گروه «انتیفا» چیست و چرا ترامپ آن را تروریستی خوانده است؟

مخالفت با راست افراطی که بدنه رای ترامپ را شکل می‌دهند، محور فعالیت انتیفا است

انتیفا علاوه بر مخالفت با راست افراطی به توسعه تسلط دولت در حوزه حقوق شهروندان نیز انتقاد دارد و با اقتدارگرایی دولت مبارزه می‌کند-WIN MCNAMEE / Getty Images via AFP

پس از بالاگرفتن اعتراضات در شهرهای آمریکا و اعتراض گسترده به نژادپرستی پلیس این کشور، دونالد ترامپ فعالان چپ را مسئول اعتراضات خشونت‌آمیز در مینیاپولیس و شهرهای دیگر دانست و اعلام کرده است که گروه «اَنتیفا» را یک سازمان تروریستی خواهد خواند.

ویلیام بار، دادستان کل ایالات‌متحده نیز ضمن بازنشر سخنان ترامپ، گروه‌های چپ را مسئول خشونت‌ها و نقض قوانین در روزهای اخیر در شهرهای مختلف آمریکا از جمله آتلانتا، سالت‌لیک‌سیتی و لس‌آنجلس دانست.

اما در مورد گروه «انتیفا» چه می‌دانیم و چرا ترامپ به جنگ این گروه رفته است؟

انتیفا چه زمانی تشکیل شد؟

روایت‌ها در مورد تشکیل گروه انتیفا متفاوت است. برخی تاریخچه تشکیل این گروه در آمریکا را به گروه‌های مقاومت ضد فاشیستی در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ مرتبط می‌دانند.

روایت دیگر این است که انتیفا جنبشی متأخر است که در دهه ۱۹۸۰ و حول مبارزه با نژادپرستی در آمریکا شکل گرفته است.

در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ این گروه چندین حرکت اعتراضی در برابر گروه‌های نئونازی و راست افراطی در آمریکا داشتند. در دهه اول قرن جدید این گروه فعالیت چندانی نداشت و مجدداً با وارد شدن ترامپ به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری و جان گرفتن گروه‌های راست افراطی در اطراف او، این گروه فعال شد.

انتیفا با چه چیز مخالف است؟

نئونازی‌ها، نئوفاشیست‌ها، برتری‌طلبان سفیدپوست و نژادپرست‌ها هدف اعتراضات انتیفا هستند. به شکل کلی، مقابله با جریان‌های راست افراطی در مرکز اقدامات این گروه قرار دارد.

علاوه بر ترامپ، تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، یکی از برجسته‌ترین مقام‌های سیاسی آمریکا است که با این گروه مخالف است.

حامیان تدکروز در تگزاس باورهای راست افراطی و محافظه‌کار دارند و مخالفت این سناتور در حقیقت پاسخی است به تمایلات سیاسی بدنه رای‌‌اش در این ایالت.

این گروه در کارزار انتخاباتی ترامپ نیز بسیار فعال بودند و از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی مخالف رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هستند.

انتیفا علاوه بر مخالفت با راست افراطی به توسعه تسلط دولت در حوزه حقوق شهروندان نیز انتقاد دارد و با اقتدارگرایی دولت مبارزه می‌کند.  

عمده فعالیت انتیفا در ایالت‌های اورگان، کالیفرنیا، تگزاس و پنسیلوانیا است.

نماد این گروه چیست؟

این گروه در اغلب اعتراضاتشان با لباس‌های یکدست سیاه حضور می‌یابند. افراد این گروه اغلب صورت خود را با ماسک می‌پوشانند تا توسط گروه‌های راست افراطی و پلیس شناسایی نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یک تاکتیک مؤثر اعتراضی است که به آن‌ها امکان می‌دهد با امنیت بیشتر در کنار هم قرار بگیرند و یک بلوک سیاه در تظاهرات عمومی تشکیل دهند.

قاعدتاً این بلوک یکدست سیاه در دل مخالفان آن‌ها نیز هراس ایجاد می‌کند و مقابله با آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

انتیفا چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

عمده فعالیت آن‌ها ممانعت از برگزاری مراسم‌های راست افراطی و گروه‌های نژادپرست است. آن‌ها با تشکیل زنجیره‌های انسانی و ایجاد سرو و صدای فراوان در مراسم‌های عمومی این گروه‌ها اخلال می‌کنند.

در فضای مجازی نیز اعضای این گروه با نظارت بر فعالیت چهره‌های دست‌راستی، آن‌ها و اقداماتشان را افشا می‌کنند. اقدامات آن‌ها سبب شده تا برخی از فعالان راست افراطی و نژادپرست به دلیل فعالیت‌هایشان در فضای مجازی از شغل خود اخراج شوند.

گروه‌های انتیفا همچنین از اشکال سنتی‌تر سازمان‌دهی اجتماع مانند تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی استفاده می‌کنند.

بخشی از انتیفا سلاح‌هایی مانند اسپری فلفل، چاقو، سنگ و زنجیر با خود حمل می‌کنند و از مقابله خشونت‌آمیز با پلیس یا گروه‌های راست افراطی ابایی ندارند.

چقدر خشن هستند؟

این موضوعی مناقشه‌برانگیز است و انتیفا از مجموعه‌ای از گروه‌ها تشکیل شده که هرکدام تاکتیک ویژه خود را دارند. بخش زیادی از هواداران و اعضای این گروه برخورد خشن را نفی می‌کنند و تنها دفاع از خود را می‌پذیرند.

آن‌ها در توجیه حقشان برای دفاع در برابر خشونت مخالفان می‌گویند که اگر گروه‌های مخالف حزب نازی آلمان در دهه ۱۹۳۰، مخالفت نیرومندتر و پرقدرتی از خود نشان داده بودند، هیتلر به قدرت نمی‌رسید و جنگ جهانی دوم و هولوکاست رخ نمی‌داد.

بیشتر از