آمار تقریبی وزیر کشور ایران از تعداد قربانیان اعتراضات آبان: حدود ۲۰۰ نفر

وعده وزیر کشور برای اعلام آمار دقیق: «همین روزها»

اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در ایران در واکنش به افزایش ناگهانی و ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در چندین شهر در سراسر کشور رخ داد-AFP

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، شنبه شب، دهم خرداد، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که «حدود ۲۰ درصد» از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان‌ماه ایران یعنی «بیش از ۴۰» نفر با سلاح غیرسازمانی کشته شده‌اند.

با این حساب، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات مرگبار در آبان سال ۹۸ بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر بوده، و از این تعداد، به گفته  وزیر کشور، زیر ۱۸۰ نفر با «سلاح سازمانی»‌ یعنی به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

اما آقای رحمانی فضلی بار دیگر همچون تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی از ارائه آمار دقیق قربانیان سرکوب اعتراضات طفره رفته و آن را به زمان دیگری موکول کرده است.

او گفت:‌ «در آماری که ان‌شالله همین روزها آماده خواهد شد عددها اصلاً اینها نیست. بیش از ۴۰ تا ۴۵ نفر از فوتی‌های این حوادث شهید منظور شدند؛ یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ در ایران در واکنش به افزایش ناگهانی و ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در چندین شهر در سراسر کشور رخ داد. وزیر کشور ایران شنبه شب در مصاحبه خود اذعان کرده است که «بیش از صد شهرستان» در این اعتراضات شرکت داشتند.

اعتراضات با سرکوب خونین نیروهای نظامی و امنیتی روبه‌رو شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرده است که در جریان سرکوب این اعتراضات حدود ۱۵۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز به‌رغم فشار نیروهای امنیتی در ایران تاکنون توانسته است هویت ۳۰۴ نفر از کشته شده‌ها و چگونگی مرگ آن‌ها را مستند کند.

با این حال با گذشت بیش از شش ماه و انتشار خبر و عکس و ویدئو از این کشتار در شبکه‌های اجتماعی، هنوز مقام‌های رسمی در ایران از اعلام آمار کشته‌شده‌ها سر باز می‌زنند.

در تازه‌ترین مورد وزیر کشور وعده «همین روزها» را داده است.

پیشتر هم محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، از دولت در انتشار آمار سلب مسئولیت کرده و گفته بود که «سازمان پزشک قانونی و ستاد مشترک مسئولیت انتشار آن را به عهده دارند».

می‌خواستند ایران را سوریه کنند!

توضیح در مورد قطعی ده‌روزه اینترنت در زمان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ نیز بخش دیگری از صحبت‌های وزیر کشور دولت روحانی بود.

رحمانی فضلی دلیل قطع اینترنت را «آموزش‌های مسلحانه» و «فرماندهی میدان» دانست و گفت که او برای حفظ امنیت مردم دستور قطع اینترنت را داده است: «یکی از مواردی که می‌گویند این است که رحمانی فضلی به‌عنوان رئیس شورای امنیت اینترنت را در آن شب‌ها قطع کرد، بله حتماً قطع می‌کنم، چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می‌دهند و فرماندهی میدان می‌کنند، هرکه مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتماً این کار را می‌کند.»

او گفت که معترضان در شهرهای مختلف کشور به دنبال ایجاد «جنگ داخلی» و «سوریه‌ای‌سازی» کشور بوده‌اند و بنزین تنها «بهانه آن‌ها» بوده است: «می‌خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. این‌ها از چند ماه قبل آموزش‌های نظامی خود را آغاز کرده بودند، نیروهای مرتبط به خود در داخل را آموزش می‌دادند، افراد جدید را بسیج کرده بودند، حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها افزایش یافته بود. همه این‌ها تحت رصد و کنترل بود، اما خودشان در تحلیل‌ها هم گفتند که واقعه بنزین فرصتی برای شعله‌ور شدن این ماجرا بود... این‌ها می‌خواستند کشور به هم بریزد، ناامنی و شورش بشود، سوریه‌سازی کنند. این‌ها می‌خواستند که جنگ داخلی و اختلافات راه بیندازند.»

رحمانی فضلی در اثبات این ادعاهای خود هیچ دلیل و مدرکی ارائه نکرد.

بیشتر از