از «مرصاد» و اعدام‌های ۶۷ تا اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸

حسام‌الدین آشنا در توییتی مدعی شد، عملیات «مرصاد ۲» کلید خورده است

حسام‌الدین آشنا/عکس از تسنیم

حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در توییتی با اشاره به اعتراض‌های مردمی در ایران نوشته :«خیال کردند عملیات «فروغ جاویدان ۲» را کلید زده‌اند، ولی فهمیدند عملیات «مرصاد ۲» کلید خورده است».

به نظر نمی‌رسد حسام‌الدین آشنا که از ۱۶ سالگی به سپاه پیوسته و سابقه معاونت وزارت اطلاعات را دولت اصلاحات را دارد، از آنچه که به دنبال عملیات فروغ جاویدان و مرصاد به وقوع پیوست بی‌خبر باشد.

سازمان مجاهدین خلق در تابستان ۱۳۶۷ و در زمانی که جنگ ایران و عراق به روزهای پایانی خود رسیده بود،‌ عملیاتی را از داخل خاک عراق با هدف هدف رسیدن به تهران برنامه‌ریزی و اجرا کردند. ارتش در پاسخ به پیشروی بیش از ۱۰۰ کیلومتری این گروه به داخل خاک ایران عملیات موفق مرصاد را انجام داد که به عقب نشینی مجاهدین خلق و کشته و زخمی شدن صدها نفر از اعضای آن منجر شد.

اما آنچه که به فاصله کوتاهی از عملیات مرصاد اتفاق افتاد، قتل‌عام‌ چند هزار نفر است که به اعدام‌های تابستان ۶۷ مشهور شد. این اعدام‌ها به بهانه مقابله با مجاهدین و نیروهای چپ صورت گرفت، اما بسیاری از نیروهای سیاسی دیگر و مخالفان جمهوری اسلامی نیز در بین اعدام شدگان بودند.

اعدام‌هایی دسته‌جمعی با دستور آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی و اجرای حسین‌علی نیری، حاکم شرع، مرتضی اشراقی،‌دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی، نماینده وزارت اطلاعات در کمیسیون مرگ و ابراهیم رئیسی که هم اکنون ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نخستین روز از اعلام افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین و در واکنش به مردم معترض به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی، آنها را اشرار لقب داد و پای بیگانگان را در جهت‌دهی به اعتراض‌های مردمی به میان کشید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غافلگیرکننده نبود که پس از او، دیگر مقامات جمهوری اسلامی از روحانی تا رئیسی و علی لاریجانی،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ مردم معترض را اغتشاش‌گر و مزدور بخوانند.

«نفوذی»، «دشمن»، «سلطنت‌طلب‌ها»، «مجاهدین خلق» و… ترجیع‌بند همه بیانیه‌هایی بود که از جانب سران سه قوه در محکومیت اعتراض‌های مردمی و لزوم برخورد قاطع با آن صادر شد.

اعتراض‌هایی که در یک هفته گذشته به گزارش عفو بین‌الملل ۱۰۶ کشته و به روایت گزارش‌های غیر رسمی حدود ۲۰۰ کشته، هزاران مجروح و بازداشتی بر جای گذاشته است.

در ۷ روز گذشته شماری از فعالان مدنی، سیاسی و دانشجویی نیز بازداشت شده‌اند و طبق روال معمول ۴۰ سال گذشته، اعتراف‌گیری‌های اجباری از معترضان آغاز شده و بخش‌هایی از آن نیز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نمایش درآمده است.

تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای خشن جلوه دادن اعتراض‌های مردمی،‌ نسبت دادن آن به گروه‌های خارجی-شامل مجاهدین خلق- و سرکوب گسترده معترضان در حالی که با قطع اینترنت ایران را از جامعه بین‌المللی ایزوله کردند، نشان می‌دهد که حسام‌الدین آشنا به عنوان مشاور دولت تدبیر و امید،‌ در توییت خود به بیراهه نرفته است.

آشنا یادآوری می‌کند که تکرار آن روزها دور از ذهن نیست،‌ چرا که همین امروز ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از عوامل اصلی اعدام‌های ۶۷، رئیس قوه قضاییه است و به دادستان‌های‌اش دستور داده مردم معترض در خیابان‌ها را سرکوب کنند. روزنامه کیهان نیز که عکس اعدام شدگان اوایل انقلاب را در صفحه اول خود به نمایش می‌گذاشت، امروز به معترضان طناب دار را وعده می‌دهد.

بیشتر از