در دوران کرونا، چه نکات بهداشتی را هنگام ملاقات با دیگران رعایت کنیم؟

قوانین سفر و معاشرت‌های اجتماعی در بریتانیا

بیش از یک میلیون نفر از مردم بریتانیا به شدت آسیب‌پذیر هستند و همچنان باید محافظت شوند - Ethan Miller/Getty Images/AFP

بوریس جانسون روز ۲۸ ماه مه اعلام کرد که انگلستان وارد مرحله دوم تسهیل ممنوعیت‌ها شده است، که بدین معنی است که مردم اجازه دارند به دیدار دوستان یا بستگان خود بروند.

البته برای این منظور باید بیرون همدیگر را ملاقات کنند، دو متر با هم فاصله داشته باشند، و تعداد آنها در مجموع بیشتر از شش نفر نشود. برای ایرلند شمالی هم همین قانون وضع شده، اما برای اسکاتلند، نخست وزیر اجازه گروه ۸ نفری را هم داده است.

نخست وزیر ولز، مارک دریک فورد، قرار است اجازه ملاقات با دیگران را از روز دوشنبه صادر کند. با این مجوز، مردم باید بیرون از اماکن سربسته به دیدن هم بروند ولی محدودیتی در تعداد ندارند اما نمی‌توانند بیشتر از ۵ مایل از خانه دور شوند.

دولت اخطار داده اگر سهولت در ممنوعیت‌ها در سراسر انگلستان باعث افزایش مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ شده یا عدد R (میانگین تعداد مبتلایان) را بالا ببرد، در اجرای آن تجدید نظر خواهد شد.

و با توجه به مطالعات اخیر کالج سلطنتی که برآورد کرده از هر هفت بریتانیایی یک نفر به ملاقات دوستان و بستگان در داخل خانه آنها رفته است، این قانون از همین الان هم نقض شده و مردم باید بسیار مراقب باشند. اما مردم چگونه می‌توانند خطر انتقال ویروس را در ملاقات‌ها و رفت و آمدهای خود کاهش دهند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قوانین معاشرت اجتماعی

در بعضی کشورها که ممنوعیت‌های کرونایی را تسهیل کرده‌اند، مردم اجازه دارند بدون رعایت فاصله‌گیری، آزادنه با سایر خانواده‌ها رفت و آمد کنند، اما در انگلستان چنین نیست.

در تمام کشورهای توسعه‌یافته به مردم خاطرنشان شده که گرچه اجازه دیدن دوستان و بستگان را دارید اما نمی‌توانید با آنها تماس داشته یا خیلی نزدیک شوید. پس بوسیدن و بغل کردن ممنوع است. به علاوه فاصله دو متری (یا شش پایی) نیز همواره باید رعایت شود.

نکته دیگر این است که نباید در محیط سربسته باشید. مثلا می‌توانید در باغ یا پارک عمومی همدیگر را ملاقات کنید. در انگلستان فعلا اجازه ندارید داخل خانه با سایر خانواده‌ها دیدن کنید (گرچه این محدودیت قرار است تغییر کند).

علاوه بر ملاقات به قصد گفت‌وگو، مردم اجازه دارند به پیک‌نیک یا مهمانی‌های خارج از منزل بروند و غذا سرو کنند (البته مادامی که فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند).

قوانین مسافت سفر

مردم ولز از روز دوشنبه می‌توانند به دیدن سایر خانواده‌ها بروند اما باید «در محل» باقی بمانند، یعنی اجازه ندارند بیشتر از ۵ مایل از منزل خود دور شوند.

در انگلستان، ایرلند شمالی و اسکاتلند اما هیچ محدودیتی از بابت مسافت سفر برای دیدن دوستان و بستگان وجود ندارد اما توصیه شده تا حد امکان از منزل خود دور نشوند.

ماندن برای خواب

با وجود تسهیل محدودیت‌ها، مردم هنوز در انگلستان اجازه ندارند برای خواب در منزل دوستان یا بستگان بمانند.

به گفته آقای جانسون، «مردم نباید شب را در منزل هم سر کنند. نباید به خانه دیگران بروید و شب را بمانید. متأسفانه هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.»

استفاده از توالت دیگران

بوریس جانسون در سخنان روز پنج‌شنبه هفته گذشته گفت که تنها دلیلی که می‌توانید وارد خانه کسی شوید این است که از خانه عبور کنید تا به حیاط برسید.

بعدا اما پروفسور ویتی این سخنان را اصلاح کرد و گفت اگر حین ملاقات با دوستان لازم شد به دستشویی بروید باید تمام سطوح را پس از استفاده از توالت دستمال بکشید و تمیز کنید.

او گفت: «اگر به دستشویی رفتید چون باید می‌رفتید، پس حتما همه جا را دستمال بکشید و دست‌های خود را به طور کامل بشویید.»

نیکولا استرجن، نخست وزیر اسکاتلند، گفته است که اگر فاصله دوستی که به دیدنش می‌روید این قدر زیاد است که نمی‌توانید برای توالت به منزل خود برگردید، پس احتمالا نباید این قدر دور می‌شدید. البته استرجن هم مانند بوریس جانسون برای مسافت سفر محدودیت نگذاشته است.

قوانین با هم غذا خوردن

آقای جانسون در سخنان خود از مهمانی دادن و پیک‌نیک رفتن با دوستان و بستگان هم خبر داد. اما آیا می‌توانیم خوراکی یا ظرف و ظروف را با دیگران شریک شویم؟

پروفسور کریس ویتی روز پنج‌شنبه گفت: «اگر قرار شد مثلا به مهمانی باربیکیو بروید، یادتان باشد که وقتی چیزی را از کسی می‌گیرید و به کسی می‌دهید، ممکن است ویروس را از راه دست به دیگران منتقل کنید. پس خیلی مهم است که دست‌ها را شسته باشید و فاصله را رعایت کنید.»

به همین ترتیب هنگام کشیدن غذا یا درست کردن نوشیدنی برای مهمانان نیز باید دست‌ها را شست.

دیدار سالمندان خانواده

در سخنان روز پنج‌شنبه آقای جانسون گفته شد که برداشتن محدودیت‌های قرنطینه این فرصت را به مردم می‌دهد که به دیدن پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ بروند، که به گفته وی «لحظه‌ای لذت‌بخش پس از این همه انتظار» خواهد بود.

بعضی‌ها ممکن است فکر کنند دیدن پدربزرگ و مادربزرگ یعنی پایان «وضعیت استحفاظی» برای سالمندان. اما هرگز چنین نیست.

به گفته پروفسور کریس ویتی، بیش از یک میلیون نفر از مردم به شدت آسیب‌پذیر هستند و همچنان باید محافظت شوند.

فهرست کامل مردمی که به شدت آسیب‌پذیر هستند شامل بیماران سرطانی، گیرندگان پیوند اعضا، بیماران ایمونوتراپی و آسم شدید یا زنان باردار و بیماران قلبی است.

© The Independent

بیشتر از زندگی