آمریکا دیگر هنگ‌کنگ را مستقل از چین نمی‌داند

«هنگ‌کنگ در صورت غلبه چین به سختی می‌تواند یک قطب تجاری و مالی باقی بماند»

هنگ کنگ دیگر تحت پوشش قوانین حمایتی ایالت متحده که قبل از جولای ۱۹۹۷ لازم الاجرا بودند، نخواهد بود-ISAAC LAWRENCE / AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد دولت ترامپ دیگر هنگ کنگ را مستقل از چین نمی‌داند. این اقدام ممکن است موجب از دست رفتن امتیازات تجاری ویژه این منطقه با واشنگتن باشد، چرا که دونالد ترامپ بر سر مسائل ویروس کرونا چین را تهدید کرده است.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید، در گفتگویی با خبرنگاران گفت که این موضوع را روز سه شنبه با دونالد ترامپ مطرح کرده است. او می‌گوید پاسخ آقای ترامپ این بوده است «سخت است قبول کنیم در صورت غلبه چین، هنگ کنگ بتواند همچنان یک قطب تجاری و مالی باقی بماند.»

یک روز بعد اما یک دیپلمات ارشد به کنگره گفت که چین این کار را کرده است.

آقای پمپئو در بیانیه‌ای اظهار داشت «وزارت خارجه طبق سند خط مشی ارتباط با هنگ کنگ موظف است خودمختاری این منطقه و میزان استقلال آن از چین را مورد ارزیابی قرار دهد. پس از مطالعات دقیق تحرکات اخیر در بازه زمانی آمده در گزارش، مایلم به کنگره اعلام کنم که هنگ کنگ دیگر تحت پوشش قوانین حمایتی ایالت متحده که قبل از جولای ۱۹۹۷ لازم الاجرا بودند، نخواهد بود.»

وی در ادامه آورده است «با مطالعه شرایط موجود، امروز هیچ دلیل قابل قبولی نداریم که هنگ کنگ را در یک سطح عالی مستقل از چین بدانیم.»

هنگ کنگ از زمان اجرای معاهده بین چین و انگلستان در سال ۱۹۹۷ اساسا به عنوان یک شهر خودمختار تحت قلمرو چین فعالیت می‌کرده و آزادی‌های نسبی و کنترل شده‌ای داشته است. اما چند ماهی است که مردم شهر، که آزادی‌های موجود را به واسطه یک قانون پیشنهادی از سوی چین در خطر می‌بینند، به اعتراض برخاسته‌اند.

دولت ترامپ همچنان از شهروندان هنگ کنگ حمایت می‌کند اما هر زمان امکان دارد دستوری از طرف آقای ترامپ صادر شود که چین را به خاطر قانون پیشنهادیش متنبه سازد. غرب کلا این قانون را محکوم کرده است.

آقای ترامپ همچنین عصر سه شنبه اظهار داشت که به زودی در خصوص اقدامات تنبیهی واشنگتن بر روی چین صحبت خواهد کرد. او معتقد است دولت چین شیوع ویروس در منطقه ووهان را مخفی نگه داشته و به مردم اجازه داده خاک کشور را ترک و به آمریکا یا هر کجای جهان بروند بدون توجه به این که ممکن است حامل این ویروس مرگبار باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی «ما داریم یک کارهایی می‌کنیم که فکر کنم خوش‌تان بیاید. اما امروز نمی‌خواهم بگویم. چند روز دیگر صحبت می‌کنم.»

در مجموع، تحرکات هنگ کنگ و اظهارات اخیر آقای ترامپ در رابطه با تنبیه احتمالی پکن، همگی حکایت از افزایش تنش‌ها بین این دو غول اقتصادی جهان دارد.

پس از آن که آقای ترامپ و برخی از همفکرانش بارها در جلسات عمومی بیماری کویید۱۹ را «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» نامیدند، آمریکایی‌ها نسبت به این قدرت آسیایی بدبین شده است.

در یک نظرسنجی که مرکز تحقیقاتی پیو انجام داد معلوم شد که ۶۶ درصد آمریکایی‌ها نظری منفی نسبت به چین پیدا کرده‌اند، که ۷۲ درصد آنها جمهوری‌خواه و ۶۲ درصد دموکرات بوده‌اند.

این مرکز دریافت که جمهوری‌خواهان نسبت به دموکرات‌ها بدبین‌تر هستند و در گزارش نظرسنجی آورده «با این حال هر دو حزب، برای دو سال متوالی، منفی‌ترین ارزیابی را از زمان آغاز نظرسنجی‌های این مرکز در سال ۲۰۰۵ تا کنون در مورد چین به ثبت رسانده‌اند.»

و با این که آقای ترامپ مدت‌هاست شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، را دوست خود می‌نامد، آمریکایی‌ها نظر دیگری نسبت به او دارند.

طبق نتایج نظرسنجی «علاوه بر پایین رفتن رتبه چین، میزان اعتماد به شی جین‌پینگ نیز کاهش یافته. تقریبا از هر ۱۰ آمریکایی، هفت نفر گفته‌اند به آقای شی در امور بین‌المللی اعتماد ندارند، که بالاترین درصد از زمان گنجاندن این سؤال در فرم نظرسنجی بوده است.»

© The Independent