نحوه اصابت سیارک منقرض‌کننده دایناسورها به کره زمین

«این سیارک با مرگبارترین زاویه ممکن به زمین برخورد کرده»

اسکلت دایناسور در موزه تاریخ طبیعی در واشنگتن، ۲۰۱۹- SAUL LOEB / AFP

سیارکی که ۶۶ میلیون سال پیش دایناسورها را منقرض کرد طبق شبیه‌سازی‌های جدید که از این رویداد فاجعه‌بار انجام گرفته با «مرگ‌بارترین زاویه ممکن» به کره زمین اصابت کرده است.

این سیارک طبق پژوهش محققان کالج سلطنتی لندن با زاویه ۶۰ درجه به کره زمین برخورد کرد. یعنی دقیقاً همان زاویه برخوردی که می‌توانست حداکثر ذرات و گازهای تغییردهنده اقلیم را به  فضای بالای جو زمین بفرستد.

زمستان هسته‌ای حاصل از این برخورد، دایناسورها را نابود کرد و ۷۵ درصد کل حیات کره زمین را از بین برد.

به گفته گرت کالینز استاد ارشد گروه مهندسی و علوم زمین این کالج و سرپرست این تحقیق: «بدترین وضعیت برای دایناسورها دقیقا همانی بود که اتفاق افتاد.

برخورد این سیارک به زمین مقدار هنگفتی گازهای تغییردهنده اقلیم را داخل جو زمین فرستاد و باعث وقوع رویدادهایی شد که انقراض دایناسورها را در پی داشت. احتمالاً این واقعیت که زاویه برخورد، یکی از مرگ‌بارترین زاویه‌های ممکن بود اوضاع را بدتر کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محققان برای آن که بتوانند نخستین بازآفرینی سه بعدی این رویداد را انجام دهند، آمیزه‌ای از شبیه‌سازی محاسباتی و داده‌های زمین‌فیزیکی برخوردگاه را به کار گرفتند.

استاد کالینز می‌گوید: «شبیه‌سازی ما شواهد قانع‌کننده‌ای به دست می‌دهد که زاویه برخورد سیارک به زمین زاویه‌ای تند و شاید ۶۰ درجه بالای افق بوده است و سیارک از سمت شمال شرق به سوی هدف آمده است.

می‌دانیم که این از جمله مرگ‌بارترین نحوه‌های برخورد بود چون واریزه‌های خطرناک بیش‌تری را به بالای جو زمین فرستاد و در همه جا پراکنده کرد و درست همین به زمستان هسته‌ای منجر شد.»

درون‌داد این شبیه‌سازی نیز داده‌های زمین‌فیزیکی چاله‌جوش چیک‌‌شلوب به پهنای ۲۰۰ کیلومتر در مکزیک بود که زاویه و جهت برخورد سیارک را مشخص کرد.

شبیه‌سازی‌های قبلی فقط اطلاعاتی از مراحل اولیه اصابت و نه وضعیت پس از آن به دست داده‌اند.

دکتر آرویل رائه از دانشگاه فرایبورگ و یکی از نویسندگان این تحقیق می‌گوید: «با آن که برخوردگاه سیارک در این چاله‌جوش زیر صخره‌های رسوبی به ارتفاع حدود یک کیلومتر مدفون است داده‌های زمین‌فیزیکی شناخت چشم‌گیری از ساختار چاله‌جوش فراهم کرد تا بتوان جهت و زاویه برخورد را مشخص کرد.»

نتایج این بررسی در مجله علمی نیچر کامیونیکیشنز چاپ شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی