کناره‌گیری سفیر آمریکا در آلمان و سیاست برلین در قبال تهران

ریچارد گرنل در هفته‌های پیش‌رو به کار خود پایان می‌دهد

ریچارد گرنل، (نفر دوم از چپ) همراه با وزیران خارجه آمریکا و آلمان-John MACDOUGALL / POOL / AFP

روز یکشنبه چهارم ماه می، خبری مبنی بر استعفای «ریچارد گرنل» سفیر ایالات متحده در آلمان منتشر شد. گفته می‌شود آقای گرنل طی هفته‌های آتی، سمت خود را ترک خواهد کرد. او که نزدیک به دو سال این سمت را بر عهده داشت، اخیرا مدیریت موقتی خود بر سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده را نیز به پایان رسانده و قرار بود به صورت تمام وقت و به عنوان سفیر در برلین به همکاری با دولت دونالد ترامپ ادامه دهد. ریچارد گرنل از مخالفان سرسخت حکومت ایران و حامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است. او همچنین در دوران ماموریت خود در برلین، دولت آلمان را به دلیل همکاری‌های اقتصادی با حکومت ایران سرزنش کرد.

مواضع ریچارد گرنل علیه حکومت ایران

پس از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم‌های سخت علیه حکومت ایران، برخی از کشورهای اروپایی سعی داشتند تا با ابزار سامانه «اینس‌تکس» امکان مبادلات مالی بین ایران و اروپا را بر قرار کنند. در آن زمان ریچارد گرنل علیه عملکرد اروپایی‌ها برای برقراری رابطه اقتصادی با حکومت ایران موضع گرفت و در مصاحبه‌ای این سامانه را نوعی تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر شمرد و از بی‌اعتنایی اروپایی‌ها به تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد.

آقای گرنل «دکترین ترامپ» در برابر ایران را سیاست «چماق و هویچ» خواند و ابراز کرد: همانطور که تحریم‌‌ها علیه ایران در جریان است، ما آماده گفتگو و مذاکره هستیم.  او در سخنانی با یادآوری  قدرت نظامی آمریکا، تاکید کرد که ترامپ علاقه‌ای به جنگ ندارد و ترجیح می‌دهد از راه دیپلماسی مشکل را بر طرف کند. با این حال او حکومت ایران را متهم کرد که برای بی‌‌ثباتی در منطقه خاورمیانه تلاش می‌کند. او در مصاحبه دیگری با بی‌بی‌سی گفت: «رژیم اسلامی ایران، آمریکایی‌ها، نظامیان کشورمان و کشورهای دوست آمریکا در منطقه و جهان را هدف قرار می‌دهد. ما باید از منافع خودمان محافظت کنیم و تصور می‌کنیم این سیاست درستی است.»

نظرات ریچارد گرنل پس از کشته شدن قاسم سلیمانی

سفیر ایالات متحده در آلمان، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در مصاحبه با روزنامه «بیلد» آلمان، او را مسئول نسل‌کشی در سوریه و خونریزی در منطقه عنوان کرد و گفت: اقدام آمریکا که منجر به کشتن سلیمانی شد، عکس العملی در برابر حمله نیروهای وابسته به ایران به سفارت آمریکا در بغداد است. او با دفاع از دستور دونالد ترامپ برای حذف قاسم سلیمانی، این کار را اقدامی قاطع در برابر اقدامات بی ثبات کننده ایران دانست. وی همچنین در مورد کشتن سلیمانی گفته بود :« حذف مهم‌ترین طراح و سازمان‌دهنده تروریسم، یک پیام جدی است و خطر ترور را به عقب می‌راند.» او در همان زمان کشورهای غربی را به مقابله با حکومت ایران تشویق می‌کرد. وی در همین راستا گفته بود: «سرویس‌های اطلاعاتی ما باید به خوبی کار کنند تا با پیشگیری از خطر ترور، پاسدار ارزش‌های غربی و موازین دمکراسی باشند.» گرنل در مورد تشییع جنازه قاسم سلیمانی نیز گفته بود: «ایرانی‌ها ملت بزرگی هستند، اما نمی‌توانند عقاید خود را آزادانه بر زبان بیاورند. مجبورند به خیابان‌ها بروند وگرنه برایشان بد می‌شود.»

ریچارد گرنل و مردم ایران

ریچارد گرنل از دریافت سیل عظیمی از ایمیل‌ها و پیام‌ها از سوی ایرانیان سراسر دنیا سخن گفت. او گفت که در این پیام‌ها بسیاری از ایرانی‌های خارج و داخل ایران بابت حذف سلیمانی از آمریکا تشکر کرده‌اند. او حساب مردم ایران و حکومت را از هم جدا می‌داند و معتقد است که مردم ایران با آمریکا رابطه خوبی دارند و تنها رژیم حاکم بر ایران است که دست به تخاصم و دشمنی با آمریکا می زند. او پس از اعتراضات آبان سال گذشته که به گفته خبرگزاری رویترز منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر شد، و همچنین پس از اعتراض‌های مردمی به دنبال شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی، از اعتراضات مردم ایران حمایت کرد و گفت:« کشورهای جهان باید مناسبات خود با جمهوری اسلامی را قطع کنند و ما از اعتراضات خیابانی مردم ایران تا تحقق خواسته‌های آنها حمایت می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست‌های ریچارد گرنل در اروپا

ریچارد گرنل معتقد است سیاست تحریمی آمریکا در مورد ونزوئلا، کره‌شمالی و ایران موفق بوده، اما در برابر روسیه نتیجه لازم را به دنبال نداشته است. گرنل برای جلوگیری از انتقال پول از آلمان به حکومت ایران و لغو پروازهای هواپیمایی ماهان به آلمان تلاش کرد. آقای گرنل در سالروز انقلاب اسلامی ۵۷، با انتقاد از دولت آلمان، حضور نماینده این کشور در مراسم سالگرد انقلاب را محکوم کرد. او در مصاحبه‌ خود با فاکس نیوز، شرکت در مراسمی که وی آن را متعلق به «رژیم تروریستی» جمهوری اسلامی خواند، مغایر با مسئولیت اخلاقی دولت آلمان دانست. گرنل در ادامه از آلمان خواست تا در برابر نادیده گرفتن حقوق بنیادین انسانی شهروندان ایران، کشتن معترضان در خیابان‌ها و پرت کردن همجنس‌گرایان از بالای ساختمان‌، موضع جدی‌تری بگیرد.

با مرور مواضع و سخنان ریچارد گرنل، واضح است که او اهرمی قدرتمند برای فشار بر حکومت ایران است. از این رو شاید استعفای او برای حاکمان ایران امری خوشایند تلقی شود. اما به نظر می‌رسد مواضع ایالات متحده در مورد ایران به یک انسجام کلی رسیده است. از این رو بعید به نظر می‌رسد که جانشین آقای گرنل نیز برخلاف سیاست‌های کلی کشور متبوعش عمل کند. اگرچه حضور پررنگ آقای گرنل در عرصه رسانه‌‌ای و مواضع او برای ایجاد اجماع در میان متحدان آمریکا در اروپا علیه حکومت ایران، طی دوران مسئولیت وی در آلمان بسیار مورد توجه قرار داشته است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه