درخواست ریچارد راتکلیف از بوریس جانسون برای آزادی نازنین زاغری

با لبخند زدن به ایران کاری پیش نمی‌رود

HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

همسر نازنین زاغری- راتکلیف  در پی دیدار بوریس جانسون با رییس جمهور ایران از نخست وزیر بریتانیا درخواست کرده است که برای رهایی همسرش از زندانی در تهران اعمال نفوذ بیشتری کند.

ریچارد راتکلیف که همسر بریتانیایی‌اش از آوریل ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی زندانی شده است می‌گوید این بحران «با لب‌خند حل نخواهد شد».

آقای راتکلیف گفت همسرش «به کلی درمانده » است و «دیگر تاب تحمل ندارد».

او از نیویورک محل دیدارش با شماری از مقامات در حاشیه‌  نشست مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می‌کرد و امیدوار بود که آنان را به «انتقاد جدی‌تر و منسجم‌تری از دولت ایران» تشویق کند. 

آقای جانسون پیش‌تر در آن روز و در همان نشست با رئیس جمهور حسن روحانی دیدار کرده بود. نخست وزیر بریتانیا با رئیس جمهور ایران شوخی کرد و رئیس جمهور دست می‌زد و می‌خندید.  

آقای راتکلیف که در همپستد به شغل حساب‌داری مشغول است از نخست وزیر بریتانیا خواست با تهران شدیدتر برخورد کند.

آقای راتکلیف به ایندیپندنت گفت: «از دولت بریتانیا درخواست کرده‌ام سفت و سخت برخورد کند و بگوید که گروگان‌گیری را نمی‌تواند بپذیرد و امیدوارم پشت درهای بسته همین را بگویند».

ریچارد راتکلیف برای آزادی همسرش فعالیت می‌کند. می‌گویند او را در زندان انفرادی به تختی زنجیر کرده‌اند(ای‌پی‌ای)

« تعداد خارجی‌های دستگیر و زندانی شده روز به روز رو به افزایش بوده است. باید به ایران گفت که دیگر نمی‌توانند به این روند ادامه دهند و باید کم‌کم زندانیان را آزاد کنند».

او گفت جرمی هانت که قبل از آقای جانسون وزیر امور خارجه بود و یک بار هم برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار با وی رقابت کرد در پیامی روشن‌تر از دولت خواسته است تا بر علیه «گروگان‌گیری دیپلماتیک» رهبری ائتلافی از متحدان را در سازمان ملل به عهده بگیرد.

راتکلیف ابراز نگرانی کرد که گرچه جانسون برای اصلاح اظهاراتش در زمان تصدی وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۷ اقدام عملی انجام داد، اما نمی‌خواهد به قدر کافی رک و راست برخورد کند. جانسون هنگامی که وزیر خارجه بود گفته بود خانم زاغری-راتکلیف در ایران روزنامه‌نگاری درس می‌داد و این گفته‌اش ناخواسته به اتهامات ایران علیه او دامن زد.

خانواده‌ی زاغری-راتکلیف اصرار داشتند که نازنین به هنگامی دستگیری در تعطیلات به سر می‌برد. دولت بریتانیا نیز مدتی بعد به روشنی اعلام کرد که نازنین «قطعاً» به تعطیلات رفته بود.

آقای راتکلیف در ادامه گفت:« دیدم که جانسون خواستار آزادی فوری همسرم شد اما ندیده‌ام که بگوید گروگان‌گیری قابل قبول نیست. دولت باید قاطعانه‌تر و منسجم‌تر از ایران انتقاد کند».

« هم اکنون شماری از شهروندان بریتانیا در زندان انفرادی به سر می‌برند. برخی از آن‌ها با آن که کاری هم نکرده‌اند حدود یک سال است که در زندان انفردای به سر می‌برند و این قابل قبول نیست».

راتکلیف افزود:« چاره‌ی این مشکلات لب‌خند زدن به ایران نیست».

در سال‌های اخیر، شماری از شهروندان دوتابعیتی زندانی‌ شده‌اند و اکثر آن‌ها با اتهامات بی‌اساس جاسوسی دستگیر شده‌اند. طبق گزارش گروه‌های حمایت از حقوق بشر میزان دستگیری‌های امسال افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. مقامات قضایی ایران در ماه اوت از محکومیت انوشه آشوری، شهروند دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی به ده سال حبس باز هم به اتهام جاسوسی خبر دادند.  

چند هفته بعد، مقامات ایرانی دو زن بریتانیایی استرالیایی به نام‌های کایلی مور-گیلبرت (متخصص امور سیاسی خاورمیانه در دانشگاه ملبورن) و جولی کینگ (سفرنویس) را به همراه یک استرالیایی به نام مارک فرکین به اتهامات نامشخص دستگیر کردند. بنا بر گزارش‌ها تمامی این افراد در زندان اوین به سر می‌برند، همان جایی که خانم زاغری-راتکلیف هم زندانی است. می‌گویند چندین شهروند دوتابعیتی دیگر نیز در زندان حبس می‌کشند.

در دیدار روز چهارشنبه با رئیس جمهور روحانی، آقای جانسون بار دیگر تقاضای خود مبنی بر آزادی فوری زاغری-راتکلیف و سایر شهروندان دوتابعیتی را تکرار کرد. ظاهراً جانسون رئیس جمهور ایران را به دیدار از لندن هم دعوت کرده و آن را «پیشرفتی» در روند پرونده‌های شهروندان بریتانیایی زندانی در تهران خواند.

دیدار نخست وزیر بریتانیا با رئیس جمهور ایران در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها میان دو کشور رو به افزایش است. آقای جانسون به همراه فرانسه و آلمان تهران را بابت حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی محکوم کرده است. او هم‌چنین پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را «معامله‌ای نامطلوب» خواند که یادآور سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده و دشمن سرسخت ایران است. طبق اعلام نخست‌ وزیری بریتانیا، آقای جانسون بر حمایت خود از «جانشینی» برای پیمان هسته‌ای با ایران و لزوم گفتگو با این کشور تأکید کرد.

طبق اعلام نخست وزیری بریتانیا آقای جانسون در دیدار با رئیس جمهور روحانی هم‌چنین « نگرانی شدید ما از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را مطرح کرد و بر لزوم توقف این اقدامات تأکید کرد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent