داروی ترامپ چه بر سر آمریکایی‌ها آورد؟

مشخص شده است که هیدرکسی کلروکین نه تنها به درمان کرونا کمک نمی‌کند بلکه نرخ مرگ‌ومیر را افزایش می‌دهد

 ترامپ، هیدروکسی کلروکین را داروی درمان کرونا معرفی کرده بود-REUTERS/Kevin Lamarque

«هیدروکسی کلروکین» دارویی است که دونالد ترامپ از آن به عنوان نقطه‌عطفی در مبارزه با ویروس کرونا یاد کرده بود. رئیس جمهوری آمریکا ماه مارس گذشته در باره داروی درمان مالاریا،«هیدروکسی کلروکین»، گفته بود: «بخش خوب ماجرا این است که این دارو برای مدت زیادی مورد استفاده بوده است. بنابراین می‌دانیم که اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، کسی را نخواهد کشت.»

اما شواهد جدید نشان میدهد که احتمالا این کار را می‌کند. داده‌های آزمایش‌های بالینی، تحقیقات دانشگاهی و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که استفاده از این دارو برای گروه خاصی از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ به طرز چشمگیری خطر مرگ را افزایش می‌دهد. 

به گفته محققان، براساس نتایج یک مطالعه توسط نهاد «امور کهنه‌سربازان»، استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین تاثیری در وضعیت بیمارانی بستری شده مبتلا به کووید-۱۹ نداشته و در مواردی موجب افزایش نرخ مرگ و میر در میان آنها شده است. 

به گزارش نشریه واشنگتن‌پست، بیش از ۲۷ درصد بیماران تحت درمان با این دارو جان باخته‌آند، در حالی که تنها ۱۱.۴ درصد بیمارانی که از این دارو استفاده نکردند، فوت کردند. 

کارشناسان امنیت دارو حالا خواستار توقف کامل استفاده‌های درمانی از این دارو تا کسب اطلاعات بیشتر در باره آن شده‌اند. 

جوزف راس، پروفسور علوم پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه ییل، به نشریه واشنگتن‌پست گفت: «‌باید بگویند ما می‌دانیم که استفاده از این دارو زیان‌آور است و تا پیش از آن که مزایای آن را نشناسیم، باید دست نگه‌داریم.»

لوسیانا بوریو، مدیر سابق آمادگی‌های پزشکی و ایمنی بدنی در شورای امنیت ملی،‌ همچنین در بررسی خود به وضوح گفت: «‌تعجب می‌کنم که (استفاده از) این دارو هنوز ابطال نشده است.»‌

درخواست‌های جدید درست در همان هفته‌ای مطرح شده است که یک مقام رسمی سابق و متخصص در امور واکسن‌ها، شهادت داده و ادعا کرده است که کاخ سفید، اداره دارو و غذای آمریکا را برای تایید این داروی آزمایش نشده در رقابت برای مهار کووید-۱۹، تحت فشار قرار داده است. 

ریک برایت، مدیر سابق موسسه دولتی توسعه و تحقیقات پیشرفته زیست‌پزشکی، روز پنجشنبه به نمایندگان کنگره گفت که فشار سیاسی «ده‌ها دانشمند فدرال» را مجبور کرد تا به سرعت پروتکلی را تدوین کنند که استفاده گسترده از داروی هیدروکسی کلروکین را تایید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه نهایتا سازمان غذا و دارو مجوز استفاده از این دارو را فقط برای موارد اضطراری در مورد بیماران بستری شده در بیمارستان صادر کرد، اما به گفته آقای برایت، کماکان خطرهای بالقوه بزرگی وجود دارند، چراکه هنوز دانسته‌های ما درباره آن کافی نیست. 

پس از این شهادت، سازمان غذا و دارو گفت که همچنان به بررسی استفاده از هیدروکسی کلروکین ادامه می‌دهد. 

در بیانیه‌ای در همین مورد آمده است: «در مجموع، سازمان غذا و دارو می‌تواند مجوز استفاده اضطراری را تحت شرایط خاص مورد بانگری قرار دهد و یا ابطال کند؛ از جمله مواردی همچون اطلاعات مربوط به عوارض جانبی مرتبط یا مشکوک،، داده‌های جدید که می‌توانند موجب بازنگری در نتیجه‌گیری‌های اولیه اف.دی.ای مبنی بر موثر بودن یک محصول در مقابل تهدیدی خاص شوند و یا تغییری اساسی در درک رو به تکامل از بیماری و یا شرایط موجود، برمبنای بررسی خطرات و مزایای آن.»‌

در ایالات متحده آمریکا تا کنون بیش از ۸۶ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان