آمریکا بنیان‌های لازم برای احیای کامل اقتصاد را در اختیار دارد

رئیس بانک مرکزی آمریکا: شرایط مشابه سال‌های ۱۹۳۰ نیست

اقتصاد آمریکا احیا خواهد شد و از بحران عبور می‌کند-REUTERS/Brian Snyder/File Photo

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی امریکا، گفت گرچه اقتصاد ایالات متحده «به حدی قابل توجه» از وضعیت کنونی که مانند رکودی ویرانگر است، نجات خواهد یافت، اما اول چیزی تا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برای این فصل کاهش خواهد یافت و احیای کامل اقتصاد تنها زمانی ممکن است که واکسنی برای ویروس کرونا مورد استفاده باشد که به احتمال زیاد اواخر سال جاری میلادی رخ خواهد داد.

آقای پاول که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس صحبت می‌کرد، به این نکته اشاره کرد که فاجعه اقتصادی حاصل از این بیماری عالم‌گیری فاجعه‌ای نادر است و ایالات متحده می‌تواند از این واقعیت خاطرجمع باشد که اقتصاد این کشور پیش از شیوع ویروس با هیچ مشکل بنیادینی روبه‌رو نبود.

او گفت: «بیایید به خاطر داشته باشیم این کاری است که همه به عنوان یک جامعه انجام می‌دهیم تا از خود و دیگران در برابر ویروس محافظت کنیم. وضعیت فعلی حاصل از هیچ مشکلی ذاتی در اقتصاد ما نیست؛ چیزی شبیه حباب وام‌های مسکن یا چیزی شبیه آن یا هر چیز دیگری که نظام پولی ما را به مخاطره اندازد. اقتصاد بدون مشکل بود و نظام پولی هم مشکلی نداشت. ما در این وضعیت قرار داریم تا از خود در برابر این ویروس محافظت کنیم و این بدان معنی است که وقتی سربلند از این وضعیت بیرون آمدیم و دوران شیوع این بیماری پشت سر ما قرار گرفت، اقتصاد به حدی قابل توجه احیا خواهد شد. انتظار من هم این است که اقتصاد به شدت بهبود یابد ولی این مسئله کمی زمان‌ خواهد برد.»

کارگران امریکایی اکنون در حال تجربه بدترین بحران اقتصادی طی دهه‌های گذشته هستند. طی دو ماه پس از شیوع ویروس که منجر به تعطیلی تجارت‌ها و تعدیل کارگران آنها شد، بیش از ۳۶ میلیون نفر برای دریافت حقوق بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند. نرخ بیکاری ایالات متحده با ۱۴.۷ درصد به بیشترین نرخ آن از زمان رکود عظیم رسیده است و کاملا انتظار می‌رود که بسیار بالاتر رود.

تاکنون هم مقایساتی بین چندین فصل از آسیب اقتصادی با دوران رکود عظیم انجام شده است، ولی آقای پاول در برنامه ۶۰ دقیقه آنها را کم‌اهمیت شمرد. گرچه او اذعان داشت که نرخ بیکاری ممکن است تا نزدیک نرخ دوران رکود عظیم، یعنی ۲۵ درصد برسد، اما اشاره کرد که بانک‌های امریکایی اکنون در وضعیت بسیار بهتری به سر می‌برند و هم بانک مرکزی ایالات متحده و هم سایر بانک‌های مرکزی ایالات اکنون در مقایسه با وضعیت دهه ۱۹۳۰ میلادی وضعیت و توان بهتری برای کمک به مردم و تجارات دارند.

با این وجود، آقای پاول هشدار داد که احیای کامل اقتصاد کشور و بازگشت به وضعیت عادی زمان خواهد برد، که به گفته صریح او «ممکن است تا انتهای سال آینده میلادی به طول انجامد»، و تولید یک واکسن ضروری خواهد بود تا امریکاییان دوباره به اندازه کافی احساس امنیت کنند و به خرید، سفر، رستوران رفتن و شرکت در تجمعات بزرگ مثل سابق (رفتارهایی که زمینه و نشانگر بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی کشور است) بازگردند.

دونالد ترامپ اخیرا به طور گسترده پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای درباره آینده احیای اقتصادی کشور اظهار داشته است و در مصاحبه مطبوعاتی روز جمعه اعلام کرد: «با یا بدون واکسن به حالت سابق برخواهیم گشت.»

اگرچه پیش‌بینی کارشناسان چیزی حدود ۱۸ ماه است، او همچنین وعده داده است که واکسنی تا اوایل سال آینده تولید خواهد شد و حتی اظهار داشته است که ممکن است اصلا نیاز به تولید واکسنی نباشد: «در بسیاری از موارد واکسنی برای ویروس‌ها وجود ندارد و یک ویروس یا آنفولانزا همه‌گیر می‌شود و بعد مبتلایان با آن مقابله می‌کنند و بهبود می یابند.»

با این وجود، گرچه پیش‌بینی‌های خوشبینانه آقای ترامپ توسط بسیاری از کارشناسان  رد شده است، آقای پاول به صراحت اظهار داشت که وقتی اوضاع درست شود، فارغ از این که چقدر طول بکشد، ایالات متحده بنیان‌های لازم برای احیای کامل وضعیت اقتصادی خود را دارد.

آقای پاول گفت: «در طولانی‌مدت و حتی میان‌مدت هیچکس نمی‌خواهد علیه اقتصاد امریکا شرط‌ ببندد. این اقتصاد احیا خواهد شد و این یعنی مردم سر کار خود برخواهند گشت و بیکاری دوباره کاهش خواهد یافت. ما از این دوران عبور خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد