هشدار بیل گیتس در مورد بازگشایی اقتصاد آمریکا

گیتس می‌گوید، آمریکا فرصت مهار همه‌گیری کرونا را از دست داد

بیل گیتس می‌گوید باید در ماه ژانویه در مورد همه‌گیری کرونا به مردم هشدار داده می‌شد-JEFF PACHOUD / AFP

بیل گیتس، کارآفرین و شریک بنیانگذار مایکروسافت، درباره بازگشایی اقتصاد آمریکا هشدار داد. 

آقای گیتس در مصاحبه با تد گفت:‌ «راه میانه‌ای وجود ندارد و آسان نیست به مردم بگوییم که می‌توانید به رستوران بروید، خانه بخرید و به کسانی‌ که جانشان را از دست داده‌اند، اهمیت ندهید. می‌خواهند شما (بروید بیرون و) پول خرج کنید و مصرف کنید، چرا که سیاستمداری هست که فکر می‌کند تولید ناخالص ملی، تنها چیزی است که اهمیت دارد. این بی‌مسئولیتی فرد را می‌رساند که بگوید می‌توانیم از هر دو طرف بهترینش را داشته باشیم.» 

آقای گیتس ماه ژانویه را که در آن سرایت انسان به انسان ویروس تایید شده بود، «ماه گمشده» توصیف کرد که در آن «به همگان می‌بایستی هشدار داده می‌شد.» او همچنین واکنش دیرهنگام ایالات متحده را با کره جنوبی مقایسه کرد که پروژه دولتی ازمایش ابتلا به ویروس را در ماه فوریه تحکیم کرد و توانست از فروغلتیدن کشور به تعطیلی گسترده مشابه چین و ایتالیا، پیشگیری کند. 

او گفت:‌ «آمریکا فرصت کنترل بدون تعطیلی گسترده را از دست داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گیتس خبر خوبی نیز داد و گفت که ایالات متحده دستگاه‌های تنفس مصنوعی را که برای انجام آزمایش کووید-۱۹ به‌کار می‌رود، دارد. او ویروس کرونا را با مرس و سارس مقایسه کرد و گفت کرونا عفونی‌تر است، اما به اندازه آنها مرگبار نیست و اگر درست عمل کنیم، میزان موارد مرگ «عظیم» نخواهد بود. 

او افزود:‌ «در عین حال، اختلالی که برای مقابله با بیماری شاهدش هستیم، کاملا بی‌‌سابقه است.»

آقای گیتس منظور دقیقش  را از اختلال توضیح نداد، ولی عملکرد دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار داد. 

او گفت‌: «باید شاهد ورود پول دولت در این گونه فعالیت‌ها باشیم.» او سپس به  کمک ۱۰۰ میلیون دلاری خود به پروژه تحقیق درباره کشف داروی  کووید-۱۹ اشاره کرد. 

 روز دوشنبه دونالد ترامپ گفت که دولت او تعطیلی اقتصاد را در پایان دوره ۱۵ روزه، مجددا بررسی خواهد کرد. 

آقای ترامپ در جلسه مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «کشور ما ساخته نشده تا تعطیل شود. آمریکا یک بار دیگر و به زودی، برای تجارت باز می‌شود. خیلی زود. خیلی زودتر از سه یا چهار ماهی که بعضی‌ها پیشنهاد کرده‌اند. خیلی زودتر. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که راه‌حل، بدتر از خود مشکل باشد.» 

آقای ترامپ در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که مایل است آمریکایی‌ها کار را از عید پاک که امسال با ۱۲ آوریل مصادف شده است، از سرگیرند. او در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیز این تاریخ را ذکر کرد. 

طبق برآورد مرکز تحقیقات درباره ویروس کرونا در دانشگاه جان هاپکینز، تا روز سه‌شنبه بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده تایید شده است. کارشناسان بهداشت پیشنهاد کرده‌اند که تعطیلی ادامه یابد و مردم محتاط باشند. 

از آقای گیتس پرسیدند اگر او رئیس جمهوری بود چه می‌کرد، و او در پاسخ گفت که تاثیر اقتصادی را درک می‌کند، اما تاکید کرد که در دوران وقوع همه‌گیری بیماری، بهداشت و سلامت را در اولویت قرار می‌داد. 

او گفت:‌ «تاثیر اقتصادی مسئله‌ای واقعا سهمگین است. چنین چیزی هرگز در حیات ما بر اقتصاد ما واقع نشده است. اما بازگرداندن حیات به اقتصاد…، حیات‌بخشی مجدد به اقتصاد در مقایسه با احتمال بازگرداندن حیات به مردم، محتمل‌تر است. بنابراین ما درد عظیم را بر دوش ابعاد اقتصادی می‌گذاریم تا ابعاد درد ناشی از بیماری و مرگ را به حداقل برسانیم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان