اصلی‌ترین نکات طرح جنجالی ترامپ برای بازگشایی اقتصاد آمریکا

مرحله نخست لغو قرنطینه، ادامه حفظ فاصله اجتماعی و ممنوعیت تجمع‌ است

آقای ترامپ ضمن تاکید بر توصیه های مربوط به مقررات لغو قرنطینه، به فرمانداران ایالتی گفت که «شما کنترل (ایالت خودتان) را در دست دارید» - REUTERS/Kevin Lamarque

دونالد ترامپ که با تقاضای بیسابقه برای دریافت مزایای بیکاری و بازارهای بی ثبات مالی روبه روست، سخت شائق است اوضاع را به حال عادی بازگردانده و مقررات قرنطینه کرونا را در سراسر کشور لغو کند. 

رئیس جمهور آمریکا با توسل به شعار کارزار انتخاباتی خود «آمریکا را بار دیگر می گشاییم»، روز پنجشنبه با فرمانداران ایالات مختلف در مورد احتمال لغو مقررات قرنطینه از روز اول ماه مه گفتگو کرد.

آقای ترامپ ضمن تاکید بر راهنما و توصیه های مربوط به مقررات لغو قرنطینه، به فرمانداران ایالتی گفت که «شما کنترل (ایالت خودتان) را در دست دارید». او پیشتر گفته بود در تصمیم گیری در مورد چگونگی لغو قرنطینه در کشور «اختیار کامل» دارد. او اضافه کرد: (این ایالات و شهرداریهای آمریکا هستند که راسا در مورد ادامه یا لغو قرنطینه تصمیم می‌گیرند).

آقای ترامپ گفت: «اگر آماده اید و مثل بعضی‌هایتان آن آمار زیبای کاهش موارد (ابتلای به کرونا) را دارید، اقدام کنید. ایالت‌تان را بازگشایی کنید.»

برای آغاز بازگشایی، آمار ابتلا به «بیماری شبه آنفلوآنزا» و موارد تثبیت شده کووید ۱۹ در ایالات آمریکا باید به مدت دو هفته «سیر نزولی» داشته و ثابت کند کارکنان بخشهای با خطر بالا، «به طور کامل آزمایش شده اند».

ایالات باید همچنین توانسته باشند «به سرعت و با ایمنی و بازده بالا» مراکز آزمایش کرونا، ردگیری بیماری و راهبردهای «نظارت با حسگر» را برای افرادی که عوارضی نشان نداده اند، برپا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالاتی که مقررات قرنطینه را لغو می کنند، همچنین باید دارای تجهیزات حفاظت شخصی و درصورت بروز مجدد بیماری، دارای دیگر تدارکات پزشکی باشند. این ایالات باید بتوانند درمیان سایر تدابیر ایمنی، از کارکنان درمانی خط اول و کسانی که از وسايل ایاب و ذهاب عمومی استفاده می کنند، حفاظت کنند. 

مرحله نخست لغو قرنطینه، ادامه حفظ فاصله اجتماعی و ممنوعیت تجمع‌های بیش از ده نفر است. در این مرحله توصیه میشود مردم از سفر های غیرضروری نیز اجتناب کنند.

در چارچوب مرحله نخست لغو قرنطینه:

* کارفرما باید به ترتیبات مربوط به کار از راه دور ادامه داده و به منظور «اعمال پروتکل سخت گیرانه حفظ فاصله اجتماعی» اماکن گردهمایی کارکنان را تعطیل کند. 

* رستورانها، مراکز عبادت، مراکز ورزشی و سینماها، تنها با رعایت حفظ فاصله می توانند بازگشایی شوند، اما میخانهها همچنان تعطیل خواهند بود.

* پزشکان میتوانند برخی جراحیها را انجام دهند.

* مدارسی که تعطیل شدهاند باید تعطیل مانده و بیمارستانها و خانههای سالمندان نباید ملاقاتی داشته باشند.

ایالاتی که بدون مشکل از مرحله نخست می گذرند، می توانند وارد مرحله دوم لغو قرنطینه شوند:

* مدارس، رستورانها، میخانه‌ها و مراکز ورزشی با محدودیت تعداد افراد می توانند بازگشایی شوند.

* سفرهای غیرضروری می تواند از سر گرفته شود.

* مردم می توانند در گروههای محدود به ۵۰ نفر اجتماع کنند، اما کارفرما باید همچنان کار از راه دور را ترغیب کند.

اگر در مرحله دوم، ویروس «بازگشت مجدد» نشان نداد، ایالات می توانند وارد مرحله سوم شوند:

* ملاقات در بیمارستانها و خانه‌های سالمندان از سرگرفته شود.

* مراکز بزرگ با حفظ فاصله اجتماعی بازگشایی شوند.

© The Independent