هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره ارتباط کرونا و بیماری نادر کودکان

رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید گزارش مقدماتی دراین‌باره تهیه شده است.

هم‌زمان با فراگیری کرونا موارد ابتلای کودکان به «یک عارضه التهابی که مستلزم مراقبت ویژه است» افزایش یافته - TANG CHHIN Sothy / AFP

سازمان بهداشت جهانی از نهادهای پزشکی خواسته است تا در مورد بروز یک بیماری نادر التهاب حاد در کودکان که ممکن است به کووید ۱۹ مرتبط باشد، «هشیار» باشند.

دکتر ماریا ون کرکوف، رئیس بخش بیماریهای جدید و امراض انتقالی از حیوان به انسان در سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید مقامات بهداشتی به گونه‌ای فزاینده  گزارش‌هایی در ارتباط با موارد ابتلا به یک بیماری التهابی نظیر بیماری کاواساکی در چند کشور دریافت کرده‌اند.

دکتر تدروس ادهانوم گریسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه گفت که این سازمان یک گزارش مقدماتی از نحوه تشخیص و عوارض بیماری تهیه کرده است.

دکتر تدروس گفت: «در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی از اروپا و شمال آفریقا حاکی از انتقال تعداد محدودی از کودکان به بخش‌های مراقبت ویژه بوده که از عوارض حاد التهاب مضاعف اندام‌ها و علایمی مشابه با  با بیماری کاواساکی و سندروم شوک سمی رنج می برده‌اند.

«در گزارش‌های مقدماتی، فرض بر این قرار داده شده است که این سندروم می‌تواند به کووید ۱۹ مرتبط باشد.» 

او افزود: «بسیار ضروری است که به فوریت و با دقت این عارضه و قربانیان آن را ارزیابی کرده و راه‌های درمان آن را توضیح دهیم.» 

«من از پزشکان در سراسر جهان می‌خواهم با مقامات کشورهای متبوعشان و سازمان بهداشت جهانی همکاری کنند و در مورد درک بیشتر این عارضه در کودکان، هشیار باشند.»

در ماه آوریل، انجمن مراقبت ویژه کودکان بریتانیا به پزشکان کشور هشدار داد که موارد ابتلای کودکان به «یک عارضه التهابی که مستلزم مراقبت ویژه است» افزایش یافته است.

به کادر پزشکی در ایتالیا و اسپانیا نیز هشدار داده شده است که مراقب بروز این عارضه نادر در کودکان باشند.

دکتر کرکوف در کنفرانس خبری روز جمعه سازمان بهداشت جهانی گفت برای مرتبط کردن این عارضه با کووید ۱۹ به اطلاعات بیشتری نیاز است.

او گفت: «ما به اطلاعاتی که نظام‌مند جمع‌آوری شده باشد نیازمندیم، زیرا در گزارش‌های مقدماتی، تشریح عوارض در بیمار همواره یکسان نبوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آزمایش کرونای برخی کودکان مثبت و برخی منفی بوده است. بنابراین نمی‌دانیم که این بیماری به کووید ۱۹ مرتبط است یا نه.»

روز جمعه، آژانس بهداشت عمومی فرانسه اعلام کرد که یک کودک نه ساله که آزمایش کرونای او مثبت بوده است، بر اثر عوارض یک بیماری التهابی نادر درگذشته است.

حدود ۱۲۵ کودک در فرانسه به عوارضی مشابه با بیماری کاواساکی مبتلا شده‌اند که به گفته پزشکان فرانسوی، می‌تواند به کووید ۱۹ مرتبط باشد.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها 

بیشتر از جهان