سخنگوی ارتش: اتفاقات ناگوار در رزمایش‌ها طبیعی است

با گذشت سه روز همچنان دلیل سانحه برای ناوچه کنارک اعلام نشده است

مراسم تشییع پرسنل جان باخته ارتش-عکس از باشگاه خبرنگاران

با گذشت سه روز از کشته شدن ۱۹ پرسنل ارتش و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر در رزمایش ارتش، در حالی که هنوز دلیل این فاجعه و آنچه که سانحه برای شناور «کنارک» خوانده شده، روشن نیست؛ سخنگوی ارتش اتفاقات ناگوار در رزمایش‌ها را طبیعی خواند. 

به گزارش ایسنا،‌ امیر تقی‌خانی گفت: «در رزمایش‌هایی که نیروی دریایی انجام می‌دهد، شرایط صحنه‌های واقعی نبرد ایجاد می‌شود و طبیعی است که مخاطراتی هم وجود دارد و ممکن است اتفافات ناگواری رخ دهد.» او در ادامه این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را جزئی از زندگی رزمندگان ارتش توصیف کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز ابراز امیدواری کرد، «اتفاقاتی از این دست کاهش یابد و نظم بیشتری مراعات شود.»

گزارش‌های اولیه مربوط به سانحه برای ناوچه کنارک حاکی از آن بود که برخورد موشک شلیک شده از ناو جماران به کنارک در جریان رزمایش ارتش موجب کشته و زخمی شدن ۴۰ نفر شده است. برخی گزارش‌ها هم به فاصله نگرفتن کافی کنارک از ناو جماران، انحراف موشک شلیک شده و هدف‌یابی اشتباه اشاره کردند. 

اما ارتش در بیانیه‌ای که پس از تاخیری طولانی منتشر شد، اعلام کرد دلایل سانحه در دست بررسی است.

سخنگوی ارتش نیز امروز این مواضع را تکرار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در پیامی کوتاه که شب گذشته منتشر شد خواستار شناسایی مقصران احتمالی و عدم تکرار چنین پیش‌آمد‌هایی شد.

این در حالی است که چهار ماه قبل شلیک دو موشک مجاورتی از پدافند موشکی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی به هواپیمای اوکراینی موجب جان باختن همه ۱۷۶ سرنشین آن شد.

هنوز مقصران سرنگونی هواپیمای اوکراینی معرفی نشده‌اند و همچنان روشن نیست که چرا در شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود.

در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به آن را انکار می‌کردند و در حال تئوری‌پردازی جنگ الکترونیکی یا مشکل فنی در هواپیما بودند. اما در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای و انتشار اسناد غیرقابل انکار، هدف گرفته شدن این هواپیما با دو موشک را تایید کردند.

جعبه‌سیاه این هواپیما هنوز بازخوانی نشده و چشم‌انداز روشنی از حقیقت‌یابی در مورد این پرونده پیش‌رو نیست.

اکنون در فاجعه روی داده در مانور ارتش نیز الگویی آشنا دنبال می‌شود: مقامات در حالی که به یکدیگر تسلیت می‌گویند، از «مسئولان» می‌خواهند مقصران را معرفی و ابعاد ماجرا را روشن کند.

بیشتر از