قرنطینه باعث افزایش استفاده غیرقانونی از پهپادها شد

مردم به دنبال سرگرمی هستند اما نگرانی‌ها از نقض حریم خصوصی افزایش یافته است

قوانین پهپاد‌ها در بریتانیا شامل منع پرواز در ۱۵۰ متری مناطق شهری و رعایت فاصله‌ای ۵۰ متری با تمام ساختمان‌ها، افراد، خودروها، قطارها و قایق‌ها است-PIXABAY

بعد از افزایش شکایات درباره پرواز دستگاه‌های کنترل از راه دور در دوران قرنطینه سراسری ویروس کرونا، پلیس به خانه بعضی افراد سر زده است تا به آنان علیه استفاده غیرقانونی از پهپادها اخطار دهد.

ماموران در شهر ویلتشایر گفتند گزارش‌هایی «بیش از تعداد معمول» درباره استفاده غیرقانونی از پهپادها دریافت کرده‌اند، چرا که افراد بیشتری به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای سرگرم کردن خود در خانه هستند.

ماه گذشته، نیروی دیگری نیز به مالکان پهپاد درباره نقض حریم خصوصی دیگران از طریق انتشار تصاویر در شبکه‌های اجتماعی اخطار داد.

پرواز پهپادها در بریتانیا غیرقانونی نیست، ولی قوانین سختگیرانه‌ای برای آن وجود دارد؛ از جمله منع پرواز در ۱۵۰ متری مناطق شهری و رعایت فاصله‌ای ۵۰ متری با تمام ساختمان‌ها، افراد، خودروها، قطارها و قایق‌ها. این قوانین عملا باعث ممکن نشدن پرواز پهپاد در بیشتر مناطق مسکونی می‌شود.

سخنگوی پلیس به سایت ویلتشایر۹۹۹اس گفت: «با در خانه ماندن افراد برای ایمن ماندن از ویروس و کمک به کاهش فشار بر نظام پزشکی کشور، بعضی از شهروندان شاهد پرواز تفریحی پهپادهای بیشتری در مناطق خویش بوده‌اند.»

گزارش شده است که خلبان‌های پهپادی پلیس به خانه افراد در سراسر ویلتشایر سر زده‌اند و «مسئولیت‌های شخصی افرادی را که برای تفریح پهپاد پرواز می‌دهند، به آنان گوشزد کردند.»

در بریتانیا هر کسی که پهپاد دارد، باید آن را در اداره مقررات هوایی ثبت‌ کند. یکی از قوانین در آن زمینه، این است که خلبانان باید مطمئن شوند که پهپاد آنها با هیچ شیء دیگری، به ویژه سایر ابزارهای هوانورد، تصادف نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلبانان نباید پهپادهای بدون سرنشین را بالاتر از ۱۲۰ متر از زمین پرواز دهند و پهپاد باید همواره در معرض دید آنها باشد.

پلیس مرسیای غربی نیز ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر پرواز این دستگاه‌ها بر فراز خانه‌های مردم دریافت کرده بود.

این اداره پلیس به نشریه پویز کانتی تایمز گفت: «هر قدر هم که دهکده ما از بالا زیبا باشد، لطفا این نکته را مد نظر داشته باشید که تمام افراد نمی‌خواهند (تصویر) ملک و خانواده آنها ضبط شود و در فیسبوک پخش شود. تصاویر ضبط شده نباید قابلیت تشخیص هویت اشخاص را بدون رضایت آنها داشته باشد و ضبط از نزدیک اماکن خصوصی، مانند خانه یا حیاط اشخاص، بدون رضایت مالک، قانونی نیست. ما هم از لذت پرواز پهپادها باخبر هستیم، ولی قوانین و مقرراتی در این زمینه وجود دارد که باید رعایت شود تا مطمئن شویم که قانون کشور محترم و جاری است.»

ماموران همچنین به افراد خاطی هشدار دادند که خلبانان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ممکن است از این محل برای آموزش استفاده کنند و اجازه دارند در ارتفاع پایین‌تر از ۱۲۰ متر (که سطح مجاز پرواز پهپاد است) پرواز کنند.

آنها همچنین گفتند که اگر افراد خاطی به رعایت نکردن قوانین ادامه دهند، دستگاه پهپاد آنها ضبط خواهند شد.

به گفته کنشگران مدنی، خود پلیس هم در دوران قرنطینه سراسری بیش از حد معمول از پهپادها بهره جسته است که باعث توسعه «وحشتناک» روش‌های نظارتی ناخوانده شده است.

همچنین، یک شورای شهر هم از پهپادها استفاده کرده است تا به مردم منطقه بگوید که در خانه بمانند.

© The Independent

بیشتر از جهان