جهان در قرنطینه؛ از رقص پلیس‌ها تا کنترل گردش سگ‌ها با پهپاد

کشورهای جهان چگونه قرنطینه را به اجرا در می‌آورند

نیروهای پلیس و مقام‌های رسمی، روش‌هایی غیر معمول از جمله استفاده از ربات‌ و آواز خواندن برای شهروندان را برای به اجرا در آوردن قرنطینه کرونا، به کار گرفته‌اند. 

حدود یک‌سوم از جمعیت جهان به نوعی با قرنطینه مواجهند؛ بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کرونا مبتلا شده و تدابیری برای تلاش در کاهش شیوع این ویروس به کار گرفته شده است. 

برای ارتقای روحیه شهروندان، پیروی آنها از مقررات و نیز حفظ فاصله اجتماعی، مسئولان می‌بایست روش‌های مختلفی را به کار می‌گرفتند. 

در تونس، برای حفظ امنیت مأموران و در حین اعمال قانون قرنطینه خانگی، ربات‌های زره‌پوش را برای تنبیه افراد، در صورت ترک خانه در شهر تونس به کار گرفته شده است. تونس پرجمعیت‌ترین ایالت کشور است و بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را دارد. 

در یک فیلم ویدیویی، درگیری میان یک شهروند و مأمور کنترل ربات در حال گشت در خیابان‌ها را نشان می‌دهد که این مأمو از طریق لنز کنترل راه دور دستگاه، بر سر فرد فریاد می‌کشد.

اما، تونس تنها کشوری نیست که این اقدامات را برای اعمال قرنطینه به کار گرفته است. 

پهبادها، برای اخطار شدید به شهروندان به طور ویژه در اروپا نیز به کار گرفته شده‌اند. کاته‌نو د لوکا، شهردار مسینا در سیسل ایتالیا نیز فیلمی از خود ضبط کرده که در آن می‌گوید «به کدام جهنم می‌روید، برگرد خانه». او می‌خواهد این پیام را به گوش پرسه‌زنان شهری در این منطقه برساند. 

تدابیر مشابهی نیز در مادرید پایتخت اسپانیا اعمال شده. در توییتی که با یک ویدیو همراه بود به شهروندان از طریق بلندگو اخطار داده می‌شد. پلیس مادرید در توییتر نوشته: «برای حفظ امنیت شما و دیگران، ما از هر آنچه در دسترس داریم، دریغ نخوهیم کرد». 

پهبادها در بریتانیا نیز به کار گرفته شده‌اند. پلیس منطقه «داربیشر»، به علت فیلم گرفتن از افراد در حین قدم زدن با سگشان در منطقه خلوت پیک دیستریکت و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. 

در جایی دیگر، یک افسر در هند، راهی برای جلب شهروندان بدون بالا بردن صدای خود، یافته است. راجش بابو افسر پلیس از چنای در هند، کلاه طراحی شده خاصی با «ویروس کرونا» و شکل آن، هنگام  انجام وظائف روزمره می‌پوشد. 

بی. گوتام اهل چنای و  طراح این کلاه گفته، چون مردم ویروس کرونا را نمی‌بینند و به اندازه کافی خود را قرنطینه نمی‌کنند، او این کلاه را طراحی کرده است. وی افزود که کلاه مزبور یادآوری برای آنان خواهد بود که از مقررات فاصله اجتماعی سرپیچی می‌کنند. 

کارزار اطلاع رسانی عجیب و غریب دیگری نیز در جنوب غربی هند به راه افتاده است. در کرالا، یک رقص گروهی ضبط شده که افسران را در حال شستن دست به توصیه سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد. 

موسیقی نیز در سطح جهان به کار گرفته شده، اما این امر بیشتر به برای اراتقاء روحیه است تا آموزش نکات بهداشتی. 

در اندورا برای سرگرم کردن جوانان، پلیس از طریق بلندگو، آهنگ «پینک فانگ بیبی شارک» را پخش کرد که مورد علاقه بچه‌ها و یا شاید اولیاء آنان است. 

در جزیره ملوکا در اسپانیا، برای سرگرم کردن شهروندان سالمند، پلیس به سمت شهر الگیده رفت و برای مردم گیتار نواختند و آهنگ‌های محلی خواندند.       

© The Independent

بیشتر از زندگی