تلاش اسرائیل برای حذف تهران از بازی‌های منطقه‌ای

تل‌آویو قصد دارد حملات خود را علیه مواضع ایران در سوریه افزایش دهد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل. عکس از: ‏ ‏ AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به رغم رویارویی با چالش های قضایی و مخالفت های شدید مردمی، سعی می کند با استفاده از ناهنجاری های بحران کرونا، مسئله مقابله با تهدیدهای ایران را در اولویت قرار دهد و بدین شیوه توجه ملت را به تهدیدهای خارجی جلب کند تا انتقادات روز افزون مخالفان علیه سیاست های وی در حاشیه قرار گیرد. در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور اجازه داده است عملیات نظامی خود را در قلمرو سوریه افزایش دهد، به ویژه این که گزارش های امنیتی اخیر، حاکی از تغییر قوانین بازی در مرزهای شمالی اسرائیل است.

از سوی دیگر و برخلاف سیاست های سابق تل آویو که پس از انجام هر حمله نظامی علیه مواضع و پایگاه های ایران در منطقه سکوت اختیار می کرد، اکنون نهادهای سیاسی و امنیتی اسرائیل به صراحت اعلام کردند که پایگاه های نظامی ایران در سوریه را بمباران کردند تا مانع حضور ایران در منطقه شوند. سپس، رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل، عملیات نظامی اخیر را دستاورد مهمی توصیف کرده و خاطر نشان کردند که پیامدهای حملات اخیر منجر به کاهش حضور ایران در سوریه شده است، اما مخالفان با رد این ادعا، تأکید دارند که حضور نظامی ایران در نزدیکی مرزهای شمالی تا هنوز تهدید بزرگی برای امنیت اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله اخیر و ناگهانی اسرائیل به سوریه در حالی انجام شد که تنش میان وزارت های دارایی و بهداشت در مورد راهبرد حل بحران کرونا افزایش یافته است، افزون بر آن که بنیامین نتانیاهو نیز در حال حاضر سعی دارد بحران کرونا را طوری مدیریت کند تا منجر به عزل وی از سمت نخست وزیری نشود.

از چندی بدین سو، مسئله تهدیدهای ایران علیه اسرائیل به صورت گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است و مسئولان نظامی و امنیتی اسرائیل تأکید دارند که حمله اخیر به هدف نابود سازی پایگاه موشکی ایران در سوریه بوده است. به گفته مسئولان یاد شده، ایران و حزب الله در صدد ایجاد سپر دفاعی موشکی در قلمرو سوریه هستند تا آماده مقابله با هر گونه حمله احتمالی از سوی اسرائیل باشند. در یکی از گزارش های امنیتی که در این زمینه منتشر شده است، حمله نظامی اخیر اسرائیل به سوریه به عنوان آغاز تغییر قوانین بازی در راستای مبارزه با تهدیدهای امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل توصیف شده و تأکید شده است که تل آویو اقدامات جدی را برای عقب راندن ایران از سوریه اتخاذ کرده است. در این گزارش علاوه شده است که اسرائیل در دو سال گذشته سعی داشت حملات نظامی خود را علیه مواضع ایران در سوریه پوشش خبری ندهد تا از یک از سو مانع تقویت ائتلاف رژیم سوریه با ایران و حزب الله شود و از سوی دیگر خود را درگیر جنگ های داخلی نکند، اما استراتژی تل آویو در این اواخر به صورت چشمگیری تغییر کرده است. افزون بر آن، گزراش امنیتی مزبور خاطر نشان کرده است که حملات نظامی اخیر ارتش اسرائیل به مواضع ایران در سوریه توانسته است محور ایران را تضعیف کند و تهدیدها را از خطوط قرمز اسرائیل در سوریه دور کند، همچنان قابل ذکر است که کشته شدن قاسم سلیمانی نیز به عقب نشینی ایران از مواضع قبلی اش در سوریه کمک کرده است.

از سوی دیگر، تشدید تحریم های آمریکا، پیامدهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا و کاهش بی سابقه بهای نفت، ایران را به شدت ناتوان کرده است و در نتیجه، حزب الله نیز نمی تواند از ناتوانی ایران بی بهره باشد، زیرا کمک های ایران به حزب الله در حالی کاهش یافته است که لبنان دچار بحران اقتصادی شدید شده و نیازمندی حزب الله به کمک های ایران افزایش یافته است. در همین حال، درگزارش امنیتی اسرائیل علاوه شده است که سردی اخیر روابط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با ایران می تواند عامل دیگری برای ناتوانی حزب الله به شمار رود.

اما شماری دیگری از کارشناسان نظامی و امنیتی، اظهارات مقامات امنیتی اسرائیل مبنی بر ناتوان شدن حزب الله و عقب نشینی ایران از برخی مواضع در سوریه را رد می کنند و تأکید دارند که بنیامین نتاهو می خواهد بدین شیوه عملکرد دولت را مثبت و موفقیت آمیز نشان دهد در حالی که آن چه در گزارش های امنیتی اسرائیل آمده است خلاف حقیقت است. کارشناسان افزودند که دولت اسرائیل در طول سه سال گذشه صدها میلیون دلار را برای بیرون راندن ایران از سوریه هزینه کرده است، اما در ازای هزینه های هنگفت نظامی نتوانسته است به موفقیت قابل ذکری دست پیدا کند، زیرا ایران تا هنوز مشغول پیشبرد برنامه های راهبردی خود در سوریه است.

در همین حال، الکس فیشمان، نویسنده اسرائیلی عقیده دارد که اسرائیل در حال حاضر در وضعیت بحرانی شدیدی قرار دارد، زیرا از یک سو پیامدهای گسترش بیماری کرونا باعث تشدید بحران اقتصادی شده است و از سوی دیگر، نگرانی از احتمال جنگ موشکی در مرزهای شمالی اسرائیل بر عرصه های امنیتی، سیاسی و اقتصادی اسرائیل تأثیر منفی گذاشته است. بنابر این، اسرائیل در شرایط کنونی به مسئولان امنیتی و نظامی صادق و توانمندی نیاز دارد که بتوانند در هماهنگی با یکدگر هر دو بحران را با مهارت ویژه مدیریت کنند.

فیشمان افزود: جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه بایستی طوری صورت گیرد که عواقب آن منجر به وقوع بحران دیگری نشود.

اما ایال زیسر، کارشناس امور خاورمیانه می گوید مقابله با حزب الله بایستی در اولویت امر قرار گیرد، به ویژه این که حزب الله به رغم دچار بودن با وضعیت ناهنجار لبنان، در صدد برنامه ریزی برای حمله علیه اسرائیل است. وی گفت: با آن که نیروهای حزب الله دچار چالش های ناشی از شیوع بیماری کرونا هستند، اما فعالیت های تهدید آمیز آن ها تا هنوز در نوار مرز با اسرائیل ادامه دارد. همچنان گفته می شود حزب الله در تلاش برای دستیابی به تجهیزات نظامی پیشرفته است و سعی دارد حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کند تا حملات موشکی خود را به صورت فراگیر علیه اسرائیل آغاز کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia