ویروس جهش‌یافته کرونا می‌تواند «مسری‌تر» باشد

ویروس جهش‌یافته راحت‌تر از طریق سلول‌های تنفسی منتقل می‌شود

نوع جهش‌یافته، تنها گونه یافت‌شده در برخی نقاط دنیا است - FRANCISCO ROBLES / AFP

دانشمندان در ایالت کالیفرنیا بر این باورند که نوع جدید جهش‌ یافته‌ای از ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند که نوعی چیره‌تر و مسری‌تری از همین ویروسی است که در اوایل سال جاری میلادی جهان را درگیر بیماری عالم‌گیر خود کرد.

بر اساس گزارشی ۳۳ صفحه‌ای، تیمی از کارشناسان آزمایشگاه ملی لوس آلاموس نظریه‌ای را طرح کرده‌اند که بر اساس آن، نسخه یا نژاد جدید این ویروس در ماه فوریه در اروپا ظاهر شده است و بعد به ساحل شرقی ایالات متحده خواهد رسید. این گزارش می‌گوید، نژاد جدید «به سرعت» در اواسط ماه مارس به گونه چیره‌تر این ویروس تبدیل می‌شود.

این گزارش هشدار می‌دهد که گونه جهش‌یافته، تنها در طول چند هفته بسیار سریع‌تر از ویروس اول شیوع می‌یابد و افراد بسیار بیشتری از افرادی که اول در ووهان چین گزارش شدند، به گونه جدید مبتلا شده‌اند. بنا به این گزارش، نوع جهش‌یافته، تنها گونه یافت‌شده در برخی نقاط دنیا است.

دانشمندان کشف کرده‌اند که تاثیر جهش یافتن ویروس در خارهای لایه خارجی آن بروز کرده است که باعث می‌شود بتواند راحت‌تر از طریق سلول‌های تنفسی منتقل شود. 

این گزارش هنوز در مراحل مقدماتی است و مورد ارزیابی سایر دانشمندان قرار نگرفته است، بدین معنا که هنوز اطلاعاتی دارای اغتبار رسمی نیست، ولی نویسندگان آن استدلال می‌کنند که با توجه به تلاش تمام کشورها برای کشف و تولید واکسن و داروهایی برای مقابله با این ویروس، «نیازی شدید به هشداری زودهنگام» در این‌ باره است.

دانشمندان این آزمایشگاه طی همکاری با دانشگاه‌های دوک و شفیلد، هزاران نمونه از ویروس‌های کرونا را که در سازمان جهانی اشتراک داده‌های آنفولانزا جمع‌آوری شده بود، بررسی کرده‌اند.

این دانشمندان در نهایت بیش از ده مورد جهش در این ویروس یافتند، ولی به گفته آنها یکی از این جهش‌ها، که D614G نام دارد، خارهای خارجی ویروس را تغییر داده است. این گزارش می‌گوید که کشف آنها «نیاز مبرم به توجه» دیگران دارد.

بته کوربر، رهبر این تحقیق و زیست‌شناس محاسباتی، در فیسبوک گفت: «این داستان نگران‌کننده است. وقتی ویروس‌هایی با جهشی این‌چنینی وارد اجتماعات مردم می‌شود، به سرعت در میان افراد محل پخش می‌شود، چرا که بسیار مسری‌تر است.»

این کشف ممکن است باعث اختلال در تلاش‌های دانشمندان سراسر جهان در یافتن واکسنی برای این ویروس شود، چرا که آنها فرض گرفته‌اند یا امیدوارند این ویروس جهش چشمگیری نخواهد داشت. داروهایی که برای مقابله با یک نوع از این ویروس طراحی شده‌اند، نیز ممکن است در برابر نسخه‌ها و انواع دیگر (جهش‌یافته) آن کارآمد نباشند.

این گزارش اظهار می‌دارد که اگر هوای گرم هم نتواند نرخ شیوع این ویروس را کاهش دهد، خواهد توانست به جهش خود ادامه دهد؛ آن هم وقتی که داروهای مداوای کووید-۱۹ در سطوح عمده تولید و توزیع شده‌ باشند و واکسن‌های آن مورد آزمایش قرار گرفته‌ باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این گزارش، ایتالیا یکی از اولین کشورهایی بود که در ماه فوریه، حدود همان زمانی که اولین مورد گونه اصلی این ویروس در ایالت واشنگتن شناسایی شد، جهش جدیدی را تجربه کرد.

تا اواسط ماه مارس، نژاد جدید تبدیل به نوع غالب با تراکمی شدید در ایالت نیویورک شد.

بر اساس ردیاب دانشگاه جانزهاپکینز، تا کنون حدود ۱.۲ میلیون نفر در ایالات متحده به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. موارد ابتلا در ایالات متحده حدود یک سوم کل آمار مبتلایان جهان است. 

نرخ مرگ حاصل از کووید-۱۹ در ایالات متحده به بیش از ۷۰ هزار نفر رسیده است.

بیشتر از جهان