موج دوم کرونا؛ اتفاقی که رخ خواهد داد

کاهش محدودیت‌ در برخی کشورها، احتمال وقوع موج دوم کرونا را افزایش داده است

این احتمال وجود دارد که رفتار این ویروس تغییر کند و هدف خود را آلوده‌سازی جمعیت مستعد و کسانی که در برابر این ویروس مصونیت ندارند، قرار دهد-Noel Celis / AFP

درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان برای پایان محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند اقتصاد بحران‌زده جهان را سروسامانی بدهند، اما یک نگرانی بزرگ وجود دارد که در سه کلمه خلاصه می‌شود؛ موج دوم کرونا.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تاکنون سبب مرگ بیش از ۱۹۷ هزار نفر در سراسر جهان شده است. درصورتی‌که با کاهش محدودیت‌ها، موج دوم این بیماری جهان را دربربگیرد، می‌تواند به فلج شدن سیستم بهداشتی جهان و بازگشت به شرایط قرنطینه منجر شود.

موج دوم چیست؟

همه‌گیری‌های گسترده در شرایطی رخ می‌دهد که یک ویروس یا عامل بیماری‌زا با توان انتقال بالا به جمعیت‌های انسانی وارد شود و اکثر مردم هم در برابر آن مصونیت نداشته باشند. یک بیماری همه‌گیر از جوامع کوچک شروع می‌شود و به‌سرعت در یک منطقه عظیم مانند یک قاره گسترش می‌یابد و ممکن است مانند تمام ویروس‌های خانواده کرونا در سراسر جهان مشاهده شود و افراد زیادی را بیمار کند.

اغلب ویروس‌هایی که سیستم تنفسی را آلوده می‌کنند در مقیاس وسیع پخش می‌شوند و مانند امواج سونامی در چندین مرحله اوج می‌گیرند. یعنی در شرایطی که به ناگاه تعداد بیماران کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد وضعیت روبه بهبود است، موج مخرب و گسترده بعدی در حال شکل گرفتن است.

همه‌گیری‌های تنفسی مانند آنفولانزا ممکن است با گرم شدن هوا به‌صورت موقت کاهش یابد. همچنین آلودگی و بهبود افراد ممکن است سبب ایجاد مصونیت جمعی و کاهش نرخ بیماری شود.

در مورد ویروس جدید کرونا، تمهیدات مربوط به قرنطینه و کاهش تماس میان مردم سبب شد تا حدود زیادی انتقال ویروس سخت‌تر شود . سرعت رشد جمعیت بیمار کاهش یابد.  

موج دوم چگونه رخ می‌دهد؟

برای وقوع موج دوم بیماری کرونا چندین احتمال وجود دارد. ممکن است ویروس کرونا دچار جهش ژنتیکی شود. در سال ۱۹۱۸ همین اتفاق در مورد ویروس آنفولانزا رخ داد و جهش ژنتیکی سبب شد تا کشف و مقابله با این ویروس برای سیستم ایمنی بدن دشوار شود. این موضوع سبب مرگ‌ومیر گسترده در اثر این بیماری شد.  

این احتمال وجود دارد که رفتار این ویروس تغییر کند و هدف خود را آلوده‌سازی جمعیت مستعد و کسانی که در برابر این ویروس مصونیت ندارند، قرار دهد.

 چرا سارس، موج دوم نداشت؟

در سال ۲۰۰۳، سندرم حاد تنفسی (SARS) به سطح بیماری همه‌گیر نرسید‌، اگرچه دلیل این بیماری هم یک ویروس خانواده کرونا بود. سارس تنها در بیمارستان‌ها و جاهای دیگر که افراد از طریق راه‌های مختلف با بدن بیماران در تماس نزدیک بودند‌، گسترش می‌یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مورد دوم ویروس ابولا است. ابولا گرچه بسیار مسری‌تر از سارس است و بارها در کشورهای آفریقایی گسترش یافته است ولی محدوده آلودگی خود را به سراسر جهان گسترش نداد و درجه انتقال‌پذیری‌اش نیز در حدی نبود که همه جهان را آلوده کند.

موج دوم کرونا چیست؟

به‌تازگی اخباری از چین به‌گوش می‌رسد مبنی بر اینکه ممکن است موج دوم کرونا رخ دهد. به همین دلیل در برخی از مناطق کشور که در موج نخست کرونا آلوده شده و سپس به وضعیت نسبتاً عادی برگشته بودند، مجدداً محدودیت‌هایی وضع شده است. این در حالی است که در اکثر مناطق جهان، همچنان جدال بر سر کنترل موج نخست این بیماری است.

خبرهایی در مورد احتمال بیمار شدن افراد بهبود‌یافته به گوش می‌رسد که در صورت صحت، می‌تواند وقوع موج دوم بیماری را بسیار محتمل سازد.

 چه چیزی می‌تواند جلوی موج دوم کرونا را بگیرد؟

سازمان بهداشت جهانی همچنان اعمال محدودیت تردد و تماس افراد را توصیه می‌کند. کارشناسان می‌گویند تنها در صورتی با کاهش میزان محدودیت‌ها، همچنان قادر به کنترل ویروس خواهیم بود که تعداد آزمایش‌ها برای شناسایی بیماران و افراد مصون ادامه یابد، بیماران جدید تحت نظر باشند و کسی که با این افراد مرتبط بوده‌اند شناسایی و قرنطینه شوند.

بیشتر از جهان