همجنسگرایان و دوجنسگرایان مبتلا به کرونا از انجام آزمایش پلاسما منع شدند

هدف از این قوانین، حفاظت از سلامت اهداکننده و دریافت‌کننده است

برخی پزشکان در لندن، استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته را به عنوان راه درمانی برای کمک به دیگر مبتلایان شروع خواهند کرد- REUTERS/Lindsey Wasson

مرکز خدمات سلامت همگانی بریتانیا تایید کرد که مردان همجنسگرا و دوجنسگرایی که از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند، نمی‌توانند پلاسمای خود را به یک تست آزمایشی اهدا کنند که هدفش درمان مبتلایان به کووید-۱۹ است. 

پزشکان بیمارستان گایز و سنت‌توماس در لندن، استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته را به عنوان راه درمانی برای کمک به دیگر مبتلایان شروع خواهند کرد. ابتلا به ویروس کرونا جان بیش از ۲۴۲ هزار نفر را در جهان گرفته است. در بریتانیا بیش از ۲۸ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

اما بیماران مردی که در سه ماه گذشته با مردهای دیگر همخواب شده‌اند، از اهدای ترکیب حاوی گلبول‌های سفید خون خود منع خواهند شد. دلیل این امر، موانع موجود بر سر انتقال خون است که اولین بار در سال‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ و برای جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی معرفی شدند. 

این اقدام که اولین بار از سوی آی‌تی‌وی گزارش شد، بر مبنای مقررات وزارت بهداشت درباره اهدای خون است که می‌گوید مردانی که با مرد دیگر رابطه جنسی مقعدی یا دهانی داشته بوده باشند، برای اهدای خون باید سه ماه صبر کند. 

مقررات انتقال و پیوند خون نظام پزشکی بریتانیا می‌گوید که مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، «خطر بالاتری برای گرفتن عفونت‌های خاص از طریق رابطه جنسی دارند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی سیستم سلامت همگانی بریتانیا به ایندیپندنت گفت‌:‌ «ما در اصل از مقررات موجود درباره اهدای خون استفاده می‌کنیم و در عین حال این قوانین را بررسی خواهیم کرد.»

هدف از آن قوانین، حفاظت از سلامت اهداکننده و دریافت‌کننده است. به موجب قوانین حاضر، مردها باید پس از رابطه جنسی مقعدی یا دهانی با یک مرد دیگر، سه ماه صبر کنند.

 او گفت:‌ «اگر بخواهید جان افراد را نجات دهید، این تاخیر ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد. در مورد شرکت افرادی که بهبود یافته‌اند در تست آزمایشی پلاسما، ما در حال کار با گروه‌هایی هستیم که در زمینه حقوق دگرباشان فعالیت می‌کنند تا ببینیم آیا می‌توانیم در مورد اهدای خون، یک راهکار برآورد خطر فردی را در پیش بگیریم یا خیر.»

این مقررات که برای اولین بار، ۵۰ سال پیش و به دنبال بحران‌های سلامتی ناشی از افزایش موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی و هپاتیت ب تعریف شدند، در اصل مردهایی را که با مردان دیگر رابطه جنسی مقعدی یا دهانی داشتند، به دلیل نگرانی از احتمال انتقال ویروس به بیماران حساس، برای تمام عمر مورد ممنوعیت اهدای خون قرار می‌داد. 

آن ممنوعیت در سال ۲۰۱۱ تنها شامل حال کسانی شد که طی ۱۲ ماه پیش از مقطع اهدای خون فعالیت جنسی داشتند، و سپس از سال ۲۰۱۷ به بعد و با بهبود یافتن روش‌های آزمایش، تنها دربرگیرنده افرادی است که تا سه ماه پیش از اهدای خون فعالیت جنسی داشته‌ بوده باشند. 

لارا راسل، مدیر سیاست‌گذاری در استون‌وال، گفت:‌ «ناراحت‌کننده است که مردان همجنسگرا و دوجنسگرایی که مایل به کمک در مبارزه با ویروس کرونا هستند، از این کار منع شده‌اند. این تصمیم که آیا افراد می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند یا خیر، باید بر اساس برآورد خطر فردی باشد، و نه بر اساس گرایش جنسی افراد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان