درخواست از بریتانیایی‌های بهبودیافته از کرونا برای اهدای خون

دانشمندان امیدوارند از پادتن موجود در خون بهبودیافتگان برای درمان بیماران جدید استفاده کنند

برخی کشور‌ها پلاسمای خون بهبود‌یافتگان مبتلایان به ویروس کرونا را برای درمان این بیماری مورد آزمایش قرار می‌دهند- REUTERS/Sebastian Castaneda

دست اندرکاران نظام درمانی بریتانیا درصدد ایجاد یک بانک خون از کسانی هستند که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و از آن بهبود یافته‌اند. آن‌ها امیدوارند پلاسمای خون این افراد به درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا کمک کند.

تصور می‌شود که پادتن‌های موجود در خون بیماران درمان شده، به بهبود افراد مبتلا کمک می‌کند.

پادتن‌ها مولکول‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در واکنش به عفونت تولید می‌کند و در پلاسما، یعنی بخش مایع خون، جریان دارند.

سازمان خون و پیوند اعضای نظام درمان ملی بریتانیا، درنظر دارد درمان بیماری کووید۱۹ را با استفاده از پلاسما به آزمایش بگذارد و به همین دلیل، مایل به ایجاد بانک خون کسانی است که به این بیماری مبتلا شده‌اند و از آن بهبود یافته‌اند.

امید می‌رود که تزریق پلاسمای خون این افراد به بیماران مبتلا کمک کند تا «سریعتر بهبود یابند و شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند.»

سخنگوی این سازمان می‌گوید: «سازمان خون و پیوند اعضای بریتانیا در تدارک جمع‌آوری پلاسمای بهینه شده خون اشخاصی است که از این بیماری بهبود یافته‌اند.»

«فکر می‌کنیم این روش مقدمتا در چارچوبی آزمایشی برای درمان کووید ۱۹به کار رود.»

این سخنگو افزود: «ما با دولت و تمام نهادهای مرتبط برای گذشتن هرچه سریعتر از مراحل کسب مجوز همکاری می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل هفته جاری، بیمارستان دانشکده پزشکی ایالت ولز در شهر کاردیف، اعلام کرد که قصد دارد درمان با پلاسما را به آزمایش بگذارد.

استوارت واکر، رئیس هیئت امنای بیمارستان دانشکده پزشکی کاردیف و وِیل، گفت: «بسیار مشتاق نخستین موارد استفاده از این درمان روی بیماران این بیمارستان هستیم.»

«این روش، یک گزینه درمانی واقع‌گرایانه برای این بیماری بالقوه کشنده است.» 

یک سخنگوی بیمارستان دانشکده پزشکی کاردیف و ویل به ایندیپندنت گفت که هدف، انجام این آزمایش «در آینده نزدیک» است.

از سوی دیگر، مطالعات گسترده‌ای روی تزریق پلاسما نیز در ایالات متحده در جریان است.

بروس ساشِز، مقام ارشد مرکز خون نیویورک، به شبکه خبری بی بی سی گفت: «مردم فوق‌العاده بوده‌اند. در تعداد چشمگیر داوطلب می‌شوند.»

«صدها نفر داوطلب اهدای خون شده‌اند و ما هم‌اکنون توانسته‌ایم بیش از هزار واحد خون جمع‌آوری کنیم. دلگرم کننده است که دغدغه عمده کسانی که از عوارض متفاوت این بیماری گذشته‌اند، این است که چطور به دیگران کمک کنند.»

یک پژوهش محدود در چین که در ماه مارس منتشر شد، نشان داد که تنها یک واحد تزریق پادتن بهبود یافتگان از کووید۱۹ می‌تواند عوارض شدید عفونت کرونا را در ده بیمار تخفیف دهد. 

نظام درمانی بریتانیا از مردم خواسته است که درصورت تمایل به اهدای پلاسما، در تارنمای ویژه این سازمان ثبت نام کنند، اما شخصا به مراکز اهدای خون رجوع نکنند.

*گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان