کود مرغ پای چمن‌ها، راهی برای ممانعت از تجمع مردم در پارک‌های سوئد

بوی بسیار بد این کود مردم را از پارک‌ها دور نگه خواهد داشت

فیلیپ سندبرگ، رئیس شورای شهر لوند سوئد: « با همه این‌ها برای تابستان پارک بسیار زیبایی خواهیم داشت.» - Johan Nilsson/TT News Agency/via REUTERS

همزمان با تداوم تلاش‌های سوئد برای مهار شیوع کووید۱۹، شهری در این کشور برای جلوگیری از تجمع افراد در پارک مرکزی به مناسبت برگزاری یک جشنواره سنتی، قصد دارد یک تن کود مرغی را در این پارک پخش کند. 

هزاران نفر در شهر لوند، محل یکی از بزرگترین دانشگاه‌های سوئد، معمولا در شب والپورگیس در شمار بالا دور هم جمع می‌شوند، پیک‌نیک می‌کنند و آتش روشن می‌کنند. این مناسبت به شکل گسترده‌ای در شمال و مرکز اروپا در تاریخ ۳۰ آوریل جشن گرفته می‌شود. 

با آن که دولت سوئد، به عنوان یکی از معدود کشورهای مخالف با قرنطینه، با اعمال مقررات منع عبور و مرور و تعطیلی مخالفت کرده است، اما مقامات محلی لوند برای پیشگیری از احتمال انتشار بیماری در این شهر، اختیار عمل را به دست خود گرفته اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوستاو لوندبلاد رئیس شورای محلی کمیته محیط زیست به روزنامه سیدسونکان گفت:‌ «لوند می‌تواند در شب آخر آوریل به راحتی به یکی از کانون‌های پخش ویروس کرونا تبدیل شود، بنابراین به نظر من این کار اقدام خوبی است.» 

لوندبلاد گفت‌:‌ «ما این فرصت را داریم که چمن‌های پارک را کوددهی کنیم و در عین حال بوی ناخوشایند ناشی از کود باعث می‌شود که نشستن در پارک و نوشیدن آبجو لطفی نداشته باشد.» 

او گفت:‌ «من کارشناس کوددهی نیستم اما می‌دانم که این اقدام باعث می‌شود بوی بد یک مقدار در خارج از پارک نیز احساس شود. این کود از جنس مدفوع مرغ است. تضمین نمی‌کنم که بو به مناطق دیگر شهر نکشد. اما هدف این است که مردم را بیرون از پارک نگه داریم.» 

فیلیپ سندبرگ، رئیس شورا درباره تاثیر ریختن کود مرغی گفت که این اقدام «برای چمن‌ها خوب است» چرا که این کود «از نظر فسفر و نیتروژن غنی است». او گفت: «برای تابستان پارک بسیار زیبایی خواهیم داشت.» 

از شهروندان در سرتاسر سوئد خواسته شده تا در مراسم شب والپورگیس شرکت نکنند. قدمت این مراسم به جشن‌های بهاری پاگانی برمی‌گردد.

هرچند این جشن در سوئد در دسته‌بندی مراسم خودجوش قرار می‌گیرد، اما دولت در چارچوب مقررات خود برای مقابله با انتشار کووید۱۹، تجمع بیش از ۵۰ نفر را ممنوع اعلام کرده است. 

این یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین اعمال شده در سوئد است. این کشور در مقایسه با عملکرد دیگر کشورهای اروپایی، رویکرد ملایمی درباره اشاعه ویروس کرونا در پیش گرفته است. 

با آن که کشورهای شمال اروپا از جمله دانمارک و نروژ در همان مراحل اولیه، قوانین و مقررات قرنطینه و تعطیلی را اعمال کردند، مدارس ابتدایی، فروشگاه‌ها، رستورانها و بارها در سوئد باز هستند و مردم می‌توانند از خانه خارج شوند و ورزش کنند. 

استفان لوفون نخست‌وزیر سوئد گفت اطمینان دارد که مردم «سنجیده» رفتار می‌کنند و در اماکن عمومی فاصله اجتماعی را حفظ کرده و مسئولانه رفتار خواهند کرد. 

تا به امروز، سوئد از ۲۰ هزار و ۳۰۲ مورد ابتلا و دو هزار و ۴۶۲ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا خبر داده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان