چکش کرونا بر سر صنعت هوانوردی

مسافرت‌ هوایی شاهد شدیدترین سقوط از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بوده است

«این بزرگ‌ترین بحرانی است که صنعت هوانوردی تاکنون با آن مواجه شده است»- REUTERS/Kai Pfaffenbach

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، مسافرت هوایی شاهد شدیدترین سقوط در تقاضای مشتریان از زمان حملات تروریسی ۱۱ سپتامبر بوده است.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی در آخرین گزارش خود درباره مسافرت‌های هوایی اظهار داشت تقاضای مشتریان در فوریه ۲۰۲۰ در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۱۴.۱ درصد کاهش یافته است.

این ارقام به شدت تحت تاثیر آمار چین قرار گرفته که با «فروپاشی سفرهای داخلی» مواجه است و تقاضا برای مسافرت هوایی در آن ۸۳.۶ درصد کاهش یافته است.

منطقه آسیای شرق دور و اقیانوس آرام به ویژه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، چرا که درخواست برای پرواز از، به و همچنین در داخل منطقه به خاطر شیوع ویروس کرونا و مقررات تحمیل شده توسط دولت‌ها ۴۱.۳ درصد کاهش یافته است.

قاره آفریقا نیز شاهد کاهش ۰.۷ درصدی تقاضای مسافران بوده است.

در نقطه مقابل اما، امریکای شمالی، امریکای لاتین، خاورمیانه و اروپا در واقع شاهد رشد اندکی در درخواست‌های مشتریان خود بودند و آمار آنها در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۵.۵ درصد، ۳.۱ درصد، ۱.۷ درصد و ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی گفت علی رغم آنکه شرکت‌های هواپیمایی سراسر دنیا پروازهای خود را برای واکنش به کاهش درخواست‌ها کم کرده‌اند و ظرفیت جهانی در ماه فوریه ۸.۷ درصد کاهش یافته است، اما بار مسافران هواپیماها به آن اندازه کاهش نیافته و با ۷۵.۹ درصد تنها ۴.۸ درصد در مقایسه با همین زمان در سال گذشته سقوط کرده است.

اما احتمالا همین آمار در ماه مارس ۲۰۲۰ نیز بیشتر کاهش یابد چرا که شرکت‌های هواپیمایی گزارش کرده‌اند هیچ پرواز جدیدی رزرو نشده و مسافران فقط پروازهای سابق خود را لغو می‌کنند.

برای مثال شرکت ایزی جت تمام اسکادران خود را به زمین نشانده است. رایان‌ایر که در ماه مارس اعلام کرد تا ماه ژوئن هیچ پرواز جدیدی نخواهد داشت در حال حاضر فقط پروازهای معدودی را که بخشی از خدمات بنیادین آن است، انجام می‌دهد. و بریتیش ایرویز نیز ۳۶ هزار کارمند خود را به خاطر لغو شدید پروازها مرخص کرده است.

الکساندر دجونیاک، دبیر کل و مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی گفت: «شرکت‌های هواپیمایی در ماه فوریه تحت تاثیر چکش قدرتمندی به نام کووید-۱۹ قرار گرفتند. در راستای تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس مرزها بسته شده است و تاثیر آن بر مسافرت هوایی راه دیگری برای شرکت‌های هواپیمایی باقی نگذاشته جز آنکه مخارج خود را کاهش داده و با اتخاذ تمهیدات اضطراری سعی کنند از این وضعیت غیرعادی و بی‌سابقه جان سالم به در ببرند.»

او ادامه داد: «۱۴.۱ درصد سقوط تقاضا در سطح جهان امری جدی است ولی برای شرکت‌های هواپیمایی آسیای شرق دور و اقیانوس آرام این مقدار ۴۱ درصد بوده و از آن زمان تاکنون فقط بدتر شده است. بدون شک این بزرگ‌ترین بحرانی است که صنعت هوانوردی تاکنون با آن مواجه شده است.»

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی در آخرین تخمین خود در انتهای ماه مارس پیش‌بینی کرد در سال جاری صنعت هوانوردی در سراسر جهان ۲۱۱ میلیارد پوند از دست خواهد داد.

این مقدار بیش از دو برابر پیش‌بینی این سازمان در آغاز ماه مارس است که تنها ۸۷ میلیارد پوند تخمین زده شده بود.

© The Independent