تلاش اتحادیه عرب برای عبور از بحران کرونا با کمترین هزینه

افزایش هماهنگی و اقدامات مشترک می تواند منجر به کاهش خسارت ها شود

حضور نمایندگان کشورهای عربی در نشستی در مقر اتحادیه عرب در قاهره. عکس از: ‏AFP‏

پس از گسترش انتشار ویروس کرونا در کشورهای عربی و افزایش نگرانی نسبت به آینده این بیماری مرگبار، اتحادیه عرب سعی دارد از تمام گزینه های ممکن برای جلوگیری از افزایش میزان تلفات و خسارت های ناشی از این بیماری همه گیر در جهان عرب استفاده کند. در همین راستا و به منظور بحث و تبادل نظر در مورد آینده منطقه در سایه بحران کرونا، احمد ابو الغیط، دبیر کل اتحادیه عرب روز گذشته جلسه را در فضای مجازی با شورای روابط عربی و بین المللی که بیشتر اعضای آن از مقامات بلند پایه پیشین کشورهای عربی هستند؛ برگزار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی پیامدهای بحران رو به افزایش کرونا و روش های مقابله با این بیماری همه گیر، محور اصلی این جلسه را تشکیل می داد و اعضای شورای روابط عربی و بین المللی، سناریوهای متعددی را برای بیرون رفت از این بحران مطرح کردند. اما از آن جا که ابعاد اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا تا کنون به صورت مشخص ارزیابی نشده است، شرکت کنندگان این نشست ویژه، هماهنگی میان کشورهای عربی را نخستین گام موثر در راستای مبارزه با بحران کرونا تلقی کرده و تأکید کردند که باید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نقش گسترده ای در تعیین میزان خطر و آسیب پذیری جامعه در کشورهای عربی داشته باشند.

از سوی دیگر، اعضای شورای روابط عربی و بین المللی، تحولات چنده ماه اخیر در جهان عرب که پیامدهای آن ها می تواند تأثیر بسزای در کاهش و یا افزایش خطرات ناشی از بحران کرونا داشته باشد را مورد بحث و بررسی قرار داده و همبستگی میان کشورهای عربی را  در جلوگیری از گسترش دامنه این بحران فراگیر، حائز اهمیت فراوان دانستند. شرکت کنندگان، پیشنهاد کردند که بایستی تأثیرات میان مدت و دراز مدت بحران کرونا در عرصه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی جهان عرب توسط نخبگان و کارشناسان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و در این میان به امنیت غذایی و بهداشتی در جامعه، توجه ویژه و جدی صورت گیرد.

در همین حال، فؤاد سنیوره، نخست وزیر پیشین لبنان در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت؛ ضمن تأکید بر اهمیت این نشست، گفت: شماری از مقامات بلند پایه سابق عربی همچون ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، طاهر المصری، نخست وزیر پیشین اردن، عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب، محمد بن عیسی، وزیر پیشین امور خارجه در مراکش، شاهزداه ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی و محمد جاسم الصقر، رئیس سابق مجلس کشورهای عرب و رئیس کنونی اتاق بازرگانی در کویت در جلسه روز گذشته شرکت داشتند. وی افزود: شکی نیست که تجارب این نخبگان می تواند چالش های پیش رو را  تا میزان زیادی کاهش دهد و مسیر بیرون رفت از بحران کنونی را با کمترین هزینه ممکن هموار کند. فؤاد سنیوره افزود: چالش مداخله برخی از کشورهای منطقه در امور جهان عرب نیز در جلسه روز گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان راهکارهای مختلفی را برای مقابله با این چالش مطرح کردند که رایزنی در مورد چگونگی اجرای آن ها در نشست بعدی که در آینده نزدیک برگزار می شود، صورت خواهد گرفت.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia