مجازات با شلاق در عربستان سعودی ممنوع شد 

این کشور هنوز مجازات‌هایی همچون قطع سر و قطع دست را انجام می‌دهد

در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۸۴ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند - TOBIAS SCHWARZ / AFP

 

طبق آن‌چه اسناد حقوقی نشان می‌دهند، عربستان سعودی قرار است به مجازات با شلاق پایان دهد. 

فرمانی از جانب دیوان عالی این پادشاهی منطقه خلیج فارس، اعلام کرده است که مجازات دولتی شلاق، با زندان یا جریمه نقدی جایگزین خواهد شد.

گفته می‌شود که در این سند آمده است: «این تصمیم در راستای گسترش اصلاحات در زمینه حقوق بشر است که به دستور ملک سلمان آغاز شده‌اند… و عربستان سعودی این‌گونه با هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر همگام می‌شود.»

این کشور همچنان از سایر انواع مجازات‌های مرگ و مجازات‌های بدنی (از جمله قطع سر برای جرم قتل و قطع دست برای جرم دزدی) استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیل‌گران، این تصمیم جدید را در ادامه تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم عملی آن، برای ارائه تصویری در حال تجدد از کشورش، ارزیابی می‌کنند. اما منتقدان نیز بلافاصله اشاره کرده‌اند که کارنامه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر از بدترین‌ها در جهان است. 

مخالفت با دولت در این کشور ممنوع است و کسانی که جرات کنند به انتقاد از حکام بپردازند، همواره با دستگیری خودسرانه روبه‌رو می‌شوند. آزادی بیان در سایر موارد نیز به شدت محدود است. 

در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۸۴ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند. این شمار، آن هم در سالی که این نوع کشتن مورد تایید دولت تقریبا در همه جای دنیا در حال کاهش بود، میزانی بی‌سابقه برای عربستان محسوب می‌شود. 

نکته‌ای که شاید به این تصمیم مربوط باشد، اتفاقی است که مدت کوتاهی پیش از علنی شدن آن در روز جمعه رخ داد: مطرح‌ترین کنشگر حقوق بشر عربستان، پس از سکته در زندان درگذشت. کنشگران عربستان می‌گویند که مرگ او به علت بی‌توجهی پزشکی بوده است. 

آدام کوگل، معاون رئیس بخش «خاورمیانه و آفریقای شمالی» در سازمان «دیده‌بان حقوق بشر»، گفت: «ما از این تغییر استقبال می‌کنیم، اما باید سال‌ها پیش شاهد آن می‌بودیم. اکنون عربستان سعودی هیچ مانعی در سر راه خود برای اصلاح نظام قضایی غیرمنصفانه‌اش ندارد.»

مجازات شلاق از سال ۲۰۱۵ به یکی از مشکلات موجود مقامات سعودی بدل شده است. در این سال بود که توجه جهانیان به این واقعیت جلب شد که رئوف بداوی، وب‌لاگ‌نویس و منتقد دولت، در پی آن‌که در زمینه جنایات سایبری و توهین به اسلام، مجرم شناخته شد، به ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شد. 

اعلام انزجار جهانیان باعث شد که این مجازات انجام نگیرد. 

© The Independent