غنی: فصل شلاق زدن سپری شده

«دیگر هیچ شهروند افغانستان، توان شنیدن خبر از دست دادن نزدیکان خویش را ندارد»

afgpeace.com

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، گفته است که فصل شلاق زدن شهروندان افغانستان به ویژه زنان این کشور سپری شده است و اکنون ما صلح می‌خواهیم؛ صلح که خواست همه شهروندان این سرزمین است و بدون شک، صلح در این کشور آمدنی است.

آقای غنی گفت: «شهروندان افغانستان صلحی را می‌خواهند که در آن عزت شهروندان این سرزمین ارج نهاده شود. صلحی که ساکنان این کشور را بی وطن سازد، برای هیچ یک از ما قابل قبول نبوده و نیست چرا که شهروندان افغانستان بی وطنی و فرار مغزها و سرمایه‌ها را بارها دیده اند، اما این بار اجازه نمی‌دهند که ثروت و دارایی خود را از دست بدهند».

غنی هشدار داد: «کسانی که فکر می‌کنند با زور، ترور، و وحشت می‌توانند نظام کنونی را زیر سلطه و اطاعت خود قرار دهند اشتباه می‌کنند. این ملت، ملتی نیست که تسلیم هر زورگویی شود، بلکه صلح خواست همه شهروندان افغانستان است، صلحی که حقوق و مساوات شهروندان این کشور را مدنظر داشته باشد. صلح یک فرایند ملی است، نه جهت‌دار، حزبی یا قومی؛ باید همه افغان‌ها از آن رضایت کامل داشته باشند».

آقای غنی تاکید کرد که «افغانستان متعلق به فرد خاصی نیست که هر چه بخواهد همان شود، بلکه با خون فرزندان این سرزمین از قرن‌هاپیش، به ما رسیده است».

نرگس یزدان پرست، دانشجوی دانشکده خبرنگاری، در این مورد می‌گوید: «من حرف‌ها و سخنان رئیس جمهور افغانستان را تائید می‌کنم و می‌گویم که شهروندان افغانستان به هیچ وجه دوران سیاه، تاریک و قرون وسطی طالبان را نمی‌خواهند تا بار دیگر بر آن‌ها حکمرانی کند. ما نظامی را نمی‌خواهیم که به جای سخن، برنامه، قلم و منطق از شلاق و تفنگ استفاده کند و دست‌آوردهای چندین هزار سال را خلاف دین و شریعت بداند و آن را نابود سازد. این مسئولیت نظام کنونی و شهروندان افغانستان است که به هیچ صورت اجازه ندهند که بار دیگر نظام طالبانی حکمفرما شود تا هر چه دلشان خواست انجام دهند».

فریما کاکر، دانشجو، هم می‌گوید: «متاسفانه ماهیت و اصالت مذاکرات صلح برای شهروندان افغانستان و دولت کنونی معلوم نیست، جز آمریکایی ها و تعدادی افراد به نام طالب از آن خبر ندارند. اما آنچه ما از طریق رسانه‌ها می‌شنویم ظاهرا حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا بار دیگر تصمیم دارد افغانستان را به گروه طالبان تسلیم کند. طالبان که ماهیت و اصالتشان در پنچ سال حکومت داری کاملا معلوم شد که جز قتل و کشتار چیزی دیگر را بلد نبودند و حالا هم نیستند».

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز فرصت پیش آمده را برای برقراری صلح در افغانستان تاریخی خوانده و گفته است که مبادا این فرصت تاریخی به دلیل خواسته‌های شخصی، کوته نظری، لجاجت و زیاده خواهی شماری از سیاستمداران افغان و نمایندگان طالبان از دست برود.

در همین حال، جان بس، سفیر آمریکا در کابل گفته است که پس از سال‌ها جنگ و درگیری در افغانستان، اکنون چشم‌انداز یک توافق صلح واقعی باز شده است و امیدوار است که به زودی چنین توافقی صورت گیرد.

نور ولی نور، ساکن شهر کابل، می‌گوید: «ما صلح می‌خواهیم اما صلح با دوام، پایدار و با عزت، به هر قیمت که باشد. دیگر هیچ شهروند افغانستان، توان شنیدن خبر از دست دادن پدر، برادر، خواهر، پسر و یا نزدیکان خویش را ندارد؛ صلح باید بر قرار شود».

واکنش تند رئیس جمهور افغانستان در حالی بیان می‌شود که هشتیمن دور گفتگوهای صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان به پایان رسیده است و دو طرف از یک توافق ابتدایی میان آمریکا و طالبان در روزهای آینده خبر داده‌اند.

بیشتر از