تحلیل رفتن نیرو، اپیدمی موذی و وضعیت شناخته شده‌ای برای زنان است

شناسائی رسمی این اپیدمی موذی پیروزی کوچکی است، اما برای زنان مهم است

خستگی، دلسردی از شغلی که دارید، و کاهش کارآئی حرفه‌ای همه حس‌هایی هستند که برای بسیاری آشنا است. به نظر می‌رسد این علائم تحلیل رفتن نیرو در فرهنگی که افسون‌زده تولید و به اصطلاح « شتاب و فشار» است، تقریباً جا افتاده است.

یک بررسی که در آمریکا انجام گرفت، نشان داد ۶۷ درصد کارمندان گفته‌اند این نوع استرس مربوط به کار را تجربه کرده‌اند، و زیاد شگفت آور نیست. در عصر نبود امنیت شغلی و بالا رفتن هزینه‌های زندگی، کار کردن بیشتر از زمان معمول ۹ تا ۵ و حتی داشتن شغل دوم وضعیتی عادی شده است.

تحلیل رفتن یک اپیدمی است که تا حالا به عنوان یک نارسائی قابل تشخیص شناخته نشده است، اما وضع تغییر می‌کند. این هفته، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در یازدهمین بازنگری طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها، تحلیل رفتن نیرو به عنوان یک وضعیت همیشگی طبقه‌بندی خواهد شد.

بسیاری از این که سلامت مرتبط با کارشان جدی گرفته می‌شود خوشحال خواهند شد، اما به ویژه گروهی هستند که نفس راحتی خواهند کشید. برای زنان، داشتن اقتدار کافی در محل کار، مشکلات توازن زندگی شخصی و کاری، و کمی فرصت برای تصمیم‌گیری، اغلب به خستگی احساسی و بدبینی حرفه‌ای، که از مشخصه‌های تحلیل رفتن است، منجر می‌شود.

علاوه بر فشاراحساسی فلج کننده که بر زنان در محل کار و در خانه وارد می‌شود، عامل استرس زای ‌دیگری هست که با خستگی روانی آنها هم شدت می‌گیرد و هم همسو می‌شود.

این وضعیت ناراحت کننده به گونه‌ای درد آور در مطالعات متعدد نشان داده است که حالت تحلیل رفتن بیشتر به زنان مربوط است و منعکس می‌شود، و آثار آن از محل کار فراتر می‌رود.

تحلیل رفتن علاوه بر جلوگیری از پیشرفت حرفه‌ای، می‌تواند موجب نگرانی، بی خوابی و انواع بیماری‌های فیزیکی و بدنی بشود.

شناخت رسمی تحلیل رفتن یک پیروزی کوچک اما مهم است. وقتی پای سلامت زنان به میان می‌آید، هنوز خلاء اطلاعاتی بزرگی در مورد آثار نگران کننده آن وجود دارد. اکثر پژوهش‌های بالینی عموماً روی مردان انجام می‌گیرد و کوشش برای پی بردن به اختلافات بین مرد و زن زیاد نیست.

در بیشتر موارد، به زنان در مورد ارائه گزارش علائم و عوارض ناراحتی‌هایشان اعتماد نمی‌شود، در نتیجه تشخیص بیماری‌های زنان به طور میانگین سال‌ها طول می‌کشد. هرچند قرص ضد بارداری یکی از پر مصرف‌ترین داروها در بریتانیاست، هنوز شامل عوارضی، از سرطان گرفته تا انعقاد خون است.

در فرهنگی که در آن زنان روز به روز بیشتر کار می‌کنند، حقوق و دستمزدشان پایین است، و کمتر به آنها ارج گذاشته می‌شود، شناخت خطرات برآمده از تحلیل رفتن نیرو و فرسایش ضروری است. امید من این است که زنان در جستجوی راه حلی برای وضعیت روانی ناهنجار خود، مطب پزشکان و رشته‌های مربوط به پزشکی را پر کنند، چون امکان تشخیص بیماری و شناسایی وضعیت دشوار ما در محل کار و در سلسله مراتب پزشکی را بازتاب می‌دهد.

طبقه‌بندی تحلیل رفتن نیرو و فرسایش گامی مهم برای سلامت زنان و سلامت روانی است. مقوله‌ای که نه فقط باید جدی گرفته شود، بلکه لازم است به آن اولویت داده شود.

© The Independent

بیشتر از جهان