کودکان اسپانیایی پس از شش هفته قرنطینه با رعایت پروتکل از خانه بیرون می‌روند

اسپانیا سخت‌ترین قوانین قرنطینه جهان در دوران کرونا را برای جمعیت ۸.۳ میلیون نفری کودکان به اجرا گذاشت

به گفته پژوهشگران احتمال مرگ کودکان بر اثر ویروس کرونا کمتر از بزرگسالان است، اما صفر نیست- REUTERS/Jon Nazca

نخست وزیر اسپانیا کوتاه آمد و اجازه خواهد داد در محدودیت‌های کرونایی این کشور که از سخت‌گیرانه‌ترین‌های اروپا است، «گشایش اندکی» برای کودکان زیر ۱۲ سال صورت گیرد.

دولت اسپانیا در برابر فشار پویشی احساسات‌برانگیز به نام «کودکان ما را آزاد کنید»، عقب نشست و اجازه خواهد داد تا کودکان این کشور بعد از شش هفته محبوس ماندن در خانه طی قرق کرونایی، بیرون بیایند.

این پویش با انتشار مطلب فیسبوکی آدا کولاو، شهردار بارسلون، پاگرفت که مادر دو کودک است و «از هفته‌ها مبارزه در کنار هم برای ایستادن در برابر هجوم غصه و خشم» گفت.

جمله پایانی وی، «دیگر درنگ نکنید: بچه‌های ما را آزاد کنید!»، از آن پس ورد زبان صدها سیاست‌مدار، متخصصان درمانی و بسیاری از شهروندان شده است.

طبق گزارش گروه ائتلاف حقوق کودکان اسپانیا که در روزنامه ال‌پاییس آمده است، اسپانیا سخت‌گیرانه‌ترین شرایط قرنطینه‌ای برای کودکان را در بین تمامی کشورهای جهان دارد.

در حالی که بزرگسالان مجاز بوده‌اند برای خریدهای اساسی یا گردش بردن سگ، از خانه بیرون روند، اکثریت ۸.۳ میلیون نفر کودکان اسپانیا از ۱۴ مارس درخانه‌ها‌شان محبوس بوده‌اند.

در پی افت تلفات و کاهش موقتی قرنطینه سخت‌گیرانه در هفته پیش که طی آن برخی صاحبان شغل‌های کلیدی در بخش ساخت‌وساز و تولید کارخانه‌ای اجازه یافتند به سر کار برگردند، فشار برای اجازه دادن به کودکان برای بیرون رفتن روبه افزایش بوده است.

افزون بر شهردار بارسلون، شکیرا (خواننده) و جرارد پیکه( فوتبالیست) هم از جمله کسانی هستند که خواستار اجازه یافتن کودکان برای بیرون رفتن شده‌اند و پابلو کاسادو، رهبر مخالف دولت، در توییتر نوشت: «این پهلوان‌های کوچولو دارند از در و دیوار خانه‌ها بالا می‌روند و به اندکی استراحت نیاز دارند.»

بیش از ۵۵ هزار نفر توماری را خطاب به دولت امضا کرده‌اند و خواستار آن شده‌اند که در مقررات اضطراری، نیازهای منحصر به‌فرد کودکان را نیز مثل نیازهای حیوانات خانگی در نظر بگیرند، و گرنه مرتکب «اهمال و خلاف نسبت به جامعه» شده‌اند.

با گذشتن میزان کل تلفات از مرز ۲۰ هزار نفر در روز شنبه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، به مردم گفت که قصد دارد وضعیت اضطراری را دو هفته تمدید کند.

اما در عین حال کوتاه آمد و گفت که کودکان می‌توانند با ایجاد «اندکی گشایش» از ۲۷ آوریل ،برای «اندکی هواخوری» بیرون بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های محلی می‌گویند که این گشایش فقط شامل کودکان زیر ۱۲ سال می‌شود، اما آقای سانچز گفت هنوز در مورد چند و چون کار تصمیم نگرفته است و تأکید کرد که چنین اقداماتی باید «محدود و مشروط باشد تا بیماری به دیگران منتقل نشود.»

او گفت، توصیه‌های پزشکان متخصص کودک را روز یک‌شنبه در اختیار رهبران منطقه‌ای می‌گذارد تا بحث‌های بیش‌تری انجام گیرد.

طبق گزارش روزنامه ال‌پاییس، در این توصیه‌ها آمده است که کودکان اجازه داشته باشند به مدت ۳۰ دقیقه همراه فرد بزرگسال بیرون بروند.

طبق گزارش این روزنامه اسپانیایی، در این توصیه‌ها همچنین آمده است که کودکان نباید از وسایل‌ بازی و نیمکت‌های خیابانی استفاده کنند و همواره باید ماسک به صورت داشته باشند.

بیشتر خانواده‌های اسپانیایی در خانه‌های آپارتمانی بدون بالکن زندگی می‌کنند.

خیریه‌هایی مثل «ائتلاف حقوق کودکان اسپانیا» هشدار داده‌اند که قرنطینه سبب می‌شود کودکان دچار بیماری‌های روانی و جسمانی شوند.

خانم کولاو تأکید کرد که بسیاری از والدین همین نگرانی را دارند، و نوشت: «مانند بسیاری از پدران و مادران بیش از هر چیز نگران سلامت جسمی و عاطفی پسران و دختران خودمان هستیم.»

«از شنیدن این که همگی سرباز هستیم و وارد جنگی شده‌ایم، خسته‌ایم. باید بگویند چگونه مراقب زندگی‌مان باشیم و هوای همدیگر را داشته باشیم.»

«ای کاش جهان نوی از دل این بحران وحشتناک بیرون بیاید که در آن بیش‌تر به حقوق زنان احترام بگذارند، مردم محوریت داشته باشند، و به جای آموزش فردگرایی، هراس و جنگ، نیز عشق و مسئولیت مشترک را آموزش دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان