ویروس کرونا؛ ابتلای کودکان کمتر است ولی صفر نیست

یک کودک سه ساله در سمیرم به کووید۱۹ مبتلا شده است

کودکان با پوشش ماسک در حال بازی در هانوی ویتنام، ۲۰ مارس- Nhac NGUYEN / AFP

در حالی که در سمیرم کودک ۳ ساله‌ای به کووید ۱۹ مبتلا شده است، مجله علمی «طب اطفال» گزارش کرده است که کودکان مبتلا می‌شوند، ولی نه به صورت حاد، و برخی هم علایم بیماری را ندارند و کسی متوجه بیماری آن‌ها نمی‌شود. 

در کشور کانادا نیز هفته گذشته ۲ کودک که یکی از آنها نوزادی زیر یک سال است، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. هنوز آمار مستند و دقیقی از تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا در دنیا منتشر نشده است.   

امروز، مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم از مبتلا شدن یک دختر سه ساله این شهرستان به بیماری کووید ۱۹ خبر داد.  

به گزارش خبرگزاری «رکنا»، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، گفته است: «هیچ زمان گفته نشده است که افراد زیر ۱۰ سال مبتلا نمی‌شوند، بلکه این مسئله مطرح بود که علایم کرونا در افراد زیر ۱۴ سال بروز نمی‌کند.»

وی ادامه داده است: «ما یک آلودگی داریم و یک بیماری که افراد شاید به یک ویروس آلوده شوند، اما علایم را بروز ندهند، کما اینکه در علم پزشکی هیچ عددی مطلق و صفر نیست. بنابراین بیمار شدن کودکان را وقتی در حجم کلی نگاه می‌کنیم، آنقدر آمار پایین است که آن را نادیده می‌گیریم.»

آقای رئیسی با ذکر این نکته که در ایران بیشترین شمار ابتلا به بیماری در افراد بالای ۲۰ سال مشاهده شده است، گفته است: «این دلیل نمی‌شود که مردم رعایت نکنند. امکان آلوده شدن افراد کم‌سن وجود دارد که ممکن است بیماری خود را به سالمندان منتقل کنند که در آن صورت بیماری، علایم خود را نشان می‌دهد.»

به گزارش «ایندپندنت»، مطالعات نشان داده است که کودکان کمتر احتمال دارد به کووید ۱۹ مبتلا شوند و در صورت ابتلا، علایم آن بسیار ملایم‌تر از بزرگ‌سالان خواهد بود. در میان کودکان مبتلا، برخی اصلا نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا را نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقاله‌ای در مجله علمی«طب اطفال»، با بررسی میزان شدت علایم در بین دو هزار و ۱۳۴ کودک در چین که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، دریافته است که اثرات ابتلا در کودکان بسیار خفیف‌تر از بزرگسالان است.

در این مقاله آمده است: «۴درصد از کودکان مبتلا اصلا علایم بیماری را نداشته‌اند. کمی بیش از نیمی از آنها، یعنی ۵۱ درصد، بیماری خفیف را تجربه کرده‌اند. ۳۹ درصد هم علایم متوسط نشان داده‌اند. تنها ۶ درصد در شرایط جدی ابتلا قرار داشته‌اند. در حالی که در قیاس، بزرگسالان در چین حدود ۱۸ و نیم درصد از موارد شرایط حاد یا جدی را تجربه کردند.»

در برابر این پرسش که چرا شمار موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کودکان به نسبت بزرگسالان پایین است، نویسنده این مقاله علمی معتقد است که این امر می‌تواند به میزان در تماس بودن و عوامل دیگری مربوط به فرد میزبان (ویروس) باشد.

کودکان معمولا در خانه از مراقبت بهتری برخوردارند و به احتمال زیاد کمتر در تماس با افراد بیمار قرار می‌گیرند. همچنین، بدن کودکان پادزهر بیشتری برای مقابله با بیماری‌ها تولید می‌کند. سیستم ایمنی بدن کودکان نیز می‌تواند متفاوت عمل کند. بنابراین، ویروس نمی‌تواند به طور مشابه آنها را مورد حمله قرار دهد. به طور کلی در بین زیر ۱۸ ساله‌ها، سنین پایین‌تر آسیب‌پذیرتر بوده‌اند. اگر کودکان را به سنین مختلف تقسیم‌بندی کنیم، ۱۰.۶درصد اطفال بسیار کوچک موارد حادتری به نسبت ۷.۳ درصد از کودکان بین ۱ تا ۵ ساله داشته‌اند. با بالاتر رفتن سن اطفال، احتمال ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد. 

مقاله دیگری که در مجله علمی «داروی طبیعت» (نیچر مدیسن) منتشر شده است، تاکید داشته است که تفاوت بین مبتلایان به این عفونت ویروسی واضح است.

بر اساس آزمایشی روی ۷۴۵ کودک و ۳ هزار و ۱۷۴ بزرگسال که در تماس با بیماران کووید ۱۹ در خانواده خود بوده‌اند یا در معرض شیوع این بیماری قرار داشته‌اند، جواب آزمایش ۱۱۱ نفر از بزرگسالان (یعنی حدود ۳.۵ درصد از کل آنها) مثبت بوده است، در حالی که جواب آزمایش ۱۰ تن از کودکان یعنی فقط حدود ۱.۳ از کل آنها، مثبت شده است. 

در عین حال، تحقیقاتی که بر منطقه مشخصی انجام شده است، نشان‌گر آن است که جوان‌ترها کمتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند و مرگ در بین آنها کمتر بوده است.  یک نوجوان ۱۴ ساله در چین بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته است، اما اطلاعی در مورد داشتن  سابقه بیماری دیگری در وی در دست نیست. این در حالی است که هفته گذشته «فرانسیسکو گارسیا» ، مربی اسپانیایی ۲۱ ساله فوتبال در اثر ابتلا به کووید۱۹ درگذشت. وی سابقه نوعی از سرطان خون را داشته است. 

روز ۱۶ اسفند نیز مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی در پی شیوع ویروس کرونا در بیش از ۹۰ کشور جهان، در مورد احتمال ابتلای کودکان به این ویروس هشدار داد. «میشل ریان» مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی، گفت: «کودکان می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند. به ویژه افراد آسیب‌پذیر می‌توانند علایم شدیدی را تجربه کنند.  

ریان افزود: کودکان ممکن است به ویروس (کرونا) یا به عفونت خفیف مبتلا شوند. تجربه ما حاکی از احتمال تاثیر بیماری‌های همه‌گیر بر کودکانی با تغذیه نامناسب است و میزان مرگ و میر و آسیب‌پذیری این گروه، بیشتر است.

گزارش‌ها حاکی است که کودکان در چین که بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان دارد، در ابتلا  با این ویروس علایم خفیف‌تری نشان داده‌اند که عمدتا شامل تب، آبریزش بینی و سرفه است.  

از سوی دیگر، به گزارش ایندپندنت، روز گذشته کودکی ۵ ساله نیز در میان ۸۰ مورد جدید مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت نیوجرسی بود.

هرچند به گفته پژوهشگران احتمال مرگ کودکان بر اثر ویروس کرونا بسیار کم است، ولی کودکان هم می توانند در بین مبتلایان باشند. 

شانزدهم بهمن، پنجم فوریه، نیز  خبر ابتلای یک نوزاد در چین به ویروس جدید کرونا سی ساعت بعد از تولد، به سرعت در تمام دنیا پیچید.

به گزارش بی بی سی، «این نوازد کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به این بیماری ویروسی است که بیش از چهل هزار نفر را در چین مبتلا کرده است، جان بیش از هزار نفر را گرفته است، و به سی کشور دنیا سرایت کرده است. با این حال، این ویروس خیلی کم کودکان را مبتلا کرده است.»

مبنای این گزارش بی بی سی، یکی از آخرین تحقیقاتی که درباره شیوع ویروس جدید کرونا انجام گرفته است و در نشریه اتحادیه پزشکی آمریکا منتشر شده است. آن تحقیق،بر پایه بررسی وضعیت بیماران در بیمارستان جین‌یین‌تان در شهر ووهان، کانون اصلی شیوع این بیماری، انجام گرفته است.

بررسی فوق نشان داده است که بیش از نیمی از مبتلایان در این بیمارستان بین ۴۰ تا ۵۹ ساله بوده‌اند، ده درصد کمتر از ۳۹ سال سن داشتند، و موارد بیماری در کودکان نادر بوده است.

ایان جونز، پروفسور ویروس‌شناسی در دانشگاه ردینگ، به بی‌بی‌سی گفت: «به دلایلی که کاملا روشن نیست، به نظر می‌رسد که کودکان قادرند از این عفونت بگریزند یا عفونت شدید نمی‌گیرند.»

بر اساس نظر پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی، کودکان بیماری خفیفی می‌گیرند که علایمی ندارد در نتیجه نیاز به رجوع به پزشک یا بیمارستان نیست، و بنابراین گزارش هم نمی‌شود.

ناتالی مک درموت، مدرس دانشگاه کالج لندن، ضمن موافقت با این نظریه، به  بی بی سی گفته است:«سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال و نوجوانان کاملا آماده مبارزه با عفونت‌های ویروسی است. آنها ممکن است به ویروس آلوده شوند، اما به بیماری بسیار خفیف‌تری مبتلا می‌شوند که علایم عفونت را بروز نمی‌دهد.»

بر اساس این گزارش، این امر سابقه تاریخی دارد. بیماری سارس هم کودکان را کمتر بیمار کرد. عامل بیماری سارس که در سال‌های ۲۰۰۳ - ۲۰۰۲ شایع شد، نوع دیگری از ویروس کرونا بود. سارس هشت هزار نفر را مبتلا کرد و جان حدود هشتصد نفر را گرفت (ده درصد مرگ)، اما تعداد کمی از آنان کودک بودند.

در سال ۲۰۰۷ مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا ۱۳۵ مورد ابتلای کودکان به سارس را گزارش کرد، اما گفت «هیچ مرگی در کودکان و نوجوانان گزارش نشده است».

از سوی دیگر، بر اساس مقاله‌ای در سامانه اینترنتی بیمارستان «جان هاپکینز»، به قلم دکتر «ارون میلستون»، پزشک متخصص کودکان و متخصص بیماری‌های عفونی، نیز علایم ویروس کرونا در کودکان و نوزادان به صورت ضعیف بروز می‌کند. به گفته وی، چون در حال حاضر واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، والدین باید تمام تلاش خود را برای دور نگه‌‌داشتن کودکان خود از این ویروس، به‌کار گیرند.

این پزشک کودکان در مرکز پزشکی «جان هاپکینز» چند روش برای دور نگه داشتن بچه‌ها توصیه کرده است. از جمله این که کودکان و اطفال از جمع دور نگه داشته شوند و تا جای ممکن با افراد مبتلا به کووید۱۹  در تماس نباشند، از افراد دارای تب و سرفه دور نگه داشته شوند، به کودکان بیاموزید که به صورت مرتب دست‌های خود را با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه یا خواندن شعر حروف الفبا از ابتدا تا انتها بشویند، و بعد از هربار دستشویی رفتن، سرفه یا عطسه کردن یا پاک کردن بینی خود، نیز دست‌هایشان را بشویند. همچنین، قبل از هر وعده غذایی، حتی میان وعده‌های در طول روز و بلافاصله بعد از برگشتن از زمین بازی یا برگشت از بیرون خانه، دست‌های خود را بشویند.

وی همچنین راهکاری برای کودکانی که با شستن دست‌های خود مخالفت می‌کنند، پیشنهاد داده است: برای آنها جایزه درنظر بگیرید، مثلا عکس‌برگردان، یا شادی و جشن کوچکی بعد از هربار شستن دست‌ها. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، حتما بچه‌ها را تشویق کنید که مرتب دست‌ها‌یشان را با ژل ضدعفونی تمیز کنند. 

وی همچنین گفته است که کودکان مبتلا به بیماری آسم و مرض‌قند، در معرض خطر جدی‌تری هستند.