دانشمندان فرانسوی از شرایط کنونی قرنطینه برای مطالعه سفر فضایی استفاده می‌کنند

۶۰ دانشجوی داوطلب خود را در خوابگاهی در جنوب فرانسه حبس کرده‌اند

الگوی رفتاری این دانشجویان در قرنطینه می‌تواند به برآورد رفتار انسان در سفرهای طولانی فضایی کمک کند-Andrew CABALLERO-REYNOLDS / AFP

دانشمندان فرانسوی از قرنطینه کووید-۱۹ به عنوان آزمایشی مقدماتی بهره جسته‌اند تا تاثیرات تنها ماندن در سفینه‌ای فضایی در ماموریتی به مریخ را مورد مطالعه قرار دهند.

محققان در حال مطالعه وضعیت ۶۰ دانشجوی داوطلب هستند که بعد از تصمیم دولت فرانسه در ۱۴ مارس برای قرنطینه اجباری سراسر کشور، در اتاق‌های خوابگاه خود در شهر تولوز در جنوب فرانسه محبوس شده‌اند.

استفانی لیزی دسترز، محقق فضا و استادیار مهندسی سیستم‌های فضایی در موسسه عالی هوافضا (ISAE-SUPAERO)، تصمیم گرفت از این وضعیت بد به بهترین نحو استفاده کند و به ثبت‌نام دانشجویان داوطلب پرداخت.

هدف این تحقیق، مطالعه رفتار آنها در طول زمان است تا نحوه واکنش آنها را در وضعیتی مشابه که ممکن است تجربه‌ سفری طولانی در فضا باشد، زیر نظر قرار دهد.

این تحقیق یک شبیه‌سازی دقیق نیست. برای مثال، دانشجویان اجازه دارند در طول روز برای استراحت به بیرون از محیط خوابگاه و فضای آزاد بروند. داوطلبان این تحقیق هم به جای راندن کاوشگری بر سطح این سیاره سرخ، پای کامپیوتر نشسته‌اند و به آزمایش‌هایی نظیر تست حافظه و آزمایش‌های سرعت و دقت ذهنی پاسخ خواهند داد.

آنها همچنین دفترچه خاطراتی روزانه دارند و هر ۵ روز باید یک پرسشنامه پر کنند.

خانم لیزی دسترز می‌گوید، در مقایسه با وضعیت واقعی فضانوردان، وضعیت متفاوتی برای شرکت در این تحقیق هست. او گفت: «در این مورد شرکت‌کنندگان از خوابگاه دانشجویی، وجه تفاوت آن است که این حبس در خوابگاه بر آنها تحمیل شده است.»

اما شباهت‌هایی هم وجود دارد. اتاق دانشجویان ۱۲ متر مربع است که مانند شرایط محدود و تنگ یک سفینه فضایی در طول یک مسافرت طولانی در فضا، امکان فعالیت‌های محدودی به آنها می‌دهد .

شباهت مهم‌تر اما تاثیرات روانی منفی چنین وضعیتی بر افراد است که دانشمندان به شدت مایلند پیش از فرستادن فضانوردان به مریخ که ممکن است چندین ماه به طول انجامد، آن را بهتر و بیشتر مطالعه و درک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام لاوسون، دانشجویی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا که در این تحقیق مشارکت دارد، تجربه فعلی خود را این گونه توصیف کرد: «برای بسیاری از دانشجویان خیلی سخت است که به درس و مشق و کارها و امور شخصی خود برسند.»

این اولین مطالعه در این زمینه نیست. در سال ۲۰۱۷، شش داوطلب در لهستان دو هفته را در محیطی شبیه‌سازی شده پایگاهی در مریخ سپری کردند. در ایالات متحده نیز ایستگاه صحرایی تحقیقات مریخ در ایالت یوتا هم شبیه‌سازی‌هایی در این زمینه داشته است. با این وجود، شبیه‌سازی‌های سابق محدود به گروه‌های ۴ و ۶ نفره بوده است. مزیت وضعیت قرنطینه فعلی این است که دانشمندان به گروه آزمایش بسیاری گسترده‌تری دسترسی دارند.

فرانسه از ۱۱ می شروع به لغو محدود‌یت‌های رفت‌وآمد خواهد کرد.

خانم لیزی دسترز گفت، دانشجویان نیز باید مانند افرادی که از ماموریت‌های طولانی فضایی بازمی‌گردند، به تدریج به وضعیت سابق برگردند. 

او گفت: «ما باید خیلی هوشیار باشیم، چون ممکن است رفتارهایی پیش‌بینی نشده رخ دهد.»

*گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان