چهار دلیل بالا بودن آمار قربانیان کرونا در میان آفریقایی-آمریکایی‌ها

آمارها در آمریکا از نسبت بالای مرگ سیاه‌پوستان نسبت به سفیدپوستان حکایت دارد

نرخ ابتلا در مناطقی که اکثریت ساکنان آن آفریقایی-آمریکایی‌ها هستند، سه برابر نرخ ابتلا در مناطقی با اکثریت ساکنین «سفیدپوست» است - Johannes EISELE / AFP

پس از چندین هفته از انتشار پیوسته گزارش‌های مربوط به آمار ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا در آمریکا، هم اکنون مشخص شده است که در بسیاری از ایالت‌ها، گروه جمعیتی-نژادی آفریقایی آمریکایی یا سیاهان آمریکا، با درصد بالاتری نسبت به سفیدهای آمریکا، به این ویروس مبتلا و جان خود را از دست داده‌اند. 

طی روزهای گذشته، چرایی این موضوع  در رسانه‌های جمعی مورد بحث قرار گرفته است. موضوعی که از کاندیداهای ریاست‌جمهوری تا خود رییس‌جمهور هم به آن پرداخته‌اند. اما چرا؟ 

بر اساس تحلیلی‌های روزنامه واشینگتن پست ، نرخ ابتلا در مناطقی که اکثریت ساکنان آن آفریقایی-آمریکایی‌ها هستند، سه برابر نرخ ابتلا و تقریبا شش برابر نرخ مرگ‌ومیر را نسبت به مناطقی با اکثریت ساکنین «سفیدپوست» هستند. 

حتی ترامپ در جلسه روزسه‌شنبه کاخ سفید پرسید که «چرا جامعه سیاهان آمریکا سه تا چهار برابر به این (ویروس) مبتلا شده است؟ معنی نمی‌دهد و من خوشم نمی‌آید.» اگر چه بسیاری با اشاره به نابرابری‌هایی که جامعه سیاهان آمریکا با آن مواجه است گفته‌اند که چنین اعدادی شگفت انگیز نیست. 

از ایالت میشیگان گرفته تا لوییزیانا، سیاهان با درصد بسیار بالاتری از کسر جمعیتی خود در ایالت به این ویروس مبتلا شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

یوجین اسکات، نویسنده روزنامه واشیتگتن پست با بررسی موارد مختلف این موضوع چهار دلیل را در چرایی این نسبت ابتلا و مرگ‌ومیر در میان آفریقایی‌تبارهای آمریکایی ذکر کرده است. 

۱ -  نرخ بالای مرگ؛ دسترسی کمتر به سیستم‌ بهداشت 

آمار واطلاعات موجود، نشان می‌دهد که درصد بیماری‌های تنفسی، بیماری قلبی، دیابت و فشار قلب در جمعیت سیاهان آمریکا بیشتر است. متخصصین پزشکی گفته اند که ویروس کرونا چالش‌هایی مرتبط با این بیماری‌ها را تشدید می‌کند. 

در واقع بیماری‌هایی که جامعه سیاهان با آن روبرو هستند با جمعیت آنها متناسب نیست و همین تفاوت باعث شده تا  این جوامع برابر بیماری کووید۱۹ آسیب‌پذیرتر باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به علاوه در سال ۲۰۱۴، مطالعه‌ای توسط موسسه ملی سلامت انجام شد که نشان می‌داد که احتمال تعطیلی بیمارستان‌هایی که در مناطقی با اکثریت ساکنین سیاه‌پوست هستند، بسیار بیشتر از بیمارستان‌هایی‌ست که در مناطقی عمدتا با ساکنین «سفیدپوست» فعالیت دارند.  به همین دلیل دسترسی سیاهان آمریکایی به سیستم‌ خدمات بهداشت و سلامتی با دشواری‌های بیشتری مواجه است. 

۲ - بسیاری از سیاهان آمریکایی «مشاغل حیاتی» دارند

بعد از شیوع کرونا گفته شد همه خانه بمانند و فقط آنها که «مشاغل حیاتی» دارند می‌توانند سر کار بروند. آنها هم که سر کار می‌روند در معرض این ویروس خواهند بود. سیاهان آمریکا با درصد بالایی در مشاغلی هستند که کارگران باید در تماس با دیگر افراد باشند که از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی نباشند که «فاصله‌گیری اجتماعی» را دشوار می‌کند. در صنایع خدماتی، غذایی، هتل، تاکسی و تولید، درصد سیاهان به صورتی غیرمتناسب با تعدادشان بالاتر از سفید‌هاست. 

بنابراین درصد ابتلای بالا به این معنی نیست که سیاهان آمریکا فاصله‌گیری اجتماعی را کمتر از دیگر جواع رعایت می‌کنند، بلکه برای این است که بسیاری از سیاهان در مشاغلی هستند که ارتباط با دیگران را طلب می‌کند یا کارهایی دارند که ارتباط شخص با شخص لازمه آن است. 

۳ - اطلاعات ناکافی

کنیشا گرنت، یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه هوارد، درحوزه رابطه رای‌دهنگان سیاه با مقامات محلی و دولتی تمرکز دارد. او می‌گوید که اطلاعات ضعیف در مورد رهبران دولت محورتجربه سیاهان آمریکا با ویروس کروناست.  به گفته او مساله این نیست که افراد سیاه اطلاعات را از دولت‌های محلی نگرفتند. 

مساله این بود که ما اطلاعات بد و غیرقابل اتکار گرفتیم. به علاوه اطلاعاتی گرفتند که به نظر نمی‌رسید افرادی مثل آنها را نمایندگی کند. به گفته او، پیام‌های متناقض توسط ترامپ و برخی از فرمانداران در ایالت‌هایی که کسر بزرگی از جمعیت آنها سیاه‌ بودند به این گیجی افزوده است. 

ایالت‌هایی مانند فلوریدا، آلباما، می‌ سی سی پی، و جورجیا همگی فرماندارانی دارند که پیام‌های آنها در خصوص اینکه چطور می‌توان در برابر این ویروس ایمن بود، با مقررارتی که دولت فدرال مشخص کرده بود، در تناقض بود.  تقریبا ۶۰ درصد سیاهان آمریکا در همین چند ایالت زندگی می‌:نند. 

۴ - نابرابری‌های مربوط به مسکن

یک مطالعه در دانشگاه پرینستون در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کودکان سیاه‌ پوست احتمال بیشتری وجود دارد که از بیماری آسم رنج ببرند زیرا در ساختمان‌های قدیمی زندگی می‌کنند که در معرض مدفوع حیوانات جونده هستند و در محلات «جداشده‌ای» زندگی می‌کنند که در نزدیکی بزرگراه های شلوغی قرار دارند که مواد مضر را وارد هوا می‌کنند.

مرکز کنترل و پیشیگیری بیماری‌های عفونی اطلاعاتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد که افرادی که به بیماری آزما مبتلا هستند، با خطر بیشتری در خصوص ابتلا و مرگ از طریق کرونا مواجه هستند.