هشدار درباره نگرانی از ثروت‌اندوزی ترامپ در اثنای بحران کرونا

آدام شیف:«در نبود نظارت، انجام فساد و تخلف تا حد زیادی تضمین‌شده است»

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا.
Mark RALSTON / AFP

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته امنیت مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز نگرانی کرده است که بدون نظارت صحیح، دونالد ترامپ ممکن است از واکنش دولت فدرال به همه‌گیری ویروس کرونا، برای ثروت‌اندوزی شرکت‌های خودش استفاده کند. 

آقای شیف، بازرس ارشد در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «در نبود نظارت، انجام فساد، تخلف و قصور، تا حد زیادی تضمین‌شده است.» 

آقای شیف گفت:‌ «هر چه رئیس جمهوری جلو کار بازرسان کل را بگیرد…، خطر این که دونالد ترامپ از این پول برای پاداش دادن به کسب‌وکارهای خود یا متحدانش استفاده کند و شرکت‌هایی را که از سوی مردم اداره می‌شوند و مورد پسند او نیستند یا او را ستایش نمی‌کنند، تنبیه کند، بیشتر می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسته ۲.۲ تریلیون دلاری مشوق اقتصادی که در ماه مارس قانونی شد، دارای بندی است که دسترسی کسب‌وکارهای متعلق به رئیس جمهوری، قانون‌گذاران فدرال، و دیگر مقامات رسمی ایالات متحده به برنامه‌های کمک اقتصادی دولت فدرال را ممنوع‌ می‌کند. 

به این ترتیب، آقای ترامپ نمی‌تواند به طور یک‌جانبه مانع نهادهای نظارتی شود که می‌خواهند نحوه پاسخگویی تیم کاخ سفید برای رسیدگی به ویروس کرونا و دیگر بخش‌های دولت او را زیر نظر داشته باشند. 

اما او می‌تواند بخش‌های مدیریت برخی از این نهادهای نظارتی را تغییر دهد، و این کار را نیز انجام داده است. 

پیشتر در ماه جاری، آقای ترامپ دو بازرس کل ارشد را برکنار کرد: مایکل اتکینسون، بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی، و گلن فاین، بازرس کل موقت وزارت دفاع. 

آقای اتکینسون بازرس کلی است که سال گذشته شکایت یک فرد افشاگر را به گوش کمیته اطلاعاتی کنگره تحت ریاست آقای شیف رساند که آغازگر مناقشه بر سر (گفت‌وگوی ترامپ با) رئیس جمهوری اوکراین و در نهایت منجر به استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شد. 

گلن فاین، پیش از آن که در سه‌شنبه گذشته برکنار شود، برای ریاست گروه دیده‌بانی بازرسانی در نظر گرفته شده بود که کارش بازرسی نحوه هزینه شدن تریلیون‌ها دلار از بودجه دولت برای برنامه مبارزه با ویروس کرونا است. به جای او، شان اودونل، بازرس کل آژانس حفاظت از محیط زیست، در آن جایگاه قرار گرفت و برای مدتی ریاست هر دو نهاد را برعهده خواهد داشت. 

همچنین، هفته گذشته آقای ترامپ کریستی گریم، معاون بازرس کل برای خدمات بهداشتی و انسانی، را به دلیل انتشار گزارشی مورد انتقاد قرار داد که در آن درباره کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی و حفاظت از کارکنان و همچنین تاخیر در انجام آزمایش در بیمارستان‌ها هشدار می‌داد. 

آقای ترامپ می‌گوید که این گزارش انگیزه سیاسی دارد و «اشتباه» است. این گزارش بر اساس مصاحبه‌هایی با مسئولان ۳۲۳ بیمارستان و مرکز بهداشتی و درمانی در ۲۳ و ۲۷ مارس، تنظیم شده است. 

همزمان، دموکرات‌‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده شروع به اقداماتی از سوی خود کرده‌‌اند و قصد دارند نحوه پاسخگویی دولت به همه‌گیری ویروس کرونا را بازرسی کنند. 

آقای شیف روز جمعه طرح تشکیل یک کمیسیون مستقل غیرحزبی را برای تحقیق و بررسی نحوه واکنش دولت به همه‌گیری معرفی کرد. او در این اقدام از کمیسیون مشابه غیرحزبی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر تشکیل شده بود، اقتباس کرده است. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، مذاکره درباره انتخاب رئیس کمیسیون مشترک پنج نفره میان سنا و مجلس نمایندگان را آغاز کرده‌اند. به گزارش پولیتیکو، تحت قانون بسته دو تریلیون دلاری اقتصادی برای مقابله با ویروس کرونا در ماه مارس، تشکیل این کمیسیون بازرسی نیز تصویب شده است. 

© The Independent