افزایش شمار خانواده‌های نیازمند به کمک غذایی در آمریکا

در حالی که ترامپ وعده «جهش بزرگ اقتصادی» داده است، هزاران آمریکایی در صف کمک‌های بانک غذا هستند

بانک‌های غذا در سراسر آمریکا با مشکل شدید تامین غذا روبه‌رو هستند REUTERS/Lucy Nicholson

با رجوع ۱۰ هزار خانواده در یک روز به تنها یک بانک غذا در کالیفرنیا، شمار آمریکایی‌های متقاضی کمک در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است. این درحالی است که دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا به مردم درباره «‌جهشی بزرگ» در روزهای آینده اطمینان دهد. 

در حالی که رئیس‌جمهوری از بهبود اوضاع اقتصادی در روزهای پیش رو سخن می‌گوید، ۱۷ میلیون آمریکایی تا کنون برای دریافت مزایای بیکاری در دوران اپیدمی ویروس کرونا ثبت نام کرده‌اند؛ آماری بی‌سابقه در تاریخ آمریکا که حاکی از افزایش بیکاری پس از سال‌های متوالی پایین‌بودن نرخ آن در این کشور است. 

هم‌زمان، بانک‌های غذا در سراسر آمریکا با مشکل شدید تامین غذا روبه‌رو هستند و در بعضی ایالت‌ها، گارد ملی آمریکا برای رسیدگی به موج متقاضیان کمک‌های فوری وارد عمل شده است. 

بانک غذای شهر سن آنتونیو در ایالت کالیفرنیا گفته است که تنها در روز پنجشنبه، ۱۰ هزار خانواده برای گرفتن غذا به آنجا رجوع کرده‌اند، در حالی که این بانک فقط برای ۶۰۰۰ خانواده غذا تهیه کرده بود. 

بر اساس گزارش‌های محلی،‌ مدیرعامل این بانک ناگزیر دست به دامان شرکت‌های زنجیره‌ای محلی تامین غذای رستوران‌ها شده و از آنها خواسته است تا غذاهای خود را به خانواده‌های نیازمند اهدا کنند. 

اریک کوپر، مدیرعامل بانک غذای سن آنتونیو، به برنامه شاهد عینی شبکه کنز ۵ در کالیفرنیا گفت: «ای کاش به جای نشستن در پارکینگ و انتظار کشیدن، می‌توانستیم با سرعت و بدون دردسر به نیازمندان کمک کنیم.»

او همچنین افزود: «تعداد نیازمندان در این دوران بسیار زیاد است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بعضی گزارش‌ها، حدود یک‌سوم متقاضیان غذا از بانک‌های غذای آمریکا در هفته‌های اخیر، هرگز پیش از این درخواست کمک نکرده بودند. این امر، نشانگر تاثیر عمیق ویروس جدید بر اقتصاد کشور است. 

صدها میلیون نفر از مردم آمریکا کماکان تحت فرمان قرنطینه خانگی به سر می برند، و تعداد بی‌شماری از کسب و کارهای کوچک، رستوران‌ها و سالن‌ها نیز درهایشان را تا آینده‌ای نامعلوم به روی مردم بسته‌اند.

با این وجود، رئیس‌جمهوری همچنان می‌کوشد، آرامش را القا کند و به مردم اطمینان دهد که بازگشت به به زندگی عادی در ماه‌های آینده وقتی کشور «بازگشایی» شود، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. 

آقای ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه گفت: «من مطمئن نیستم که وضعیت خیلی‌ها هرگز مانند قبل شود، اما فکر می‌کنم که کشور از منظر اقتصادی قوی‌تر از همیشه سر بلند می‌کند.»

او در ادامه افزود: «ما محرک‌های اقتصادی فوق‌العاده‌ای در دستور کار داریم. برنامه‌هایی که فکر می‌کنم کشور را تکان خواهد داد. این اتفاقی است که خواهد افتاد و ما شاهد جهشی بزرگ و نه کوچک، پس از بازگشت خواهیم بود.» 

این سخنان پس از آن ایراد شد که مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دمکرات‌هاست، بسته دوم حمایت مالی از کسب‌و‌کارهای کوچک توسط حزب جمهوری‌خواه را مسدود کردند. مجلس نمایندگان، این بسته را شیرین‌کاری سیاسی جمهوری‌خواهان دانسته و آن را برای کمک به کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده بر اثر کووید-۱۹ مفید ندانستند. 

کنگره امریکا پیش از آن، بسته مشوق مالی تاریخی دو تریلیون دلاری را برای مقابله با تبعات ویروس کرونا و حمایت از مردم و کسب‌و‌کارهای آمریکایی تصویب کرد. بسته‌ای که شامل پرداخت ۱۲۰۰ دلار پول نقد به همه شهروندان آمریکایی با درآمد سالانه زیر ۷۵ هزار دلار است. هنوز معلوم نیست این کمک مالی چه وقت به دست مالیات‌دهندگان آمریکایی خواهد رسید.

© The Independent