بحران کرونا فرصتی برای عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل

ترکیه تصمیم گرفته است به اسرائیل تجهیزات پزشکی بفروشد

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه.‏ عکس از: ‏AFP‏

در پی گسترش انتشار ویروس مرگبار کرونا در اسرائیل و افزایش نیازمندی به دارو و تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بیماری همه گیر، تل آویو خواستار خرید دارو و ابزار پزشکی و بهداشتی از ترکیه شده است.

در همین راستا، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته است که اسرائیل با ارسال درخواستی به آنکارا خواستار خرید تجهیزات پزشکی شده و دولت ترکیه به این درخواست، پاسخ مثبت داده است و محموله های دارو و تجهیزات پزشکی به زودی از ترکیه به اسرائیل فرستاده خواهد شد. از سوی دیگر، منابع ترکیه خاطر نشان کردند که دولت ترکیه از اسرائیل خواسته است زمینه انتقال محموله های دارو و مواد پزشکی را که از ترکیه برای شهروندان فلسطینی در نوار غزه و رام الله ارسال می شود فراهم کند.

اما روزنامه یدیعوت احرونوت با تأیید این خبر، افزوده است که تجهیزات پزشکی خریداری شده از ترکیه تنها برای مصرف اسرائیل بوده و هیچ بخشی از آن برای فلسطینی ها در نظر گرفته نشده است. همچنان قابل ذکر است که ارزش تجهیزات پزشکی که در حال حاضر، تل آویو در صدد خرید آن از ترکیه شده است 20 میلیون دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود یک ماه پیش و پس از شیوع شتابان ویروس کرونا در اسرائیل، تل آویو اقدام به ایجاد مرکز عملیات اضطراری ویژه برای مقابله با بحران کرونا کرده و مسئولیت آن را به یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) داد؛ افزون بر آن، شماری از مقامات ارشد سایر نهادهای دولتی از بخش اطلاعات نظامی، وزارت دفاع و وزارت بهداشت اسرائیل نیز در این مرکز حضور داشته و در تصمیم گیری ها اتاق بحران نقش دارند. البته ویژگی داشتن روابط گسترده موساد حتی با کشورهای که روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارند باعث شده است تا مسئولیت اتاق بحران به رئیس موساد واگذار شود تا مرکز عملیات اضطراری توانایی فعالیت را در سراسر جهان داشته باشد و اسرائیل بتواند برای مقابله با بحران کرونا از هر کشوری که لازم بیند همکاری دریافت کند.

در همین حال، یک منبع آگاه به ایندپندنت عربی گفت: کلیه ای اختیارات و صلاحیت های مرکز عملیات ویژه به رئیس موساد داده شده است، بنابر این، هیچ معامله و اقدامی در زمینه خرید دارو، مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی بدون موافقت یوسی کوهن صورت نمی گیرد.

منبع یاد شده افزود: روابط تل آویو و آنکارا به صورت عموم رضایت بخش است اما دو کشور در عرصه مسائل امنیتی همکاری های فشرده دارند که به هیچ صورتی تحت تأثیر تحولات سیاسی قرار نمی گیرد، زیرا هدف اصلی این همکاری ها، تأمین منافع دو جانب و حفظ امنیت ملی اسرائیل و ترکیه است.

در همین حال، دفتر نخست وزیر اسرائیل با صدور اعلامیه اظهار داشته است که پس از افزایش خطر همه گیری بیماری کرونا، نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت تمام محدودیت های که مانع ورود دارو و تجهیزات پزشکی به کشور می شد را برطرف کند و در نتیجه همین تصمیم گیری، به تازگی 3 محموله بزرگ دارو که حاوی 2.4 میلیون قرص کلروکین است از سه کشور خارجی وارد اسرائیل شده است.

بر اساس اعلامیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، محموله های دارو که به درخواست مرکز عملیات ویژه  اسرائیل‏ وارد کشور  شده است، شامل 2.5 تن داروی بیهوشی است که از ایتالیا وارد شده است. علاوه بر آن، این محموله حاوی  2.4 میلیون قرص کلروکین، یک داروی آزمایشی برای درمان بیماری کرونا و شمار زیادی ماسک و لباس محافظ پزشکی است که از چین ارسال شده است.

از سوی دیگر و به دنبال مذاکرات میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، محموله بزرگی که حاوی چند تن مواد اولیه برای تولید قرص های کلروکین بود، چند روز پیش از هند وارد اسرائیل شد.

در همین حال و به گفته برخی رسانه های خبری، موساد برای مقابله با بحران کرونا، در موارد متعددی دست به سرقت تجهیزات پزشکی در شماری از کشورها زده و سعی می کند با این شیوه، کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان های اسرائیل را جبران کند، اما سازمان اطلاعات و عملیات ویژه ‏ اسرائیل این ادعا را می کند و تأکید دارد که این سازمان هرگز به چنین اقدامی دست نزده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia