گره پرسپولیس با پاداش فیفا باز نمی‌شود

برانکو: بی‌تعهدی مدیران پرسپولیس از کمبود منابع مالی نیست

مدیریت باشگاه پرسپولیس در اوج بحران‌ها به کسی سپرده شد که پیش‌تر با عنوان دندان‌پزشک وزیر ورزش معرفی می‌شد - عکس از باشگاه پرسپولیس

گره‌های اقتصادی باشگاه پرسپولیس با پاداش فیفا باز نمی‌شود. اگرچه فیفا سعی دارد روش‌هایی برای حل مشکلات باشگاه‌های ایرانی پیدا کند، بدهی‌های باشگاه‌ها ارقام چشمگیری دارند و می‌توانند به محرومیت از پنجره نقل و انتقالات و لغو مجوز حرفه‌ای باشگاه منجر شوند.

باشگاه پرسپولیس از فیفا خواسته بود تا بدهی دو طلبکارش، از درآمدهای ذخیره شده‌ نزد فیفا پرداخت شود. امروز فیفا پاسخ مثبت داد و مشخصات حساب بانکی طلبکاران پرسپولیس را خواست تا بدهی‌ها را پرداخت کند. اگرچه فرناندو گابریل، بازیکن برزیلی، ۲۳ هزار دلار و سرتن چوک، مربی کروات سابق پرسپولیس، ۱۰ هزار دلار طلب داشتند و این ارقام در حجم معاملات باشگاه ناچیز است، اما پرسپولیس حتی توان پرداخت همین بدهی‌ها را هم نداشت، و مهم‌تر این که با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، مسیر شفافی برای انتقال پول نبود.

این اولین‌ بار نیست که باشگاه‌های ایرانی از فیفا می‌خواهند که بدهی‌های آنها از پول‌های ذخیره‌شده نزد فیفا پرداخت شود. پیش‌تر، باشگاه استقلال نیز بدهی خود را به پروپژیچ، بازیکن سابق استقلال، با همین روش پرداخته بود. باشگاه‌های ایرانی از جام جهانی ۲۰۱۸ مطالباتی از فیفا دارند، اما نه فیفا به دلیل تحریم‌های بانکی ایران می‌تواند پول باشگاه‌ها را بپردازد، و نه کنفدراسیون فوتبال آسیا مسئولیت پرداخت را بر عهده می‌گیرد. این پاداش‌ها برای باشگاه‌های ایرانی به این طریق به دست آمده است که فیفا بابت بازی بازیکنان هر باشگاه طبق جدول مالی خود، پاداش می‌دهد تا باشگاه‌ها را در درآمد بازی‌های ملی جام جهانی سهیم کند. باشگاه‌های ایرانی اما این مبلغ را برای پرداخت بدهی‌های معوقه خود استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبلغ پاداش‌های فیفا که به‌عنوان مثال برای باشگاه پرسپولیس حدود ۶۵۰ هزار دلار بود، برای پرداخت انبوهی از بدهی‌ها کافی نیست. همه طلبکاران پرسپولیس ۱۰ یا ۲۳ هزار دلار طلب ندارند، بلکه همین دیروز حکم ۴۷۵ هزار دلاری فیفا به دست باشگاه پرسپولیس رسید. پرسپولیس باید این رقم را به ماریو بودیمیر بپردازد. بودیمیر، بازیکن فصل گذشته پرسپولیس، ۱۴۸ هزار دلار طلب داشت، اما باشگاه از پرداخت آن سرباز زد و حالا باید غرامت بپردازد. پاداش‌های فیفا با پرداخت همین مبلغ از باقی‌مانده‌ پول، در صورتی که فیفا این پرداخت را نیز بپذیرد، به مبلغی ناچیز می‌رسد. اما پرسپولیس بدهی‌های بسیار بیشتری هم دارد که برای پرداخت آنها راهی پیدا نمی‌کند. مجموع طلب برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون، دو مربی خارجی اخیر که از پرسپولیس جدا شده‌اند، بیش از دو میلیون دلار است. این واقعیت که پرسپولیس برای پرداخت ۲۳ و ۱۰ هزار دلاری دست به دامن فیفا شد و در آینده نزدیک باید دو میلیون دلار به دو مربی سابق خود پرداخت کند و فهرست طلبکاران دیگرش نیز طولانی است، نشان می‌دهد که باشگاه چه وضعیت هولناکی را سپری می‌کند.

برانکو ایوانکوویچ که قهرمانی‌های پی در پی برای پرسپولیس به ارمغان آورد و از این باشگاه رفت، درباره مطالباتش از پرسپولیس می‌گوید: «در این مورد من می‌دانم چه چیزی می‌خواهم، ولی نمی‌دانم که آنها چه چیزی می‌خواهند. من از فیفا حکم دارم و آنها تصمیم نهایی را گرفته‌اند و تنها راه این است که در دادگاه حکمیت ورزش، علیه من شکایت تنظیم کنند. اما در مورد حکم من چیزی تغییر نخواهد کرد، چون باید دستمزد کار من در ایران پرداخت شود. مشکلی نیست. من مبلغ قراردادم را به هر حال به دست می‌آورم. کسی پیدا می شود و این پول را در پرسپولیس به من می‌دهد. اگر آنها بخواهند دستمزدم را نپردازند، فدراسیون جهانی فوتبال برای این کار ابزاری در اختیار دارد و آنها در صورت ادامه این روند، ۵ درصد بیشتر از چیزی که باید می‌پرداختند، خواهند پرداخت. انتخاب با پرسپولیس است.»

اما انتخاب پرسپولیس همچون همیشه پرداخت دستمزدها نیست، بلکه تجربه نشان می‌دهد که باشگاه‌های ایرانی فقط روزی حاضر به پرداخت بدهی‌ها از منابع دولتی می‌شوند که حکم محرومیت‌های سنگین دریافت کرده باشد و دولت را تحت فشار قرار دهند، و با طرح موضوعاتی مثل آبروی ملی یا فشار هواداران مجازی، بتوانند بودجه دریافت کنند.

دلیل بحران‌های اقتصادی باشگاه پرسپولیس وقتی روشن می‌شود که تیم رسانه‌ای باشگاه درباره محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل پیشین باشگاه، اعلام می‌کند که او قراردادی برای درآمدزایی با یک شرکت امضا کرد و سهم پرسپولیس از این قرارداد ۸ درصد درآمد بود، و مدیرعامل وقت، این قرارداد عجیب را از هیات مدیره پنهان کرد. او «برند» باشگاه را در این قرارداد با دریافت ۸ درصد از درآمد فروخته بود، و چنین قراردادی حیرت‌آور است. این فقط یک نمونه از اتفاقاتی است که سطح کیفیت و صداقت حرفه‌ای در مدیریت باشگاه را نشان می‌دهد. صدها مثال دیگر از این دست می‌توان یافت. مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها، محصول مدیریت غیرحرفه‌ای یا بهره شخصی مدیران از جایگاه حقوقی است.

برانکو ایوانکوویچ دیروز با چند مثال نشان داد که چگونه پرسپولیس به جای حل مشکلات مالی، همچنان در این فصل مشغول افزودن بدهی‌هاست: «پرسپولیس در چند ماه گذشته چند بازیکن خارجی خریداری کرد و مربی از خارج آورد و پول‌های زیادی خرج کرد. منظورم را می‌فهمید. این چرخه فقط در دو ماه در پرسپولیس رخ داده است. نگاه کنید که این بازیکنان را چه کسی به پرسپولیس آورد. معنی‌اش این است که پول دارند. پس موضوع منابع مالی نیست.» منظور برانکو که بیش از ۳ سال تجربه کار در پرسپولیس دارد، این است که مسئله‌ای مهم‌تر از کمبود منابع مالی، باعث می‌شود که مدیران این باشگاه به مسئولیت‌های خود پایبند نباشند.

بیشتر از ورزش