توجیه فدراسیون فوتبال: ما همیشه غیرقانونی انتصاب می‌کردیم

هشدارهای پی‌درپی فیفا و ای‌اف‌سی به تکرار رفتارهای فدراسیون

کنفدراسیون فوتبال آسیا انتصاب مهدی محمد‌نبی، دبیرکل جدید فدراسیون را غیرقانونی دانست - وبسایت «طرفداری»

فدراسیون فوتبال ایران در ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای تعلیق به کار گرفته است و دست برنمی‌دارد. از کوشش برای برگزاری انتخابات فدراسیون با اساسنامه و آیین‌نامه تایید‌نشده، تا تغییر غیرقانونی دبیرکل فدراسیون و موارد دیگری که با گذشت زمان در رسانه‌ها خبرساز نیستند.

فدراسیون فوتبال پی در پی با هشدارها و اخطارها و جریمه‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه می‌شود و همچنان اصرار دارد که به راه و روش خود ادامه دهد. آخرین اخطاری از کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران رسید، فرایند انتصاب مهدی محمد‌نبی، دبیرکل جدید این فدراسیون را غیرقانونی دانست. در نامه اخطار ای‌اف‌سی نوشته شده است که این انتصاب طبق بندهای اساسنامه نیست و اعتبار ندارد: «ای‌اف‌سی شواهد معتبری در دست دارد که آشکارا ثابت می‌کند بعضی از موارد موجود در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، پیش از انتصاب آقای مهدی محمدنبی، مورد تخطی قرار گرفته است و انتصاب ایشان به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، با تخطی قوانین انجام گرفته...»، اما پاسخ فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا حیرت‌آور است: «فدراسیون فوتبال با تاکید بر ضرورت رعایت مفاد اساسنامه تصریح دارد که اختیار نصب سرپرست برعهده ریاست محترم است و در دوره‌های قبلی گزینش سرپرست دبیرکلی همین فرآیند طی شده است.»

با همین جملات، فدراسیون فوتبال به وضوح اعلام می‌کند که همیشه در انتصاب دبیرکل از روش‌های غیرقانونی استفاده کرده است و جالب این که فدراسیون فوتبال، انگار متعجب است که چرا این‌بار روش همیشگی‌اش برای ای‌اف‌سی سوال ‌برانگیز شده است.

تکرار اشتباهات در فوتبال ایران تازگی ندارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک ماه پیش فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل ارائه اطلاعات دروغین درباره ۴ باشگاه ایرانی، ۱۲۰ هزار دلار جریمه کرد. فدراسیون‌ها باید پیش از آغاز فصل مستندات مالی باشگاه‌ها را مبنی بر این که بدهی معوقه ندارند، تایید یا رد کنند، و این بخشی از پروژه راستی‌آزمایی در کنفدراسیون فوتبال آسیاست. اما فدراسیون ایران مستندات جعلی باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و پیکان را تایید کرد تا برای آنها مجوز حرفه‌ای صادر شود، در حالی که به دلیل بدهی‌های انباشته در این باشگاه‌ها، نباید مجوز حرفه‌ای صادر می‌شد. ای‌اف‌سی پس از جریمه فدراسیون فوتبال، در نامه خود نوشت: «به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اخطار داده می‌شود که با نقض مکرر این موارد ممکن است با مجازات شدیدتری روبه‌رو شوند.» تابستان امسال، فدراسیون فوتبال باید پرونده مالی باشگاه‌ها را دوباره بررسی کند و با توجه به بدهی‌های اکثر باشگاه‌های لیگ برتر، یا باید مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها باطل شود، یا بازهم براساس اطلاعات دروغین مجوز حرفه‌ای برای آنها صادر شود. تکرار ارائه مستندات دروغین به ای‌اف‌سی، این‌بار می‌تواند برای فدراسیون عواقب خطرناکی داشته باشد.

فدراسیون فوتبال از روزی که با هشدارهای فیفا مبنی بر تغییرات در اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات مواجه شده است، هنوز قدمی برای اصلاح متن اساسنامه و آیین‌نامه برنداشته و همچنان مشغول بازی‌های عجیب و تغییرات غیرقانونی داخلی است. به جای آغاز روند اصلاح اساسنامه، انتصاب یک دبیرکل غیرقانونی هم به پرونده رفتارهای فدراسیون فوتبال ایران اضافه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال حتی حاضر نیست هشدارهای فیفا را شفاف اعلام کند و همواره مکاتبات خود را مخفی می‌کند. فیفا اصلاحات مورد نظر خود را بارها به فدراسیون اعلام کرده است و در صورت اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات، اختیار انجام بسیاری از امور از مسئولان فعلی فدراسیون فوتبال سلب می‌شود و دخالت‌های دولتی نیز به حداقل می‌رسند. اما فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان ایران هر روز دنبال راهی هستند تا کمترین اصلاحات را در اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات وارد کنند تا همچنان راه برای انتصاب‌های غیرقانونی باز باشد و مسیر تکرار اشتباهات مسدود نشود.

خطر تعلیق برای فدراسیون فوتبال چندان دور از ذهن نیست و با ادامه این تخلفات، چه بسا فیفا تصمیم آخر را بگیرد و اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات را به کمیته انتقالی واگذار کند؛ اتفاقی که در آذرماه سال ۸۵ نیز رخ داد.

از یاد نبریم که فدراسیون فوتبال ایران همچنان به هشدار فیفا مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها بی‌توجه است و در فصل ۹۹-۹۸ لیگ برتر نیز زنان به ورزشگاه‌ها راه نیافتند. فیفا در آخرین هشدارش درباره حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها، خطر تعلیق را به فدراسیون فوتبال اطلاع داده بود.

فدراسیونی که هنگام توجیه تصمیم غیرقانونی‌اش در انتصاب دبیرکل جدید، از تکرار اشتباهش در انتصاب‌های پیشین یاد می‌کند، ابایی از تکرار اشتباهاتش ندارد.

باورش آسان نیست که مجموعه‌ای از این هشدارهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، به اتفاق ناگواری برای آینده فوتبال ایران تبدیل نشود و چه بسا فیفا و ای‌اف‌سی برخوردهای جدی‌تری را در نظر داشته باشند. در ماه‌های آینده که باید اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات تغییر کند، فدراسیون به چهره‌هایی نیاز دارد که رفتار حرفه‌ای و صادقانه با فیفا داشته باشند. اما همین تصمیمات اخیر نشان می‌دهد که همچنان می‌خواهند با تصمیمات غیرقانونی فدراسیون را مدیریت کنند.

بیشتر از ورزش