آلمان و فرانسه: آمریکا ماسک‌های سفارشی اروپا را برای خود برمی‌دارد

یک مقام آلمانی می‌گوید «این مصداق دزدی مدرن است»

مقام‌های برلین و پاریس می‌گویند آمریکا به شیوه‌ای‌ غیرمنصفانه، تلاش‌های آنها برای تأمین تجهیزات محافظت شخصی را تضعیف می‌کند- Joseph Prezioso / AFP

همزمان با تنش‌های روزافزون بین‌الملی در سایه بحران ویروس کرونا، آلمان و فرانسه آمریکا را متهم کرده‌اند که محموله ماسک‌های صورت سفارش داده شده از سوی کشور‌های اروپایی را بر می‌دارد و از آن خود می کند.

مقام‌های برلین و پاریس گفته‌اند که آمریکا به شیوه‌ای‌ غیرمنصفانه، تلاش‌های آنها را برای تأمین تجهیزات محافظت شخصی، تضعیف کرده است. 

آندریاس گیزل، وزیر داخلی دولت محلی برلین، ادعا کرده است که آمریکا یک محموله حاوی ۲۰۰ هزار ماسک صورت را که از یک تولید کننده‌ آمریکایی خریداری شده بود، در حال ترانزیت از مسیر تایلند ضبط کرده است.

آقای گیزل در روز جمعه گفت: «این مصداق دزدی مدرن است.»

 او افزود: «این نوع رفتار با شرکای تجاری در آن سوی اقیانوس آتلانتیک قابل قبول نیست. حتی در زمان بحران‌های جهانی هم نباید چنین شیوه‌های غرب وحشی به کار گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، یکی از مقام‌های شهری پاریس نیز گفت: «افراد ناشناس آمریکایی، ماسک‌های ساخت چین را که توسط فرانسه سفارش داده شده بود، با قیمتی به مراتب بالاتر خریده‌اند.»

والری پرسی، از فرمانداری ناحیه‌ای شهر پاریس، گفت: «آمریکایی‌ها یک محموله ماسک را با پیشنهاد قیمت بالاتر به فروشنده، از چنگ ما درآوردند، در حالی که ما قبل از آنها آن محموله را شناسایی کرده بودیم.»

او افزود: «ما پول ماسک‌ها را هنگام تحویل گرفتن پرداخت می‌کنیم، چون می‌خواهیم کالا را ببینیم، در حالی که آمریکایی‌ها بی آن که ببینند، پول نقد می‌دهند. البته برای کسانی که می‌خواهند از قبل این مصیبت جهانی سود کسب کنند، این شیوه جذاب‌تر است». 

او البته اشاره‌ای نکرد که آیا آن افراد، مقام‌های دولتی آمریکا هستند یا نماینده‌های شرکت‌ها، و یا افراد عادی. 

اما، سفارت آمریکا در پاریس گفته است که ادعای این که کاخ سفید در این امر نقش داشته است، «کاملاً نادرست» است. 

در حالی که صدها نفر روزانه در سراسر آمریکا و اروپا جانشان را از دست می‌دهند، چنین وقایعی بیانگر افزایش بی‌اعتمادی میان دو متحد است و چه بسا سدی در راه تلاش همگانی برای حل بحران کووید-۱۹. 

© The Independent