مسابقات جام ملت‌های زنان اروپا یک سال به تعویق افتاد

«این تصمیم عاقلانه‌ای است که در سایه بحران جهانی بهداشت از سوی یو‌فا گرفته شده است»

تیم فوتبال زنان هلند برنده مسابقات پیشین جام ملت‌های زنان اروپا بود - JOHN THYS / AFP

به گزارش انجمن فوتبال دانمارک، جام ملت‌های زنان اروپا در سال ۲۰۲۱ میلادی که قرار بود تابستان آینده در انگلستان برگزار شود، تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. 

هر چند، پس از تعویق دوازده ماهه در بازی‌های المپیک به علت بحران ویروس کرونا،‌ خیلی‌ها انتظار چنین خبری را داشتند. 

بحران کرونا در عین حال موجب وقفه در مسابقات مقدماتی راهیابی به این مسابقات نیز شده است.

گرچه اتحادیه انجمن‌های فوتبال اروپا ( Uefa)ُ و انجمن فوتبال هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند، اما انجمن فوتبال دانمارک ( DBU) گفت که این تصمیم در یک کنفرانس ویدیویی میان کشورهای عضو اتخاذ شده است. 

جیکوب جیسون، مدیر دی بی یو، این اقدام را «‌تصمیمی مسئولانه و ضروری» خواند. 

همزمان، دیدارهای پلی آف جام ملت‌های اروپا در سال  ۲۰۲۰ میلادی میان تیم‌های ایرلند شمالی، جمهوری ایرلند و اسکاتلند، نیز برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

مسابقات نیمه نهایی و فینال هم که قرار بود ماه گذشته برگزار شود، به ماه ژوئن موکول شده بود که اکنون برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاده است. 

ایرلند شمالی با بوسنی و هرزگوین روبه‌رو می‌شود و ایرلند جنوبی با اسلواکی مسابقه خواهد داد، در حالی که اسکاتلند به مصاف اسراییل می‌رود. 

پاتریک نلسون، رئیس انجمن فوتبال دانمارک، در باره تاخیر در این مسابقات گفت:‌ « خوب می‌شد اگر دیدارهای نیمه نهایی پلی آف با بوسنی و هرزگوین، و نیز رقابت‌های راه‌یابی زنان برای جام ملت‌های زنان اروپا، در ماه ژوئن برگزار می‌شد. به هرحال ما واقف هستیم که خیلی از کشورهای اروپایی مانند بسیاری از کشورهای جهان با مشکل کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند.»

او افزود:‌ «‌این اقدام عجیبی نیست. در واقع تصمیم عاقلانه‌ای از سوی یو‌فا محسوب می‌شود. تصمیمی در سایه بحران جهانی بهداشت که جان بسیاری را گرفته است.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اتحادیه انجمن‌های فوتبال اروپا همچنین گفت که بازی‌های دوستانه بین‌المللی زنان که قرار بود ماه ژوئن برگزار شود، نیز به تعویق افتاده است تا در صورت امکان، راه برای لیگ‌های ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ کشورها هموار شود. 

تمامی دیدارهای یو‌فا، از جمله لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است و فینال‌های هر دو رقابت بدون اعلام تاریخ برگزاری لغو شده است، که تعجب‌برانگیز نیست. 

گفته می‌شود که گزینه‌هایی به انجمن‌های فوتبال کشورها ارائه شده است تا با کمک گروه‌های کاری باز‌ی‌، لیگ‌های محلی را برگزار کنند. با این حال، تصمیم نهایی در این‌باره گرفته نشده است، چراکه پیش‌بینی مدت زمان وقفه در مسابقات کار دشواری است. 

در صورتی که از سرگیری دیدارهای محلی با تاخیر جدی روبه‌رو شود، گمان می‌رود که این مسابقات بر رقابت‌های اروپایی اولویت یابد.  

کمیته ارشد یو‌فا همچنین در تصمیمی تازه، صدور مجوز باشگاهی را در بعضی موارد «به علت بلاتکلیفی ناشی از رخدادهای شگفت‌آور جاری» متوقف کرده است. از جمله این شرایط، ارائه آمادگی و ارزیابی آینده مالی باشگاه‌ها است. 

در بیانیه یو‌فا آمده است:‌ «کمیته ارشد بر تعهد کامل خود به مقررات صدور مجوز باشگاهی و «فیرپلی» (رفتار منصفانه) مالی منصفانه تاکید کرده است و نیز اذعان داشته است که درشرایط استثنایی کنونی، بعضی دخالت‌ها برای تسهیل کار انجمن‌ها و باشگاه‌ها ضروی است.» 

بیشتر از ورزش