هزار و یک تصمیم درباره آینده فوتبال

سردرگمی همه‌گیر در برنامه‌ریزی، از اروپا تا آسیا

سردرگمی همه‌گیر شده است و آینده لیگ‌های دنیا بیشتر از خود فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است-Steve Christo / AFP

فوتبال جهان با مسئله‌ای مواجه شده است که راه‌حلی برایش پیدا نمی‌کند. جهان‌گیری ویروس کرونا و آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی، باعث شده است که فوتبال نتواند برای ماه‌های آینده یا حتی فصل آینده لیگ‌ها تصمیمی بگیرد و همه حرف‌ها با حدس و گمان مطرح می‌شوند.

آنچه آلکساندر چفرین، رئیس یوفا، درباره آینده لیگ‌های اروپایی می‌گوید، ایده‌هایی نیستند که ضمانت اجرایی داشته باشند: «هیچ‌کس نمی‌داند دوره جهان‌گیری ویروس کرونا چه زمانی تمام می‌شود. برای شروع دوباره بازی‌ها ۳ نقشه وجود دارد. لیگ‌ها ممکن است اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت)، ژوئن (اواسط خرداد) یا پایان ژوئن (تیر) از سر گرفته شوند. اگر ما در این تاریخ‌ها موفق به شروع دوباره مسابقات نشویم، احتمالا فصل جاری از دست می‌رود. پیشنهاد دیگر این است که بازی‌های این فصل در پایان تابستان (شروع تقویم فصل آینده) برگزار شود. در این صورت، قراردادها به هم می‌ریزد و باید پنجره نقل و انتقالات را جا‌به‌جا کنیم. همچنین شروع یورو، یازدهم ژوئن ۲۰۲۱ است و اگر نیاز باشد، باشگاه‌ها باید تعداد مسابقات‌شان را با این تاریخ هماهنگ کنند. برای پایان لیگ اروپا و لیگ قهرمانان، یوفا مجبور است برنامه فشرده‌ای در نظر بگیرد و تصور نمی‌کنیم که فینال‌ها بدون تماشاگر برگزار شود.»

فیفا همزمان با بررسی نظرات مختلف درباره برگزاری یا تعطیلی لیگ‌ها، قوانین تازه‌ای را برای این شرایط پیچیده خواهد نوشت. هرگز پیش‌بینی نمی‌شد که شیوع یک ویروس بتواند در دنیای امروز، جریان زندگی را در سراسر جهان مختل کند. فوتبال ذهنیتی برای برخورد با این رخداد ندارد، اما بررسی‌ها و تصمیمات، در آینده نزدیک به قوانینی برای رخدادهای مشابه تبدیل خواهند شد تا در صورت تکرار چنین وقایعی، لیگ‌ها دچار سردرگمی نباشند.

حتی اگر با کنترل گستردگی پراکنش ویروس کرونا، امکان برگزاری بازی‌ها در ماه‌های آینده فراهم شود، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها می‌تواند به گسترش دوباره ویروس منجر شود و شاید بسیاری به برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها فکر کنند. اما فارغ از این که بازی بدون تماشاگر، بازی اشباح لقب گرفته است و فوتبال را از معنایش تهی می‌کند، زیان‌های اقتصادی سنگینی را برای هم فوتبال به بار می‌آورد. بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، درآمدهای روز مسابقه که بخش قابل توجهی از درآمد باشگاه‌هاست، از دست می‌رود.

در همین روزهای سردرگمی، ایتالیا که با موج بزرگی از پراکنش کرونا مواجه است، تصمیم به اعلام پایان نیمه‌کاره سری آ دارد، اما لیگ برتر انگلیس و «چمپیون‌شیپ» (قهرمانی) شاید با روشی عجیب برگزار شود. شاید بازی‌ها بدون تماشاگر باشند و بازیکنان و مربیان در هتل‌ها قرنطینه شوند تا امکان برگزاری بازی‌ها فراهم شود. اگر در لیگ برتر این ایده به اجرا برسد، شاید کشورهای دیگری برای نجات از مشکلات حقوقی تعطیلی مسابقات، این روش را تکرار کنند. اما سرانجام، هر کشوری بر اساس وضعیت خود تصمیم آخر را خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسپانیا در حال بررسی این موضوع است که فوتبال از ۳۰ ژوئن از سر گرفته شود. بازی‌های باقیمانده از لالیگا در ماه‌های ژٓوئیه و اوت به انجام خواهند رسید. یک لیگ تابستانی جذاب شاید در انتظار ما باشد، اما فراموش نکنیم که بازی در تابستان چه مشکلاتی خواهد داشت. لالیگا و فدراسیون فوتبال اسپانیا می‌خواهند فصل جاری به پایان برسد. لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون، و خاویر تباس، رئیس لالیگا، در مصاحبه‌های خود بر این نکته تاکید داشته‌اند. فدراسیون اسپانیا و لالیگا بر این باورند که پس از تعویق یورو ۲۰۲۰ و المپیک توکیو، می‌توانند تقویم تابستانی لالیگا را بنویسند.

واکنش بوندس‌لیگا کمی خوشبینانه است. قرار است بازی‌ها از ۱۱ اردیبهشت پیگیری شوند، ولی باید دید که در آن مقطع وضعیت شیوع کرونا در آلمان چگونه خواهد بود. کریستین سیفرت، مدیر اجرایی بوندس‌لیگا، این خبر را اعلام کرد. او پیش از کنفرانس خبری خود، در جلسه‌ای به نمایندگان ۳۶ تیم در بوند‌س‌لیگای یک و دو آنها را در جریان این موضوع قرار داد.

در آسیا نیز این سردرگمی درباره برنامه‌ریزی برای آینده به بحث اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون‌ها تبدیل شده است و اگرچه طرح‌هایی برای ادامه لیگ قهرمانان آسیا و لیگ‌های داخلی کشورها مطرح می‌شوند، اما دست‌ها به علامت تسلیم بالاست و هیچ‌یک از ایده‌ها تضمین اجرا ندارند.

ای‌اف‌سی منتظر تصمیمات فیفا درباره لیگ‌های اروپایی است تا آنگاه براساس واکنش رسمی فیفا، درباره لیگ‌های آسیایی اظهارنظر کند. اما یک تصمیم واحد برای همه جای دنیا قابل اجرا نیست و با توجه به میزان شیوع در کشورها، باید تصمیمات مستقل گرفته شود. 

درباره لیگ قهرمانان آسیا این شایعه مطرح شده است که مسابقات دیگر به صورت رفت و برگشت انجام نشوند. کویت و بحرین دو گزینه اصلی میزبانی این مسابقات هستند، چون نماینده‌ای در مرحله گروهی ندارند و برگزاری در دو کشور بی‌طرف منجر می‌شود که تیم‌ها معترض نباشند. عربستان، امارات و قطر به دلیل آن که در مرحله گروهی نماینده دارند و میزبانی آنها مورد اعتراض قرار می‌گیرد، شانس کمتری نسبت به بحرین و کویت برای میزبانی خواهند داشت.

پرسپولیس، استقلال، سپاهان، و شهرخودرو، چهار تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، اما با مشکل مواجه می‌شوند. میزبانی تیم‌های ایرانی در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا به دلیل ناامنی‌های ایران سلب شده بود، اما ای‌اف‌سی وعده داده بود که آنها در دور برگشت میزبان خواهند بود. با برگزاری بازی‌ها در یک کشور، تیم‌های ایرانی که در این فصل لیگ قهرمانان نتوانستند در ورزشگاه خانگی خود بازی کنند، متضرر می‌شوند. فدراسیون فوتبال ایران از کوشش برای برگزاری بازی‌ها به صورت رفت و برگشت حرف می‌زند، اما در این شرایط بحرانی بعید است که اعتراض ایران و اشاره به حقوق باشگاه‌های ایرانی، تاثیری در برنامه‌ریزی برای آینده لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد.

در برنامه‌ریزی برای آینده فوتبال، سردرگمی همه‌گیر شده است و آینده لیگ‌های دنیا بیشتر از خود فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است.

بیشتر از ورزش