وقت آن است که روند استیضاح رئیس جمهوری آغاز شود

اوکازیو کورتز می گوید: «ما رییس جمهوری داریم که فعالانه شاهدان را از پاسخ‌گویی به احضاریه‌های قانونی و لازم‌الاجرای کنگره باز می دارد.»

یک عضو دمکرات متنفذ کنگره امریکا، از قانونگذاران خواسته است تا روند استیضاح رئیس جمهوری را آغاز کنند.

بنا به گزارش‌ها، آلکساندریا اوکازیو- کورتز، روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرنگاران در بیرون از صحن مجلس نمایندگان،  با استناد به آنچه «ادامه اشکال‌تراشی کاخ سفید در برابر کوشش‌های نظارتی کنگره» نامید، گفت که اقدامات رییس جمهوری چنین حرکتی را «کاملا مناسب» ساخته است.

مداخله خانم اوکازیو کورتز، بر تحت فشار قرار دادن نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، که تاکنون در برابر پیشنهادهای دمکرات‌ها برای آغاز روند استیضاح ایستادگی کرده است، می‌افزاید.

پلوسی از ادامه تحقیقات در باره ترامپ و دولت او توسط هیات‌های متعدد کنگره، پشتیبانی می‌کند.

اما بیشتر دمکرات‌ها برای بحث در باره استیضاح آماده هستند، و لیبرال‌هایی مانند اوکازیو کورتز،  رهبر جناح چپ مترقی از زمانی که در انتخابات مقدماتی سال پیش یک دمکرات مشهور را شکست داد، بر فشارهای آنان می‌افزاید.

او گفت :«فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که دستکم تحقیق در باره استیضاح را آغاز کنیم... در این سناریو، گزینه دیگری به ما داده نشده است.»

وی اظهار داشت که گزارش رابرت مولر، دادستان ویژه در باره مداخله روسیه در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ امریکا، شواهد اشکال‌تراشی قوه مجریه در پیوند با آن تحقیقات را شرح داده است، و افزود که آن گزارش، مستقیما به کنگره به عنوان نهادی که باید در آن زمینه اقدام کند، اشاره می کند.

گزارش مولر، رییس جمهوری را صراحتا به عنوان کسی که مانع اجرای عدالت شده است اعلام نمی‌کند، اما او را از آن اتهام مبرا نیز نمی‌داند.

خانم اوکازیو- کورتز افزود: «ما حالا رییس جمهوری داریم که فعالانه شاهدان را از پاسخ‌گویی به احضاریه‌های قانونی و لازم‌الاجرای کنگره باز می دارد.»

دان مک گان، مشاور سابق کاخ سفید، روز سه شنبه به درخواست کاخ سفید احضاریه کمیته قضایی مجلس نمایندگان را رد کرد.

خانم اوکازیو- کورتز گفت: «به جایی رسیده‌ایم که حتی نمی‌توانیم کارهای خودمان را انجام دهیم. و با توجه به انبوه شواهد و ادامه اقدامات قوه مجریه، فکر می‌کنم استفاده ما از قدرت خود به عنوان یک قوه با حقوق اختیارات برابر با قوه مجریه، امری صحیح و مناسب است.»

او گفت، مطمئن نیست که طرفداران استیضاح، اکثریت دمکرات‌های مجلس نمایندگان را شامل می‌شوند یانه، اما: «من شخصا مخالفت نیرومندی با استیضاح  احساس نکرده‌ام.»

یک قانونگذار دمکرات دیگر در مجلس نمایندگان، جان یارموث، روز سه شنبه گفت بر این باور است که خانم پلوسی، با آن‌که بر ادامه تمرکز تحقیقات مجلس نمایندگان در باره دولت ترامپ تاکید دارد، می‌داند که سیر وقایع در جهت استیضاح پیش می رود.

یارموث همچنین گفت که خانم پلوسی، دوشنبه شب در دیدار با دمکرات‌های ارشد، به سخنان طرفداران استیضاح گوش کرده است، و افزود: «فکر می‌کنم او تشخیص می‌دهد که راه به گونه‌ای چاره ناپذیر به سوی روند استیضاح پیش می‌رود. اما می‌خواهد بگذارد که تمام کمیته‌ها کارشان را انجام دهند.»

© The Independent