اجرایی شدن قانون فدرال استفورد برای مقابله با کرونا در آمریکا

 دونالد ترامپ پیش از این برای آتش‌سوزی کالیفرنیا و سیل در مرکز آمریکا، از لایحه استفورد استفاده کرده است

بسیاری از ادارات ایالت واشنگتن تعطیل شده و کارمندان از از خانه کار می‌کنند- JOHN MOORE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دونالد ترامپ در ارتباط با شیوع اپیدمی ویروس کرونا اعلام وضع فوق العاده کرده است.

این اقدام باعث به جریان افتادن لایحه موسوم به «استَفورد» خواهد شد که بر مبنای آن به منظور مقابله با پیامد کرونا میلیاردها دلار از بودجه امداد فوری در اختیار ایالات و دولت‌های محلی آمریکا قرار خواهد گرفت.

نهاد موسوم به آژانس مدیریت اضطرار، یا «فیما»، مسئولیت هماهنگ کردن توزیع ۴۰ میلیارد دلار برای راه اندازی مراکز درمانی، نقل و انتقال بیماران و سایر خدماتی را برعهده دارد که درصورت پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها و پزشکان، مورد نیاز فوری باشد. پیش‌بینی های رسمی حاکی از آن است که افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کووید ۱۹ مستلزم توجه فوری و اضطراری پزشکی خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر آقای ترامپ برای پرداخت خسارات ناشی از آتش سوزی در کالیفرنیا و سیل در مرکز ایالات متحده، از لایحه استفورد استفاده کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: « ما تحت لوای لایحه استفورد، اختیارات فوری و گسترده‌ای داریم. مفاد آن را از بر هستم و اختیارات مرتبط به آن را می‌دانم. اگر لازم باشد کاری انجام بدهم، خواهم داد. اختیار انجام اقدامات بسیاری را دارم که مردم از آن بی خبرند.» 

تا کنون ۱۷۰۰ مورد ابتلا به بیماری تنفسی کرونا در ایالات متحده تثبیت شده است، هرچند مقامات بهداشتی شهرها و ایالات مختلف آمریکا معتقدند که موارد آلودگی به کرونا به خاطر نبود تسهیلات آزمایشی احتمالا به مراتب بیشتر از این است یا خواهد بود. تاکنون دست‌کم ۴۱ نفر بر اثرعوارض کرونا در آمریکا درگذشته‌اند.

اعلامیه پرزیدنت ترامپ در حالی منتشر شده که بیمارستان‌ها، پرستارها و پزشکان از جمله انجمن بیمارستان‌های آمریکا و انجمن پزشکی آمریکا برای هزینه بیمارانی که بیمه بهداشتی ندارند تقاضای کمک کرده‌اند. این بیماری همچنین ممکن است برخی موارد درج شده در بیمه‌های بهداشتی مختلف در آمریکا از جمله «میدکِر»، «مدیکِید» و بیمه کودکان را، ملغی کند.

مقامات ایالتی و محلی همچنین دستگاه رهبری ترامپ را تحت فشار گذاشته‌اند تا آزمایش کرونا را از اختیار تنها یک مرکز دولتی در آورده و کنترل آن را به مقامات محلی واگذار کند.

اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک گفته است امکان ایجاد سریع  تعداد ۱۰۰۰ آزمایشگاه وجود دارد تا آزمایش‌ها (به صورت گسترده‌تری) آغاز شوند.

© The Independent