شورش در زندان‌های ایتالیا؛ ۱۲ کشته و ۱۶ فراری

شیوع ویروس کرونا در ایتالیا بسیاری از زندانیان را نگران وضعیت سلامت خود کرده

۴۰ زندان‌بان نیز در جریان شورش در زندان‌ها مجروح شده‌اند - Piero CRUCIATTI / AFP

در پی آشوب ناشی از تمهیدات مقابله با انتشار ویروس کرونا در زندان‌های ایتالیا، ۱۲ زندانی جان باختند و ۱۶ زندانی گریختند. 

اعتراضات در زندان‌های سراسر ایتالیا پس از آن بالا گرفت که مقامات، ملاقات‌های عادی خانوادگی را محدود یا متوقف کردند. مسئولان ایتالیا در سرتاسر این کشور قرنطینه اعلام کرده‌اند. 

وزیر دادگستری گفته است:‌ «متاسفانه ۱۲ زندانی جانشان را از دست داده‌اند و برآوردهای اولیه حاکی است که دلیل آن مصرف بیش از حد مواد مخدری بوده که در جریان آشوب و بی‌نظمی از بهداری برداشته‌اند.»

پیش‌تر، در هفته جاری گزارش شد که سه زندانی در زندان مودنا در شمال ایتالیا جان باخته‌اند‌ و سه نفر دیگر نیز اندکی پس از انتقال به جایی دیگر، از بین رفته‌اند، و چندین نفر دیگر بستری شده‌اند. 

سخنگوی وزارت دادگستری ایتالیا روز دوشنبه به ایندیپندنت گفت که یک زندانی پس از شروع آتش، دچار خفگی شد. 

آلفونسو بونافده، وزیر دادگستری ایتالیا، در سخنانش درباره آشوب‌ در زندان‌ها به پارلمان آ» کشور گفت که در ناآرامی‌های بیش از ۲۴ زندان در سرتاسر کشور، حدود شش هزار زندانی مشارکت دارند. 

آقای بونافده روز چهارشنبه  تایید کرد که ۱۶ زندانی از زندان فوجیا در جنوب ایتالیا گریخته‌اند و متواری‌اند. 

وزیر دادگستری ایتالیا گفت، ۵۶ زندانی فراری دیگر به زندان بازگردانده شده‌اند و زندانیان تشک‌ها و ملحفه‌ها را آتش زده‌اند. 

به گفته او، ۴۰ زندان‌بان نیز در جریان شورش در زندان‌ها مجروح شده‌اند. 

شورش‌های روز یکشنبه و دوشنبه پس از آن بالا گرفت که مقامات، ملاقات‌های خانوادگی را در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برای دو هفته محدود یا لغو کردند. 

در برخی موارد، خانواده‌ها در بیرون از زندان تجمع کردند و برای نشان دادن اعتراضشان، ترافیک را بند‌ آوردند. 

آقای بونافده گفت، درک می‌کند که بسیاری از زندانیان به علت شیوع ویروس در کشور، نگران وضعیت زندان‌ها و سلامت خود هستند. او گفت، مسئولان برای «حفظ سلامت و امنیت تمامی کسانی که در زندان‌ها کار و زندگی می‌کنند»، تلاش می‌کنند. 

وزیر دادگستری ایتالیا افزود که ۱۰۰ هزار ماسک برای مراقبت از زندان‌بان‌ها، کارمندان و زندانیان در نظر گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، در هفته گذشته و در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا، در سراسر این کشور وضعیت محدودیت رفت‌و‌آمد (بین مناطق مختلف) اعلام شد. 

به گفته خبرگزاری رویترز، تا صبح پنجشنبه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایتالیا بیش از ۱۲ هزار نفر اعلام شده است. بیماری کووید-۱۹ علایمی شبیه آنفلوآنزا دارد و می‌تواند تبدیل به ذات‌الریه شود. 

شمار موارد مرگ بر اثر این ویروس در ایتالیا که صحنه بیشترین آسیب در میان کشورهای اروپایی است، به بیش از ۸۰۰ رسیده است. 

کلیه گردهمایی‌های عمومی در ایتالیا لغو و مدارس تعطیل شده‌اند، و در جریان تلاش مسئولان برای مقابله با انتشار ویروس، حرکت شهروندان محدود شده است. 

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان