ویروس کرونا؛ توقف صادرات دارو از هند موجب وحشت اروپا شد

هند یک چهارم نیازهای اساسی اروپا به دارو را تأمین می‌کند

به احتمال زیاد هند می‌خواهد ملت خود را از کمبود احتمالی دارو در امان نگه دارد - SAM PANTHAKY / AFP

هند در واکنش به شیوع جهانی ویروس کرونا، صادرات تعدادی داروی اساسی از جمله پاراستامول و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها را ممنوع کرد.

این تصمیم موجب ایجاد «وحشت» در بازار اروپا شده است که به گفته یکی از گروه‌های صنعتی، ۲۶ درصد از داروهای اساسی‌ را از هند وارد می‌کند. اما ایالات متحده نیز که بخش مهمی از محصولات دارویی اساسی را از هند وارد می‌کند، اظهار داشته است در حال بررسی میزان اثرگذاری این تصمیم است.

دولت هند دلیلی برای این تصمیم خود نیاورده است و فقط اعلام کرده است که صادرات ۲۶ ماده اولیه دارویی فعال و داروهایی که محصول این مواد‌ند، «بدین‌وسیله تا اطلاع ثانوی محدود، و این قانون بلافاصله اجرا خواهد شد.»

ولی هند خود از میان این ۲۶ ماده اولیه فعال دارویی، ۱۳ ماده را از استان هوبِیِ چین، کشوری که منشأ ویروس کرونا بوده است، تأمین می‌کند. بدین ترتیب، به احتمال زیاد هند می‌خواهد ملت خود را از کمبود احتمالی دارو در امان نگه دارد.

دینش دووا، رئیس شورای ترویج صادرات دارویی هند (فارمکسیل)، به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر ویروس کرونا مهار نشود، ممکن است با کمبود شدید داروهای لازم در این زمینه مواجه شویم.»

دووا گفت: «تماس‌های زیادی از اروپا دارم، چون از لحاظ دارویی بسیار به تولیدکنندگان هندی وابسته‌اند... معلوم است خیلی ترسیده‌اند.»

مقامات بریتانیا روز چهارشنبه به مردم اطمینان دادند که هم‌اکنون در این کشور کمبود دارو وجود ندارد و برنامه‌هایی  را به اجرا در آورده‌اند تا در برابر اختلال در عرضه جهانی دارو آمادگی داشته باشند. پیش از این هم  بریتانیا به علت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا  در برابر آن اختلال‌ها  به طور نسبی مقاوم بوده است.

سخنگوی سازمان بهداشت، درمان و تأمین اجتماعی، گفت: «هم‌اکنون مشکل کمبود داروی ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ نداریم.»

«کشور ما از هر نظر آمادگی مقابله با اثرات شیوع ویروس کرونا را دارد و در صورت بروز مشکل در عرضه دارو، مقدار زیادی داروی اساسی مانند پاراستامول ذخیره‌ کرده‌ایم.»

ساندرا گیدلی، رئیس انجمن سلطنتی دارو، از افراد خواست برای ذخیره دارو وسوسه نشوند، چون با این کار فقط «باعث کمیاب شدن داروها می‌شوند.»

او گفت، دولت اعلام کرده است که «اقدامات احتیاطی برای حصول اطمینان از وجود ذخیره دارویی، پیوسته انجام می‌شود.»

او افزود: «میزان دارویی‌ که بریتانیا در جریان جدایی بدون توافق از اروپا ذخیره کرده است، نشان می‌دهد که بریتانیا کاملاً خود را برای هرگونه کمبود دارو آماده کرده است و توانسته است برای آینده دارو ذخیره کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی میزان اثرگذاری این محدودیت‌های صادراتی بر ذخیره داروی این کشور است.

رئیس بخش پشتیبانی و تدارکات عملیاتی سازمان بهداشت جهانی، پل مولینارو، گفت که این سازمان گروهی را مأمور بررسی اثرات احتمالی این اقدام هند در آینده بازار دارو کرده است.

مولینارو در نشستی خبری در جنوا گفت: «این ممنوعیت چنان که اکنون به نظر می‌رسد، اثر منفی چندانی بر دسترسی به نیازمندی‌های مراقبت شخصی ندارد، اما از آن می‌ترسیم که موج اثرات این اقدام باعث کمیاب شدن این داروها شود.»

خود کشور هند به صورت محدودتری در معرض شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است و مقامات رسمی آن کشور، اخیراً فقط پنج مورد ابتلا به این بیماری را گزارش کرده‌اند. 

البته تعداد مبتلایان در آن کشور روز چهارشنبه به ۲۸ نفر افزایش یافت و از جمله ۱۵ نفر از ۲۱ گردشگر ایتالیایی که برای دیدار از ایالت راجستان هند رفته بودند، مبتلا به ویروس تشخیص داده شدند. آن‌ها از ناحیه لمباردی ایتالیا که آلوده‌ترین منطقه در آن کشور بود، به هند رفته بودند و همه، از جمله راننده هندی‌شان، خارج از دهلی در قرنطینه‌اند.

وزیر بهداشت هندوستان، هارش واردان، گفت که غربالگری را سختگیرانه‌تر اجرا خواهند کرد و شرایط همه مسافرانی را که از طریق فرودگاه‌ها وارد هند می‌شوند، بررسی خواهند کرد. او پیش‌تر گفته بود که فقط وضعیت سلامت مسافران ورودی از ۱۲ کشور بررسی می‌شود.

در آستانه برگزاری جشنواره معروف هولی در هند در هفته آینده، مقامات این کشور از شهروندان خواسته‌اند در مورد برگزاری گردهم‌آیی‌های بزرگ عجولانه تصمیم نگیرند. در جشن هولی، خانواده‌ها و همسایگان گرد هم می‌آیند و با پرتاب رنگ و پخش غذا، این مناسبت را جشن می‌گیرند.

نخست وزیر هند، نارندرا مودی، گفت روز ۱۰ مارس که به مناسبت این جشن تعطیل رسمی است، در هیچ مراسمی شرکت نخواهد کرد. آقای مودی در توییتی نوشت: «متخصصان سراسر جهان توصیه کرده‌اند که برای جلوگیری از شیوع ویروس از تجمع‌های بزرگ خودداری کنیم. من هم امسال تصمیم ندارم در این جشن شرکت کنم.»

© The Independent