مارگارت تاچر لباس‌هایش را به یاد سیاستمداران نامگذاری می‌کرد

مارگارت تاچر لباس‌هایش را در اتاقی بزرگ در دفتر کارش نگهداری می‌کرد

مارگارت تاچر لباس ارغوانی رنگ خود را به یاد تری وُگن، مجری تلویزیون، «ارغوانی وُگن» نامگذاری کرده بود-Jean Loup GAUTREAU / AFP

مارگارت تاچر در دوران نخست‌وزیری خود در بریتانیا، عادت داشت نام میخائیل گورباچف رهبر روسیه و تری وُگن مجری شبکه بی‌بی‌سی را بر لباس‌هایش بگذارد. 

طبق خاطرات تازه‌ انتشاریافته خانم تاچر، نخست‌وزیر فقید بریتانیا در سالهای آخر حیات سیاسی‌ خود، درباره لباس‌هایش نت‌ برمی‌داشت. 

یادداشت‌های خانم تاچر مربوط به سال ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که او لباسی از مارک شنل را در بازدید از مجموعه تلویزیونی «خیابان کورونیشن» به تن کرد که بر آن نام «شنل صورتی گورباچف» را نهاده بود. او همچنین در یادداشت‌هایش نوشته که لباس ارغوانی رنگ خود به نام «ارغوانی وُگن» را در بازدید از بانک انگلیس بر تن کرده بود.

او لباس‌های دیگری را نیز به نام وُگن نامگذاری کرده بود، از جمله «وُگن بلند»، و «وُگن کوتاه»، اما معلوم نیست که مقصودش از این عناوین یک لباس خاص بوده یا خیر. تری وُگن در ژانویه ۱۹۹۰ با خانم تاچر مصاحبه کرده بود. 

رونالد ریگان، رئیس‌جمهور آمریکا شخصیت سیاسی دیگری است که خانم تاچر لباس‌هایش را به نام او اسم‌گذاری کرده است، اما بیشترین عناوین انتخابی خانم تاچر برای لباس‌هایش از روی اسم آقای گورباچف صورت گرفته است. 

کریس کالینز از صندوق آرشیو مارگارت تاچر به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت:‌ «خیلی جالب است که این همه لباس به نام گورباچف نامگذاری شده‌اند. خانم تاچر در سفرهای فراوانش به شوروی خودنمایی می‌کرد، جلال و شکوه بخشی از رویکرد او به پایان دادن به جنگ سرد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود:‌ «ریگان دومین نام محبوب او در نام‌گذاری لباس‌هایش بوده است. این در حالی است که جرج هربرت واکر بوش (بوش پدر)، هلموت کوهل صدر اعظم آلمان، و فرانسوا میتران رییس‌جمهور فرانسه در این نام‌گذاری‌ها هیچ سهمی ندارند.»

آقای کالینز همچنین گفت که به نظر او اولین روزنوشت‌های خانم تاچر به سال ۱۹۸۸ و اولین سفر او به اتحاد شوروی برمی‌گردد. 

کالینز گفت:‌ «به نظر من او ناگهان به قدرت لباس‌ها پی برده است. او از قبل هم به این مسئله علاقمند بود و به موضوعاتی مثل هفته مد بریتانیا کنجکاوی نشان می‌داد.»

 به گفته آقای کالینز: «او سپس متوجه شد که انتخاب لباس یک امر سیاسی مهم است، لباس‌های بسیاری داشت و شروع به بررسی کرد که چگونه آنها را به کار گیرد. همه چیز با هم هماهنگ شد.»

به گفته آقای کالینز، خانم تاچر به لباس‌هایش مباهات می‌ورزید و لباس‌هایش را در اتاقی بزرگ در دفتر کارش نگهداری می‌کرد. 

او گفت:‌ «همه لباس‌ها کیف محافظ زیپ‌دار خود را دارند و اسم آنها رویشان نوشته شده است.» 

این کارمند صندوق آرشیو مارگارت تاچر گفت:‌ «حدود ۲۰۰ دست لباس وجود دارد. لباس‌های بسیار زیادی در این گنجه لباس موجود است. همه آنها با عشق و علاقه مراقبت شده‌اند و شادی‌بخش او بوده‌اند. خانم تاچر عاشق لباس بود و لباس برای او مایه خشنودی و رضایت فراوانی بود.» 

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی