ویروس کرونا:‌ تاثیر آن بر برنامه‌های سفر چیست و چطور می‌توانید تعطیلاتتان را لغو کنید 

چندین شهر در ایتالیا تحت ضوابط قرنطینه قرار گرفته‌اند

توریستی جوان که ماسک بهداشتی برصورت خود گذاشته است، در یکی از خیابان‌های شهر ونیز ایتالیا در زمانی که برنامه‌های کارناوال دو روزه معروف شهر به خاطر نگرانی از شیوع ویروس کرونا، لغو شده است. 
ANDREA PATTARO / AFP

انتشار ویروس کرونا که با نام رسمی کووید-۱۹ نیز شناخته می‌شود، در میان مسافرانی که به اروپا یا از کشورهای اروپایی سفر می‌کنند، نگرانی فراوانی ایجاد کرده است. 

چندین شهر در ایتالیا تحت ضوابط قرنطینه قرار گرفته‌اند و یک هتل در ترنیف در حال حاضر بسته شده است. 

موارد زیر پرسش‌‌ و پاسخ‌های کلیدی برای مسافرانی است که از قبل سفر خود را به ایتالیا برنامه‌ریزی کرده‌اند:‌

 آیا در شمال ایتالیا محدودیتی وجود ندارد؟

خیر. مت هنکاک وزیر بهداشت ایتالیا گفته است هر فردی که از ۱۱ شهر قرنطینه شده ایتالیا بازمی‌گردد باید برای دو هفته خود را قرنطینه کند. 

به علاوه، هر فردی که از شمال ایتالیا بازمی‌گردد و نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ را از خود بروز داده، باید خود را قرنطینه کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی شدید است:‌ عطسه، آبریزش و گرفتگی و خارش بینی. دکتر سیمون کلارک از دانشگاه ریدینگ گفت:‌ «شاید سرفه و گرفتگی سینه نیز به این علائم اضافه شود.»

«اگر این علائم را در خودتان دیدید، چند هفته خود را قرنطینه کنید.»

اما مسافرت به شمال ایتالیا جریان دارد. 

سفر کوتاهی را برای آخر هفته آینده به ایتالیا برنامه‌ریزی کرده‌ام. گزینه‌هایم چیست؟

اگر بخواهید می‌توانید به این سفر نروید، اما این احتمال هست که بیشتر یا تمام پولی که پرداخت کرده‌اید را از دست بدهید. 

وزارت خارجه ایتالیا درباره سفر به هیچ‌یک از مناطق توریستی این کشور هشداری نداده است، بنابراین خطوط هوایی و شرکت‌های مسافرتی به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند. 

 تنها استثناء احتمالی درباره لغو سفر زمانی است که مجموعه سفر خود را برای هدف خاصی برنامه‌ریزی کرده باشد، مثلا رفتن به یک رویداد ورزشی که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده (یا قرار است پشت درهای بسته برگزار شود)، یا تور فرهنگی با تمرکز بر موزه‌ای خاص که حالا تعطیل شده است. 

از آنجا که چنین مسافرتی «کاملا تغییریافته» تلقی می‌شود، شما این حق را دارید که تحت قوانین بسته مسفارتی، هزینه پرداختی خود را به طور کامل پس بگیرید. اما این شامل سفرهای عادی نمی‌شود. 

من اقامتم را در هتلی در نزدیکی اچ-۱۰ کوستا آدیه، در ترنیف رزرو کرده‌ام که در حال حاضر بسته شده است. امکان لغو آن را دارم؟

گزارش‌های محلی حاکی است که مهمانان هتل اجازه خروج از آن را ندارند. اما شما نمی‌توانید بدون پرداخت جریمه سفرتان را به جزیره لغو کنید. 

یک سخنگوی شرکت مسافرتی «جت-۲ هالیدیز» گفت:‌ «می‌دانیم که یک مسافر که از مشتریان جت-۲هالیدیز نبوده و در هتل اچ-۱۰کوستا آدیه در تنریف اقامت دارد، در آزمایش ویروس کرونا، مبتلا شناسایی شده است. طبق توصیه مسئولان منطقه‌ای و کشور اسپانیا، این هتل تحت قرنطینه قرار گرفته است. 

«ما هرگونه فروش اتاق‌های این هتل را متوقف کرده‌ایم اما مشتریانی که قرار است به این هتل بروند، به هتل دیگری منتقل خواهند شد. در راستای توصیه اداره امور کشور و مناسبات خارجی، برنامه پروازهای ما تغییری نمی‌کند.» 

این سخنگو همچنین گفت: «سلامت و امنیت مشتریان ما اولویت اصلی ماست و به کار خود در انتشار هرگونه اطلاعات جدید ادامه می‌دهیم.» 

یک سخنگوی شرکت «تویی» که بزرگترین شرکت مسافرتی بریتانیا به شمار می‌رود گفت:‌ «برنامه سفرهای ما به هتل‌های دیگر تنریف طبق برنامه ادامه می‌یابد. و به محض به دست آوردن اطلاعات جدید، خبررسانی خواهیم کرد.»

در صورتی که تصمیم بگیرم به سفر نروم، آیا می‌توانم هزینه‌ام را از بیمه مسافرتی بگیرم؟

اگر هیچگونه هشدار کلی درباره سفر به مقصد خاصی صادر نشده، تصمیم شما در گروه «مردد در سفر» دسته‌بندی می‌شود که تحت پوشش سیاست‌های استاندارد بیمه مسافرت قرار نمی‌گیرد. 

من در گروه افراد آسیب‌پذیر در مقابل ابتلا به بیماری قرار دارم. این تغییری در وضع من ایجاد می‌کند؟

اکثریت بزرگی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، بهبودی کامل پیدا می‌کنند. کسانی که در مقابل آن آسیب‌پذیر و پرریسک به شمار می‌روند، افراد سالخورده و آنانی هستند که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند.

اگر بیمه سفرتان بخشی دارد که معیار سن و یا شرایط خاص سلامتی شما را تحت پوشش قرار می‌دهد (بهای خرید این نوع بیمه تفاوت چشمگیری با پوشش استاندارد بیمه سفر دارد)، و پزشک معالجتان توصیه کرده که به سفر نروید، در این صورت ممکن است بتوانید پول خود را مسترد کنید. 

آیا صحت دارد که شرکت‌های بیمه مسافرتی، شکایات مرتبط با ویروس کرونا را با این توجیه که یک «خطر شناخته‌شده» است، رد می‌کنند؟

چنین حالتی فقط در مورد مواردی است که پس از اواخر ژانویه و زمانی که ویروس کرونا به شکل گسترده شناخته شد، خریداری شده‌اند. بیمه‌هایی که قبل از این تاریخ خریده شده‌اند شما را تحت پوشش قرار می‌دهند، به شرطی که در یکی از مناطقی که وزارت خارجه در موردش هشدار داده، اقامت نکنید. 

کدام کشورها در فهرست منع سفر قرار دارند؟

تنها کشوری که وزارت خارجه بریتانیا درباره سفر به آن هشدار داده، سرزمین اصلی چین است. این نهاد درباره سفر به جمهوری خلق چین هشدار داده و این توصیه شامل هنگ‌کنگ و ماکائو نمی‌شود. وزارت خارجه می‌گوید شهروندان بریتانیا باید در اولین فرصت و قبل از آن که پروازهای بیشتری لغو شده و کشورهای بیشتری از پذیرفتن مسافرانی که اخیرا به چین رفته‌اند خودداری کنند، از این کشور خارج شوند. 

وزارت خارجه بریتانیا همچنین درباره سفر به بخش‌هایی از ایتالیا، و کره جنوبی که قوانین قرنطینه‌شان از سوی مقامات محلی برداشته شده، هشدار داده است اما شهروندان بریتانیا در هر صورت به این مناطق نمی‌روند. 

آیا کسانی که به نقاط دیگر آسیا سفر می‌کنند در خطر هستند؟

خیر. ویروس کرونا زمینه‌ای برای لغو این سفرها تلقی نمی‌شود. در واقع خطرهای جدی بیشتری وجود دارد که باید خودتان را در مقابلشان محافظت کنید. 

تب دنگی و دیگر بیماریهای مسری ناشی از گزیدگی پشه، در شهرها، روستاها و مناطق اطرافشان بیشترین شیوع را دارند. بیماری هاری نگرانی دیگری است، و در عین حال تصادفات جاده‌ای اولین قاتل شهروندان بریتانیایی در خارج از کشور به شمار می‌رود. ویتنام خطرناک‌ترین جاده‌های جهان را دارد. 

اگر طبق برنامه از پیش تعیین‌شده به سفر بروم، چه موارد احتیاطی را باید رعایت کنم؟

در مقایسه با ابعاد خطرهای دیگر در یک سفر معمولی، احتمال این که در مجاورت فردی مبتلا به این ویروس نامطلوب قرار بگیرید بسیار اندک است، و اگر مرتب دستهایتان را بشویید و از افرادی که مریض به نظر می‌رسند اجتناب کنید، همین شانس اندک نیز به شدت کاهش می‌یاد. بهداشت سفر را به خوبی رعایت کنید، که البته همه ما همیشه باید این کار را بکنیم. 

 دست‌هایتان را مرتب بشویید و برای مواقعی که آب و صابون در دسترس نیست، با خود مایع ضدعفونی‌کننده دست همراه داشته باشید. تا جای ممکن از لمس صورتتان خودداری کنید. 

به افرادی که مشخصا بیمار به نظر می‌رسند نزدیک نشوید. 

از ارتباط مستقیم با حیوانات پرهیز کنید. 

در داخل هواپیما که حفظ فاصله با افراد ممکن نیست چه باید کرد؟

مسافران هوایی مجبورند در فاصله نزدیک با افراد زیادی قرارگیرند که وضعیت سلامتشان مشخص نیست. بسیاری می‌گویند در هواپیما دچار سرفه و سرماخوردگی شده‌اند. اما هواپیماها به سیستم‌های قوی تصفیه هوا مجهزند و اگر بیماریها انتشار یابند، محدود به اندک افرادی می‌شوند که در مجاورت فرد مبتلا هستند. 

به نظر من خطر بزرگتر در فرودگاه‌ها است، که محل تمرکز خطرات میکروبیولوژیک از تمام کره زمین هستند. 

از وضعیت حاضر چه درس‌هایی برای درازمدت می‌گیریم که می‌تواند در آینده به مسافران کمک کند؟

ریسک‌ها را در نظر بگیرید. از نظر آماری، سفر هرگز به اندازه امروز ایمن نبوده است. اما اگر ریسک‌پذیریتان پایین است، از چند ماه قبل برنامه مسافرت نریزید. 

© The Independent

بیشتر از جهان