تشدید فشار بر غزه؛ پوششی برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری به اسرائیل ‏

الحاق شهرک‌های کرانه باختری، نقض قوانین بین‌المللی است

اسرائیل مواضع جنبش جهاد اسلامی در خان یونس را هدف حمله قرار داد. عکس از: ‏AFP‏

همزمان با آغاز آماده سازی نقشه شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری به منظور الحاق آن ها به مناطق تحت تصرف اسرائیل، تل آویو در صدد ایجاد تنش و درگیری در نوار غزه شد تا انظار عمومی را از مسئله الحاق شهرک های کرانه باختری به اسرائیل دور کند. برای رسیدن به این مأمول، اسرائیل دست به حمله علیه نوار غزه زد و عملیات نظامی اخیر در نوار غزه میان ارتش اسرائیل و سازمان جهاد اسلامی، به صورت گسترده ای در رسانه ها بازتاب یافته و همان گونه که تل آویو می خواست، توجه همگان را به خود معطوف کرد.

ناظران عقیده دارند که هدف از تشدید نظامی اخیر در نوار غزه، پوششی برای اجرای طرح الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری به سرزمین های تحت کنترل اسرائیل بوده و تل آویو سعی داشت با ایجاد هیاهو در نوار غزه، مسیر غارت سرزمین های فلسطینیان را در کرانه باختری هموار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران سیاسی علاوه می کنند: اغلب کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا با اقدام اسرائیل به الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری به سرزمین های تحت تصرف اسرائیل مخالفت می کنند، به ویژه این که فلسطین حاضر به پذیرش طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن نشده است، بنابر این، اقدام اخیر اسرائیل در مغایرت با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد تلقی می شود.

در واقع، تل آویو زمانی درگیری با غزه را آغاز کرد که موج انتقادات علیه اجرای طرح الحاق شهرک های کرانه باختری به سرزمین های تحت کنترل اسرائیل شدت گرفت.

در همین راستا، احمد العجله، پژوهشگر سیاسی می گوید: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سعی کرد با استفاده از فرصت گیر و دار تنش در نوار غزه، طرح الحاق شهرک های کرانه باختری را به اجرا در آورد.

البته، تنش در نوار غزه زمانی به وقوع پیوست که یک بولدوزر نظامی اسرائیل به داخل مناطق فلسطین نفوذ کرده و یک شهروند فلسطینی را به صورت آشکار در فرمانداری خان یونس در نوار غزه به قتل رسانده و رفتار توهین آمیزی با جسد وی کرد. سپس، سخنگوی گردان های "سرایا القدس" جناح نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که فرد کشته شده یکی از اعضای جنبش جهاد اسلامی بوده و البته این اقدام اسرائیل بی پاسخ نمی ماند. جنبش جهاد اسلامی بلافاصله دست به حمله موشکی علیه شهرک های یهودی نشین مجاور زده و چندین موشک را به سمت شهرک های یاد شده شلیک کرد. در واکنش به این حمله، اسرائیل عملیات نظامی محدودی را در نوار غزه آغاز کرد و مواضع جنبش جهاد اسلامی را بمباران کرد، در نتیجه این حمله حدود 10 تن از غیر نظامیان فلسطینی مجروح شدند.

پس از مداخله سازمان ملل و مصر، جنبش جهاد اسلامی و دولت اسرائیل عصر روز 24 فوریه 2020، جنگ را متوقف کرده و تعهد به حفظ آتش بس کردند، اما به رغم توافق به آتش بس، اسرائیل نوار غزه را در یک محاصره نظامی قرار داده و تمام مرزها را تا اطلاع ثانوی به روی فلسطینیان مسدود کرد. اکنون این پرسش مطرح می شود که آیا بنیامین نتانیاهو توانسته است پرونده الحاق شهرک های کرانه باختری را در هیاهوی درگیری در نوار غزه تحت پوشش قرار دهد؟ در پاسخ به پرسش مزبور، احمد العجله گفت: الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری، مسئله ای بزرگی است و این امر نه تنها برای فلسطینیان بلکه برای جامعه جهانی نیز حائز اهمیت است، بنابر این، پوشش این اقدام به هیچ صورتی امکان پذیر نیست.

طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، کمیته مشترک آمریکایی – اسرائیل برای الحاق شهرک ‌های کرانه باختری به سرزمین های تحت تصرف اسرائیل، کار خود را به منظور فراهم کردن زمینه الحاق شهرک ها آغاز کرده است و قرار است اجرای این طرح که در سه مرحله صورت می گیرد، پس از انتخابات پیش رو به آغاز شود.

احمد العجله، علاوه کرد که اجرای طرح الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری، مستلزم تلاش ها و زمان بسیاری است و اسرائیل هرگز نمی تواند این مسئله را با دست بردن به حمله نظامی به نوار غزه، تحت پوشش قرار دهد، زیرا واکنش به این اقدام تنها در فلسطین محدود نمی شود بلکه جامعه جهانی نیز ناگزیر است واکنش تندی از خود نشان دهد. تردیدی نیست که به محض اعلام تصمیم گیری برای اجرای این اقدام، تشکیلات خودگردان فلسطین واکنش جدی نشان خواهد داد و رویارویی میان فلسطین و اسرائیل به گونه مستقیم آغاز خواهد شد. البته تشدید تنش در نوار غزه زمانی می تواند پوشش محدودی برای اجرای طرح الحاق شهرک های یهودی نشین به سرزمین های تحت تصرف اسرائیل شود که درگیری میان اسرائیل و فلسطینی ها در نوار غزه برای مدت ها ادامه داشته و طنین جنگ در همه جا حکم فرما شود. اما اسرائیل خطر و هزینه این گونه درگیری ها را می داند و هرگز دست به چنین اقدام مخاطره آمیزی نمی زند. افزون بر آن، الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری به سرزمین های تحت تصرف اسرائیل، تل آویو را در معرض انتقادات شدید بین المللی قرار می دهد، بنابر این، اسرائیل به هیچ صورتی نمی تواند طرح الحاق شهرک ها را در پرتو بهره برداری از این گونه اقدامات نظامی محدود انجام دهد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia