در پی بستری شدن چند بیمار در بخشهای مراقبتهای ویژه به دلیل قطع مصرف انسولین و روی آوردن به رژیمهای غذایی تاییدنشده، مقامهای بهداشتی عربستان سعودی درباره رژیم غذایی موسوم به «رژیم طیبات» هشدار دادند.
وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد مواردی را ثبت کرده است که در آن، بیماران پس از قطع مصرف انسولین و اتکا به رژیمهای غذایی فاقد پشتوانه علمی، در شرایط نیاز به مراقبتهای ویژه قرار گرفتهاند. این وزارتخانه هشدار داد که کنار گذاشتن داروهای تجویزشده برای بیماریهای مزمن میتواند به عوارض جدی و حتی تهدیدکننده جان منجر شود.
این وزارتخانه در بیانیهای، از عموم مردم خواست به ادعاهای درمانی درباره «رژیم طیبات» که در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، اعتماد نکنند و تاکید کرد برای تایید استفاده از این رژیم به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویزی شواهد علمی کافی وجود ندارد.
رژیم موسوم به «طیبات» که در بخشهایی از جهان عرب از طریق شبکههای اجتماعی محبوبیت یافته، یک رژیم غذایی بحثبرانگیز است که غذاها را به دو دسته «طیبات» (غذاهای پاک، مجاز و مفید) و «غیرطیبات» (غذاهای مضر یا نامناسب) تقسیم میکند. طرفداران آن معتقدند بسیاری از بیماریهای مزمن از جمله دیابت، بیماریهای خودایمنی، چاقی و التهاب، با حذف غذاهای «غیرطیب» قابلکنترل یا حتی درمانپذیرند.
نسخههای مختلف این رژیم مصرف طیف گستردهای از مواد غذایی از جمله تخممرغ، مرغ، حبوباتی مانند عدس و لوبیا، بسیاری از سبزیجات، لبنیات و برخی انواع ماهی و آبزیان را محدود یا ممنوع و در مقابل، مصرف مواد غذایی مانند برنج، سیبزمینی، گوشت قرمز، خرما و برخی انواع پنیر را توصیه میکنند.
گلفنیوز مینویسد هشدار وزارت بهداشت عربستان سعودی به این دلیل صادر شده که نگرانی مقامهای بهداشتی درباره گسترش توصیههای پزشکی در فضای مجازی که بیماران را به تغییر یا قطع مصرف داروها بدون نظارت پزشک تشویق میکنند، افزایش یافته است.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
این وزارتخانه اعلام کرد کاهش یا قطع مصرف داروهای دیابت بدون مشورت پزشک میتواند برای سلامتی افراد، بهویژه مبتلایان به بیماریهای مزمن که نیازمند مراقبت و درمان مستمرند، پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. همچنین هشدار داد که پیروی از رژیمهای غذایی فاقد پشتوانه علمی میتواند افراد را در معرض خطرها و عوارضی قابلتوجه قرار دهد.
حذف گروههای غذایی ضروری بدون دلیل پزشکی موجه، ممکن است به کمبود مواد مغذی اساسی موردنیاز برای حفظ عملکرد طبیعی بدن منجر شود. مقامهای بهداشتی عربستان سعودی هم تاکید کردند که الگوی تغذیه سالم باید بر پایه تعادل، تنوع و توصیههای تغذیهای مبتنی بر شواهد علمی باشد، نه ادعاهای اثباتنشدهای که از طریق شبکههای اجتماعی ترویج میشوند.
این وزارتخانه از بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن خواست تا زمانی که پزشک معالج به آنها دستور نداده است، برنامه درمانی خود را تغییر ندهند یا مصرف داروهایشان را قطع نکنند. همچنین از عموم مردم خواست اطلاعات مربوط به سلامتی را تنها از منابع رسمی و معتبر دریافت کنند.

