گستردگی فقر و سرخوردگی جهان از کمک به افغانستان

از درخواست سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به افغانستان در سال ۲۰۲۴، تاکنون فقط ۶۱۳ میلیون دلار آن تامین شده‌ است

کودکی در افغانستان در حال خوردن بیسکویت در مرکز توزیع کمک‌های بشردوستانه برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد-WFP_Afghanistan/X@

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز دوشنبه ۲۱ خرداد، اعلام کرد که علی‌رغم گسترش فقر و افزایش نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، فقط ۲۰.۱ درصد از بودجه درخواست‌شده برای امور بشردوستانه در سال ۲۰۲۴ فراهم شده‌ است.

سازمان ملل متحد اواخر سال ۲۰۲۳ به منظور تامین نیازهای بشردوستانه در افغانستان به‌ویژه کمک به زنان، کودکان، آوارگان و مهاجران اخراج‌شده از ایران و پاکستان سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار درخواست کرد، اما تا نیمه اول سال ۲۰۲۴، تنها ۶۱۳ میلیون دلار تامین شد.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در گزارشی با عنوان هزینه انفعال در افغانستان هشدار داد که دست‌کم ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمله ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کودک در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و پیش از آنکه فاجعه‌ای انسانی در این کشور رخ دهد، باید این نیازها را براورده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده‌اند، بر روند کمک‌رسانی تاثیر زیادی گذاشته‌ است.

اوچا در این گزارش خاطرنشان می‌کند که علاوه بر وجود ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نیازمند به کمک‌های بشردوستانه، ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم در افغانستان در معرض ناامنی غذایی قرار دارند و شش میلیون و ۳۰۰ هزار آواره داخلی نیز به کمک‌های مستمر محتاج‌اند. به علاوه، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطر مین‌های منفجرنشده قرار دارند، یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر بازگشته از ایران و پاکستان نیز به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند و وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل نیز بحران افغانستان تشدید کرده‌ است.

گزارش اوچا از شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان-www.unocha.org
 

مردم افغانستان در یک‌ سال گذشته، زلزله و سیل‌های مرگباری را پشت سر گذاشته‌اند که در اثر آن‌ها صدها نفر کشته شدند و هزاران نفر خانه و ممر درآمدشان را از دست دادند. دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی در این زمینه اعلام کرد که با تامین نشدن نیازهای مالی برای اهدای کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از حوادث طبیعی در افغانستان، بسیاری از بخش‌ها از جمله مراکز درمانی با چالش مواجه می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید: «دو میلیون و ۱۰۰ هزار کودک زیر پنج سال و ۷۰۰ هزار زن باردار و شیرده در معرض سوءتغذیه و مرگ‌ومیر ناشی از آن قرار دارند.»

تامین نشدن بودجه موردنیاز برای عملیات بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان باعث شد تا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، فعالیت ۱۵۰ تیم پزشکی سیار برای رسیدگی به مادران و نوزدان در سراسر افغانستان تعطیل شود و دست‌کم ۴۰ تیم هم در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

در کنار بحران گرسنگی، شیوع بیماری‌های فصلی، دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی و مراقبتی و محروم شدن دست‌کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر از تحصیل رنج خانواده‌ها و به ویژه زنان و دختران را در افغانستان تشدید کرده‌ است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، تحصیل و اشتغال زنان و دختران را ممنوع و علی‌رغم فشارهای جهانی برای تامین حقوق اساسی زنان، فرمان‌های محدودکننده بیشتری صادر کردند. آنچه باعث شد که با وجود تشدید بحران حقوق بشری و گستردگی بحران بشردوستانه در افغانستان، میزان کمک‌های جامعه جهانی به این کشور نسبت به دوسال گذشته به‌شدت کاهش یابد.

پیش از این مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه (اوچا)، هشدار داده بود که اگر طالبان محدودیت‌های وضع‌شده برای زنان، به‌ویژه زنانی که در دفاتر سازمان ملل و نهادهای مددرسان کار می‌کنند، لغو نکنند، ممکن است جریان کمک‌های امدادی کاملا متوقف شود.

بیشتر از اقتصاد