ممانعت از فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان افزایش یافته است

طالبان مسئول ۹۸ درصد مداخلات در امور سازمان‌های کمک‌کننده در افغانستان‌اند

گروهی از زنان نیازمند در قندهار، برای به‌دست آوردن مواد غذایی تجمع کرده‌اند-JAVED TANVEERAFP

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، (اوچا)‌، گزارش تازه‌ای از ممانعت و مداخله طالبان در فعالیت‌های بشردوستانه سازمان‌های کمک‌رسان در افغانستان منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، ممانعت از فعالیت‌های بشردوستانه در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که این مداخلات و ممانعت‌ها نسبت به ماه قبل از آن ۴۲ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، در مجموع ۱۸۲ مورد ممانعت از فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان گزارش شده که بیشتر در مناطق مرکزی، جنوبی و غرب این کشور رخ داده است. این گزارش همچنین می‌گوید که ۹۸ درصد این ممانعت‌ها را مقام‌های طالبان و جنگجویان این گروه انجام داده‌اند.

این ممانعت‌ها باعث شده است تا ۱۲۰ برنامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به حالت تعلیق دربیاید که در مقایسه با ماه مه سال جاری، سه برابر شده است. این مداخلات و ممانعت‌ها شامل مداخله در برنامه‌نویسی برای اجرای یک پروژه (۱۱۳ مورد)، مداخله در انتخاب ذی‌نفعان پروژه (۴ مورد)، مالیات‌های غیرقانونی (۲ مورد)، تاخیر در امضای یادداشت تفاهم (۴ مورد)، مداخله در استخدام کارکنان برای پروژه (۴ مورد) و درخواست فهرست کارکنان پروژه و داده‌های حساس آن (۸ مورد) است.

ازجمله ۱۲۰ برنامه‌ای که به حالت تعلیق درآمده است، تعلیق ۹۸ پروژه همچنان ادامه دارد و مقام‌های طالبان هیچ‌گونه توجه‌ای به نیاز مردم نمی‌کنند. مهم‌ترین چالشی که سازمان‌های بشردوستانه در افغانستان با آن روبرو شده‌اند، درخواست طالبان برای انتقال پروژه‌های آموزشی از سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی به نهادهای غیردولتی داخلی است که باعث تعلیق پروژه‌های آموزشی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین مقام‌های طالبان در کار سازمان‌های بین‌المللی حامی کارزارهای ریشه‌کنی فلج کودکان در افغانستان مداخله کرده و در برخی موارد مانع کار آن‌ها شده‌اند، از‌جمله ۲۵ مورد ممانعت از حضور کارمندان و ارسال به موقع لوازم ضروری سازمان کمک‌رسان که ۶۴ درصد آن علیه زنان صورت گرفته است.

ممانعت از فعالیت کارمندان زن در سازمان‌های بشردوستانه، چالش‌هایی را برای ارائه خدمات بشردوستانه ایجاد می‌کند. علی‌رغم دو معافیت در سطح ملی (بهداشت و آموزش)، مشارکت زنان کارمند در سازمان‌های بشردوستانه به‌شدت کاهش یافته و محدود شده است و تنها به زنانی اجازه فعالیت داده می‌شود که محرم شرعی همراه خود داشته باشند.

بر اساس این گزارش، طالبان در برخی موارد به خشونت علیه کارمندان سازمان‌ها و بازداشت و زندانی کردن آنان نیز اقدام کرده‌اند. این اقدامات خشونت‌آمیز باعث بازداشت و زندانی شدن ۹  کارمند و زخمی شدن یک کارمند در نتیجه حمله فیزیکی شد.

هرچند حملات فیزیکی و خشونت علیه کارمندان بخش فعالیت‌های بشردوستانه نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، اما بر عملکرد سازمان‌های کمک‌کننده تاثیر مستقیم می‌گذارد. اوچا گفته است که با وجود ممانعت‌ها و مداخلات فزاینده، همچنان به حمایتش از کار و فعالیت زنان در موسسات غیردولتی و حضور در فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان ادامه می‌دهد.

طالبان حضور زنان در سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان را ممنوع کرده‌اند، اما سازمان ملل متحد گفته است که از این دستور طالبان پیروی نمی‌کند. طالبان حضور زنان را تنها در بخش‌های بهداشت و آموزش تا حدی مجاز دانسته‌اند، اما به این بخش‌ها نیز حمله می‌کنند.