طراح مد ایرانی عضو مهمان هفته مد فاخر پاریس شد

بهاره اردکانی خانه مد خود را سال ۲۰۱۸ تاسیس کرد

تصویر ترکیبی از بهاره اردکانی و تعدادی از آثار این طراح -instagram/ardazaei

فدراسیون مد فرانسه تقویم فصل پاییز و زمستان هفته مد فاخر پاریس را منتشر کرد. در بین نام‌های بزرگ و مشهور، خانه مد نوپای «آردازای» (ArdAzAei) که بهاره اردکانی، طراح مد ایرانی‌سوئدی، آن را در سال ۲۰۱۸ تاسیس کرد، هم دیده می‌شود.

اردکانی خانه‌مد آردازای را سال ۲۰۱۸ تاسیس کرد. این خانه‌مد از سال ۲۰۲۲ به عضویت فدراسیون مد فرانسه درآمد.

بهاره اردکانی در رابطه با حضور آردازای در هفته مد فاخر پاریس گفت: «بسیار به خود می‌بالم، سپاسگزار و مفتخرم که آردازای عضو مهمان در تقویم هفته مدهای فاخر پاریس دعوت شده است. از ابتدا من برای تثبیت مزون بسیار سخت تلاش کرده‌ام، فرآیندی چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز که با دیدگاهی صادقانه و مصمم آن را مدیریت کرده‌ام. من رویای خود را دنبال کرده‌ام و این به رسمیت شناخته شدن در واقع مدرکی معتبر است که نشان می‌دهد رویاها به حقیقت می‌پیوندند.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ArdAzAei (@ardazaei)

عضویت مهمان آردآزایی در تقویم رسمی هفته مد فاخر، پیوستن به گروهی بسیار انحصاری از خانه‌های مد سطح بالا و  بسیارمعتبر، نشانه‌ای از به رسمیت شناخته شدن تلاش‌های اوبرای تلفیق هنرهای سنتی با فناوری‌های جدید است. آردازایی با نوآوری از طریق پارچه‌های ارگانیک سفارشی و مجموعه‌های دست‌دوز، با آتلیه‌های دارای گواهینامه Entreprise du Patrimoine (EPV) و استاندارد جهانی نساجی ارگانیک (GOTS) در فرانسه همکاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اوت کوتور» کلمه‌ای فرانسوی به معنی «خیاطی فاخر» یا «لباس‌های دست‌دوز سطح بالا» است که به طرح‌های سفارشی و منحصربه‌فردی اطلاق می‌شود که از ابتدا تا انتها تماما با دست دوخته می‌شوند. هر خانه‌مدی نمی‌تواند رسما از این عنوان استفاده کند مگر آنکه فدراسیون مد فرانسه مستقر در پاریس آن را تایید کرده باشد.

اصطلاح اوت کوتور در اصل به آثار چارلز فردریک ورت انگلیسی اشاره داشت که اواسط قرن نوزدهم در پاریس تولید می‌شدند. نشریه داپیفر اشاره می‌کند که ورت به مشتریانش اجازه می‌داد قبل از شروع فرایند طراحی، رنگ‌، پارچه‌ و جزئیات دیگر را انتخاب کنند؛ چیزی که تا آن زمان مرسوم نبود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ArdAzAei (@ardazaei)

در سال ۱۹۴۵، برای به دست آوردن حق نامیدن خود به‌عنوان اوت کوتور و استفاده از این اصطلاح در تبلیغات، معیارهای سختگیرانه‌تری به شرح زیر  وضع شد:

ــ لباس‌ها باید به سفارش مشتریان خصوصی طراحی شده باشد و یک یا چند بار قبل از تحویل پرو شوند

ــ داشتن یک کارگاه (آتلیه) در پاریس که حداقل ۱۵ نیروی تمام‌وقت داشته باشد

ــ داشتن حداقل ۲۰ نیروی فنی تمام وقت، حداقل در یک کارگاه

ــ ارائه‌ مجموعه‌ای از حداقل ۵۰ طرح دست‌اول لباس‌های روز و شب در هر فصل مد [دو بار در سال]

در فرانسه اصطلاح اوت کوتور تحت حفاظت قانون قرار دارد و اتاق بازرگانی و صنعت پاریس آن را تعریف کرده است.

برخی اعضای ثابت اوت کوتور از جمله اسکیاپارلی، کریستین دیور، جیامباتیستا والی، شانل، الکسیس مابیل، استفان رولاند، فرانک سوربیر و ژان پل گوتیه در هفته مد امسال حضور خواهند داشت.

 آیریس ون هرپن، جورجیو آرمانی پرایو، ویکتور و رولف و الی صعب، از اعضای وابسته کمیسیون، هم مجموعه‌های پاییز و زمستانشان را ارائه خواهند کرد.

جورج حبیقه، راهول میشرا، تام براون، خوانا مارتین، چارلز د ویلمورین، ایمان آیسی، مزون سارا شرایبی، ژولی د لیبران، بالنسیاگا، یوئیما ناکازاتو، زهیر مراد، عزالدین علیه، محمد آشی، گاوراو گوپتا، پیت دولارت، روبرت وون و آردازای خانه‌‌مدهای مهمان این فصل‌اند.

دست‌چینی از بهترین‌های هنر خیاطی و طراحی لباس که برای فصل پاییز و زمستان ۲۰۲۴ آماده شده‌اند، در هفته مد فاخر پاریس به نمایش گذاشته خواهند شد. این رویداد دوشنبه ۲۴ ژوئن با نمایش خانه‌مد اسکیاپارلی آغاز می‌شود و ۲۷ ژوئن با رونمایی از کارهای بهاره اردکانی به کارش پایان خواهد داد.

بیشتر از مُد و زیبایی